La Grace: setkání s J-class a kotvení na pláži

25.8.2018 sobota
Střídání je velmi uspěchané. Předpověď říká, že se do Baratti ženou velké vlny a silný vítr. Je tedy třeba brzy zmizet. Všichni z nové posádky jsou naštěstí na místě už v poledne a tak brzy vyplouváme směr Porto Azzuro. Krom nalodění, ubytování a poučení nováčků jsme stihli i večerní procházku a zdejší oblíbenou pizzu.

Tak, poslední děti jsou pryč, to jsem zvědavý, jestli už budu stíhat psát lodní deník. Tábory byli super, ale bylo to náročné. Velká omluva všem co ho rádi čtou za moji lajdáckost! 🙁

26.8.2018 neděle
Hned ráno vyrážíme autem na nákupy do hlavního města. To nám zabralo celý půlden. To ale nevadí, na moři je stejně bouře a všichni kadeti pilně cvičí lana.
V 16hod. vyplouváme. Vítr už polevil a stáčí se do dobrého směru. Taháme plné plachty na předním stěžni i obě stěhovky na hlavním stěžni a vyplouváme na otevřené moře. Před námi je Cap Afrika a někde v dáli Porto Vechio – náš další cíl plavby.
Nadherně to pluje. Možná by stačili menší vlny, ale po bezvětrných dní u Elby je to prima změna.

27.8.2018 pondělí
Plachtili jsme celou noc. Je to radost, po těch všech dětských táborech konečně 80NM na plachtách. Odpoledne jsme na chvilku zastavili v jedné z nádherných Korsických zátok na úžasnou procházkou mělkou křišťálovou vodu s Merlinem, ale teď už kotvíme v Porto Vechiu před starým městem.

28.8.2018 úterý
Noc na lidné vodě přišla vhod a všichni se báječně vyspali.
Hned ráno jsme zakotvili v marině a celé dopoledne tankovali vodu. Lidi zatím běhali po uličkách starého města na kopci nad zátokou.
S obědem vyplouváme do zátoky Rondinara. Je to vyhlášené místo plné lidí a tak jsme tu jen na chvíli hodili kotvu a vykoupali se. Voda má 28°C a jen těžko se uvěří, že tu nejsou na dně dlaždičky.

Do večera jsme si ještě stihli prohlédnout jeskyně v klifech vedle Bonifácia a navšívit toto úžasné město.
Na noc jsme hodili kotvu na moři před městem. Moře je klidné až do rána.

29.8.2018 středa
Hned po budíčku jsme vyrazili na Lavezzi. Ostrovy, které připomínají Karibik v Evropě. Koupání v jeho křišťálových lagunách nám zabralo celé dopoledne. Je to tu úžasné a naštvaný byl jen Merlin, protože tu psi nesmí na břeh.
Celé odpoledne jsme si jen tak bez cíle plachtili průlivem a ted si kotvíme na Sardinii. Byl to prima den.
Teď sedíme při kytaře a užíváme si dovolenou…

30.8.2018 čtvrtek
Ráno jsme se probudili a hned vypluli. V Bonifáčském průlivu začíná foukat jako blázen, ale tenhle vítr nás na Sardinský straně žene pod plným prádlem na předním stěžni zezadu rychlostí 6 kn. Parádní jízda. Už dlouho jsem si tak parádně nezaplachtil. Stáli jsme jen na chvilku v poledne na oběd. Kolem nás plulo spousty krásných lodí. Na megajachty jsem tu zvyklý, ale na nějaké závody tu dnes trénovalo několik jachet královské třídy J-class. Byla to pecka vidět tyhle krásky ve větru 20 kn pod plnými plachtami s posádkou jako jeden muž vysednutou na návětrném boku.
Do večera jsme doplachtili až do porto Rotonda. Vyhlášeného toho místa na Costa Smeralda, jak se taková oblast jmenuje. Je tu krásně. Pobřeží lemuje modrá voda a na břehu leží obří balvany rozličných tvarů.
Večerní procházka městem přijde vhod…

31.8.2018 pátek
Na noc jsme loď raději překotvili. Začal se zvedat silný vítr. Noc ale byla klidná.
Ráno po snídani jsme se ale utrhli z kotvy. Pomalu dryftujíc zátokou jsme si připravili hlavní plachtu a vyrazili ke Golfo Aranci. Tam házíme kotvu, už pravidelně mnoho let, u sádek na ryby a chodíme se sem kouknout na delfíny. Ani teď nezklamali.
Do Olbie jsme připluli kolem 16hod. abychom ještě stihli místo u mola.

1.9.2018 sobota
Blíží se bouře. Libuju si jak jsme dobře uvázáni.
Lidi odplouvají trajektem. Opět se ukázalo, že lístek se mnohem lépe a levněji sežene na místě. Zatím co po internetu běhají akce na zlevněné lístky za 50,-EUR, všech 30 lidí je snadno koupili za 35,-EUR až u trajektu.
Odplouvají ale už brzy ráno, takže i náš den dnes začal už v 5:30hod.
Líčit vám dopolední úklid, nákupy a opravy nemá cenu, je sobota.

Zajímavé je snad jen že je dnes bouře. Dokonce se vedle nás utrhla jedna loď a skončila na mělčině 50m od nás. Jsem rád, že jsme dobře vyvázáni a že se dnes nikam nechystáme.

2.9.2018 neděle
Dopoledne jsme tradičně cvičili posádku v lanoví a pak hned vypluli. Při odplutí ale prasklo lanko řízení člunu a tak jsme se s La Grace vrátili zpět k molu. Po té se ale nečekaně ukázalo, že je neděle a nic dnes nekoupíme a tak jsme zase vypluli. Jen na přední plachtu s větrem v zádech jsme mazali rychlostí 4,7kn až do Golfo Aranci. Tady je čistá voda a dalo se tu celé odpoledne při cvičení plachet koupat.
Zůstaneme tu i přes noc.

3.9.2018 pondělí
Ráno v 6:30hod. jsme se vydali člunem do Olbie pro nové řízení v naději, že budem na snídani zpět i s náhradním dílem. Všechno by klaplo, kdyby Ital nepřišel do práce o hodinu později. No, co jsem vlastně čekal. Ještě že alespoň sáhl do regálu a podal mi co jsem potřeboval. Kablík za 315,-Eur a bylo hotovo.
Na lodi zatím posnídali a uklidili, takže po krátké koupačce se mohlo hned vyrazit.
Sharki zatím mlátí do našeho člunu a mumlá si pod fousy něco o dámském přirození. Staré řízení totiž zarezatělo a nejde demontovat.

U Porto Cerva házíme kotvu na malém ostrůvku kvůli obědu a koupání. Moře kolem lemují černé plachty závodních plachetnic třídy J-class. Bylo radost je pozorovat az do okamžiku kdy jsme se o pouhých 10metru minuly s vítěznou lodí Magic Carpet. Pak jsem pochopil, že tihle závodníci jsou ostří hoši a krásu naší lodi přehlíží 😀
Odpluli jsme na ostrov San Stefano a udělali si výlet do kamenosochařského lomu. Stojí zde už desítky let ohromná socha rybáře v nadživotní velikosti. Tento ostrov mám rád, protože mi lehce připomíná Velikonoční ostrov.

Na noc končíme v zátoce Liscia. Jezdím sem také rád. Drží tady kotvy a je tu hezká pláž. Jediná škoda pro Sardinii a její kouzelný přírodní svět je to, že tu zcela hloupá ochrana Posedonie – mořské trávy, totálně ničí veškeré modré laguny. Do pár let bude vše, co bylo Karibikem v Evropě nenávratně ztraceno!!! Lidská hloupost je strašná…?

4.9.2018 úterý
V noci nás vytáhla z postelí obloha plná blesků. La Grace stojí v klidné zátoce a na nebi kolem probíhalo skvostné divadlo přírody. Déšť naštěstí trval jen chvilku. Ráno už bylo zase hezky. Šli jsme proběhnout Merlina na místní nádhernou pláž. Zátoka Liscia je známá svou písečnou dunou. Moře je tu modré a hloubka až ke břehu. Napadla mě bláznivá myšlenka najet s La Grace na břeh tak abychom mohli vystupovat suchou nohou – tady by to šlo! 😀 Od myšlenky u mě nikdy není daleko k činům. Jen málokdo si všiml lehkého drncnutí a zareagovali až na větu: „jde se na pláž“
Udělali jsme pár bláznivých fotek a vypluli na Lavezzi. Cestou se na prut chytil malý kranas a tak jsme mu hned ustlali na pánvi.

Ostrovy Lavezzi jsou kouzelné místo, ale odpoledne se začalo zatahovat a to modré vodě nesvědčí. Přesto tady bylo potřeba vyrazit na výlet.
Večerní plavba do Bonifacia nebyla nic moc – na motor proti větru. Kotvení pod tímto městem na vysoké skále ale má své kouzlo.

5.9.2019 středa
Celý den jsme si plachtili v průlivu. Báječně foukalo a lidi už mají plný zuby pláží. Kromě Bonifacia tady ale nic jiného není. Na večer jsme skončili na Capo Testa. Úžasným místě bez pláží plném jen kamenů. Jsou tu balvany rozličných tvarů. Jen klid, příroda a hippieci!

6.9.2019 čtvrtek
Na dnešek jsme si zaplatili vstup do národního parku La Madalena. Jsou v něm sice opět jen pláže, ale s krásnou vodou. Tedy v těch místech, co to ještě nezničila Posedonia. Lidem se tady ale evidentně líbí pořád a proto jich sem čluny navážejí po tisících. Zajímavostí je i nejkrásnější zdejší pláž (Ping beach) která kdysi byla růžová od milionů úlomků korálů. Ikdyž změny pro člověka co to tu pamatuje před 30ti lety jsou šokem, tak pro nově příchozí (až na absenci Tojtojek) je tu pořád krásně.
Noc jsme strávili před porto Rotondo.