Život na moři v čase YouTube

0
17
... vyžadují správnou techniku...

Jachting. Oblíbená definice mluví o pobytu v zimě, větru, dešti, při kterém házíte peníze (které nemáte) do děr ve vodě (loď) a u toho zvracíte. (Angličané říkají, že úplně stejné je stoupnout si do sprchy, pustit studenou vodu a trhat librové (nebo klidně eurové) bankovky).

Je to také vysoce infekční choroba. Šíří se jak přímým kontaktem, tak i na dálku knihami nebo filmy. Taky máte v životě knížku, která vás nakazila představou, že se sbalíte a koupíte, postavíte, opravíte si loď a budete na ní žít a cestovat kolem světa? (ok ok ruce dolů 🙂 )  Ta moje choroba pochází od Ivana Orla a jeho knihy o Viktorce a idiotech na plavbě kolem světa. Ale nejen knihami nebo filmy se tenhle vir šíří. Jak se internet dostal všude, změnile i způsob šíření příběhů o životě na moři. Odhodlaným dal více možností jak se k takovému životu dostat a vytrvalým další způsoby, jak si sdílením příběhů vydělávat peníze.

Posádka La Vagabond, mladí a krásní Youtube jachtaři se těší na katamaran.

Digitální fotoaparáty, kamery a jejich integrace do telefonů umožnili natáčet cokoliv a kdykoliv, stříhat si videa doma a sdílet je na Youtube a sociálních sítích. Facebook umožnil na jednom místě oslovovat a budovat komunitu příznivců; zveřejňovat fotky, videa i články, v novém tisíciletí zvané blogy (případně vlogy, pokud jsou na videu). Vznikla profese či také životní styl v anglosaském světě zvaný „perpetual traveler/content creator.“ V přibližném překladu neustálý cestovatel/tvůrce obsahu. Člověk žijící na cestách a cestováním, jehož živí zprostředkování svého života veřejnosti skrze fotky, blogy, videa, podcasty (zvukové nahrávky) či filmy. V české kotlině mě například napadne Trabantista Dan Přibáň nebo motorkářka Dominika Gavliczkowá. V jejich případě je důležitý crowdfunding, jehož úspěch spočívá na dlouhodobém a pracném budování fanouškovské základny a její proměně v podporovatele při tvorbě filmů nebo knížek.

Existuje také početná podskupina cestovatelů jachtařů, kterým jejich pravidelné příspěvky, převážně videa, zajišťují stálé příjmy ve stovkách až nižších tisících dolarů za měsíc a v zásadě umožňují živit se a financovat své cesty dokumentováním svých plaveb. Nejúspěšnější z nich dosahují na reklamní smlouvy plus další výhody – třeba Sailing La Vagabond získali do užívání poměrně luxusní katamarán značky Outremer, 45 stop.

SV Delos, selfíčka s pravou cestovatelskou atmosférou…

Po několikadenním maratonu youtube videí, čtení blogů a studia webů vypadá jejich svět zhruba následovně. Převažují příběhy párů, které v rámci životní změny chtěly žít na moři a mimo tzv. „Rat race“ (v anglosaském světě označení ubíjející práce bez perspektivy). Převážně to plánovali jenom na pár let. Obeplout svět či proplouvat Atlantik, Pacifik a prožít chvíli v nějaké oblasti než dojdou peníze a mládí. Na začátku je často náhodné setkání s nějakou lodí, někdy stavba nebo oprava, prodej majetku (ne vždy), první cesty dokumentované deníky pro rodinu a kamarády, často zpočátku doplněné o zdlouhavá videa domácí kvality.

… vyžadují správnou techniku…

Aby dnes mohli cestovatelé dosáhnout na finanční podporu fanoušků a firem, je třeba úsilí a zvládnuté řemeslo. Základem jsou dlouhodobě (v řádu měsíců a let) kvalitní a pravidelná videa. Jednou za týden, 15-20 minut na úrovni blízké televizní produkci. To znamená pěknou znělku, fotogenické lokace, promyšlenou dramaturgii každé epizody, ideálně s napínavými momenty řešení různých problémů nebo s informační hodnotou (místopis, podrobnosti o praktických aspektech života na lodi, osobní příběhy). Točí se na poloprofesionální kamery, fotoaparáty, outdoor kamery (GoPro), drony. Zvuk se nahrává na samostatné mikrofony, je samozřejmé použití postsynchronů a autorské hudby. Pracuje se s časosběrnými či zpomalenými záběry a videa odsýpají díky dobrému střihu a pracné postprodukci.

…a hodiny další práce.

Video je ale jen úplný základ. Kdo to myslí vážně, má účet na stránce patreon.com, což je portál pro kontinuální crowdfunding. Tvůrci tam svým podporovatelům sdílejí videa a blogy, často exkluzivní, které nedávají na Youtube. Za kvalitní práci je jejich podporovatelé odměňují drobným měsíčním příspěvkem (1 – 50 USD). Tento proces samozřejmě zahrnuje správu domovské stránky a různých kanálů (Facebook, Twitter, Instagram, mail). Vyžaduje citlivou komunikaci s fanoušky, rychlé reakce na jejich otázky a prosby, organizaci setkání s nimi či pozvánky na návštěvy a účast na krátkých plavbách. Při vysokých číslech shlédnutí se začnou objevovat více či méně elegantně zakomponované reklamy sponzorů, na stránkách přibude eshop s tričky, mikinami a podšálky…

Po deseti letech příprav den nákupu lodě. (SailingSoulianis)

Jak jste si asi všimli, není toho zrovna málo. Znamená to provozovat produkční společnost a malou mediální agenturu na lodi se všemi jejími omezeními (problémy s připojením, elektřinou, mořskou nemocí). Sami tvůrci zdůrazňují, že je to často náročnější než normální práce. Neexistuje hranice mezi nyní pracuji a teď mám volno. Krásné chvíle se nevychutnávají, ale nejprve musí natočit, stejně jako všechny problémy. Každý týden je deadline na video a přízeň fanoušků není žádná dlouhodobá jistota.

Na Emerald Steel vaří pani Susie.

Několik příkladů:
Sailing la Vagabonde – Aktuálně nejúspěšnější mořští cestovatelé na zmíněném katamaránu. Riley, fešák z Austrálie, co 8 let hákoval na ropných věžích a ve stavebnictví, za což si koupil loď. S přítelkyní Elay, potápěčkou a muzikantkou, plují různě po světě již tři roky a natočili 170+ videí.

SV delos – Kapitán Breeyawn po třicítce prodal softwarovou společnost a koupil 53 stop dlouhý ketch. 140+ epizod se plaví různě po světě a k stálé posádce (on, kamarád, přítelkyně) průběžně nabírá další dobrodruhy.

Sailing Soulianis – Američané Lauren a Kirk plánovali a šetřili na loď a plavbu 10 let. On dělal weby, ona fotila pro realitky. Projekt zajímavý profesionalitou a detailním popisem všech drobností, které během přípravy a během cesty řešili, včetně technických detailů či podrobného analyzátoru trhu s ojetými jachtami a kalkulací nejvýhodnější ceny ke stavu a vybavení lodě.

Emerald Steel – opouštíme svět mladých a krásných. Susie a Jules jsou padesátníci na vlastnoručně postavené ocelovce a světové oceány brázdí již tři dekády. Místo mladického juchachá přes ně promlouvá moudrost věků. Pro české jachtaře – Jules je původem z Československa. 

Sailing Zatara.com – no a pro rodiče s dětmi též není nic ztraceno. Poslední tip je americká rodina se 4 dětmi (5. dospělé). Otec Keith opustil firmu na ropné vrty a s manželkou a dětmi se vydali na cestu po světě.

A proč ještě by se měl člověk na podobné věci dívat? Pokud jste svůj sen nevzdali, je to zdroj inspirace a povzbuzení, že to jde a dá se k takovému životnímu stylu dostat po mnoha různých cestách. U všech autorů se fanoušci neustále ptají jak na to, za kolik a jak by to šlo a většinou dostanou i upřímnou odpověď. Velice stručně – není to jednoduché, ale jde to!

Zdroje obrázků: sailingsoulianis.com, sailing-lavagabonde.com, svdelos.com, youtube-Sailing Emerald Steel