Ištván Kopar vydřel čtvrté místo!

Istvan Kopar zdroj: facebook.com/pg/goldengloberace

21. března dorazil do cíle Golden Globe Race v Les Sables d’Olonne americko maďarský jachtař Ištván Kopar a umístil se tak na 4. místě. “Tohle je nejšťastnější den mého života!”, řekl při příjezdu do přístavu. V kontextu celé jeho plavby je malým zázrakem už to, že ji vůbec dokončil. O jeho nekončících problémech s kormidlem jsme již psali, nyní si můžeme zrekapitulovat, co všechno ho během 263 dní plavby postihlo.

66-letý jachtař z Delray Beach na Floridě měl problémy s kormidlem v podstatě od prvního dne závodu. Trápilo ho větrné kormidlo, které jak sám přiznává, dostatečně neodzkoušel během přípravy. Poprvé ohlásil problém 10. července, ale pokračoval dalších 7 dní, než musel vyčerpaný nedostatkem spánku zastavit na Kapverdských ostrovech. Bez pomoci větrného kormidla se nemohl vyspat a tak zakotvil. Čekání na nové větrné kormidlo by mu zabralo týden a navíc by ho to přeřadili do třídy Chichester – mimo hlavní soutěž.

Vítání v cíli. zdroj: facebook.com/pg/goldengloberace

Noční klid na kotvě pomohl Ištvánovy ke zjištění, že jeho větrné kormidlo bylo pouze nesprávně složené. Závadu odstranil a požádal o návrat do hlavní klasifikace GGR. Vedení soutěže to umožnilo s 6-hodinovou penalizací za využití přístavu a dalších 18 hodin za používání nouzového satelitního telefonu. Tím problémy s ovládáním ale neskončily. Nevydržela převodovka kormidelního kola. Na improvizované řízení a kormidlo padli všechny zásoby epoxidu na palubě, přičemž výsledek fungoval “jen tak tak”.

Když Ištván obeplul mys Dobré naděje, vydal se na pomoc švédskému jachtaři Kjellu Litwinovi, který měl nedostatek vody. Ištván mu 27. září předal část ze svých zásob. To ještě nevěděl, že bude mít brzy kontaminované nádrže a sám bude odkázán na sběr dešťové vody. Za čas ztracený pomocí Litwinovi dostal 6 hodin k dobru.

20. listopadu ho navigační chyba přivedla do zóny “no go” v Jižním oceánu, což vedlo k dalšímu trestu 6 hodin a 40 minut. Celkově nasbíral 24 hodin 40 minut penalizace. Podle pravidel by je “odseděl” v tzv. “Trestním boxu” tj. v rámci určitých souřadnic na moři, ale kvůli přetrvávajícím problémům s řízením a zdravotním problémům výbor GGR rozhodl, že tento dodatečný čas bude připočítán v cíli. Ony zdravotní problémy měla na svědomý černá plíseň, která se mu rozrostla po kajutě živena kondenzovanou vlhkostí nevětraného interiéru.  

Manželka Eva. Aby Istvan mohl na start, museli prodat dům… zdroj:facebook.com/pg/goldengloberace

A problémy pokračovaly… Do Biskajského zálivu zaplul krátce poté, co kontejnerová loď Great American začala hořet a potopila se 180 mil na západ od Les Sables d’Olonne. Ištván tak plul skrze skvrny ropy a chemického znečištění a kličkoval mezi spadlými lodními kontejnery. V úterý měl poslední litr pitné vody a neodvážil se zpracovat žádnou mořskou vodu přes svůj nouzový odsolovač, protože se obával, že znečištění by stejně zničilo membránu zařízení.

“Měl jsem štěstí. Myslím, že na teď jsem skončil s jachtingem a místo toho se budu věnovat zahradničení,” hodnotil Ištván plavbu.. “ale jedna z mých nejlepších vzpomínek je, že jsem mohl splnit tátovo přání.” Když totiž Ištván míjel 1. ledna Mys Horn, rozptýlil popel svého otce z paluby do moře. Z GGR tak zůstává na moři poslední závodník – Fin Tapio Lehtinen a jeho Gaia 36 Asteria nedobrovolně táhnou na trupu korýšovú farmu a zůstává jim 4 227 mil od cíle. Neočekává se, že bude v cíli do poloviny května.

Když utichnou fanfáry musí kapitán uklidit loď.