„Spusťte ji,“ zaznělo před deseti lety v egyptském Suezu. A pak se kýl La Grace zanořil poprvé do vody. Za tu dobu loď uplula už třikrát cestu kolem světa, ztroskotala, podívala se do Karibiku i k Severnímu polárnímu kruhu, zúčastnila se několika historických bitev i vyhrála závody školních plachetnic.
Loď na vodě drží kapitán Josef Dvorský, ale má mnoho zdatných pomocníků, kteří většinou nezištně pomáhají, kdykoliv je třeba. Obětují své dovolené za pár dní na palubě lodi. Opravy a údržba lodi probíhají totiž v režimu jeden den práce = jeden den plavby na lodi. To oni ji doslova vykopali ze dna, když v říjnu 2012 ztroskotala u břehů španělské Marbelly. Příznivci La Grace tehdy uspořádali sbírku, ve které přispěli na opravy lodi i další lidé. Všem patří velký dík.
Neuplynul ani rok a loď slavně zvítězila v závodě školních plachetnic Lycamobile Mediterranean Tall Ship Race 2013. „La Grace byla první českou lodí ve třídě A, která tento prestižní závod vyhrála, vůbec jsme tomu nevěřili, ale i jako malý středoevropský stát, který nemá přístup k moři, nás obdivovali kapitáni lodí z tradičních námořnických zemí jako je Polsko či Rusko,“ upozorňuje Josef Dvorský. La Grace se neztratila ani v dalších závodech. Právě v rámci nich doplula až k Severnímu polárnímu kruhu.
Díky svému historizujícímu vzhledu je La Grace zvána i na přehlídky a bitvy historických lodí. „Velkou poctou pro nás bylo, když nás radnice našeho takřka domovského přístavu Portoferraio na italském ostrově Elba požádalo, abychom se zapojili do přípravy oslav stého výročí internace vojevůdce Napoleona Bonaparte na tomto ostrově. La Grace měla představovat loď, která tam Napoleona dopravila,“ vypráví kapitán lodi. Dalšími přehlídkami lodí, kterých se La Grace zúčastnila, byl například Festival historických lodí ve francouzském Seté, či Sail Amsterdam.
Bohužel letos všechny tyto akce poznamenala koronavirová pandemie. Všechny byly zrušeny. I letošní sezóna La Grace byla ovlivněna. V okamžiku italského lockdownu uvízla plachetnice v mezinárodních vodách mezi Afrikou a Evropou. Nechtěl je přijmout žádný přístav. „Bylo to šílené, řekli nám, ať plujeme do Prahy, kde je oficiální domovský přístav lodi. S naším ponorem to je nemožné. Nakonec jsme se dostali na italský ostrov Pantelleria a později nás pustili i na Sicílii. Byli jsme měsíc v karanténě.“ vypráví Dvorský. Plavby na La Grace mohly být zahájeny až v červnu. Na podzim už však přišla druhá vlna… Celá posádka lodi doufá, že se podaří uskutečnit alespoň vánoční a silvestrovskou plavbu v italských vodách.
Za deset let se na lodi vystřídalo v posádkách tisíce lidí. Mnozí z nich se vrací. Většina jich pochází z Česka, Slovenska, ale stále oblíbenější se loď stává i mezi Poláky či Rusy. Za celých 10 let se na lodi vystřídalo 22 národností. Nejexotičtějšími účastníky plaveb byli lidé z Jamajky, Kamčatky či z Tanzanie. „Nejstarším námořníkem byl jednadevadesátiletý pán Děvik z Prahy a nejmladší bylo počato přímo na palubě lodi,“ směje se kapitán.
Na lodi můžete zažít běžnou dovolenou, ale oblíbené jsou i dobové plavby, případně plavby pro rodiče s dětmi spojené s hledáním pokladu. „Plavil se u nás však i vodácký skautský oddíl a měli jsme tu už i školu v přírodě,“ vypočítává Dvorský.
Nejkratší cesta kolem světa měří 22 000 mil. Tuto vzdálenost La Grace už třikrát znásobila. Pokud bude moci plout příští rok, bude to už čtyřikrát. Nejčastěji se posádky La Grace plaví v evropských vodách, ale první velká plavba La Grace vedla do Karibiku. Za deset let posádky La Grace navštívily většinu evropských přímořských států případně jejich ostrovy, významné karibské ostrovy, ale byly i Egyptě, Tunisu, Maroku či v Turecku.
Ačkoliv je v současné době složité plánovat, posádka La Grace věří, že se bude plavit dál pro radost lidem. „Rádi bychom se však prezentovali Česko na závodech Tall Ship Race 2021, které by nás zavedly i do pobaltských republik,“ přeje si Dvorský.