10 Minut – 1 000 000 dolarů: Finále Sail GP v Marseille

Foto: SailGP

Páté závody prvního ročníku měli nabídnout osm kol a finále, do kterého měli postoupit dva bodově nejlepší z předchozích čtyř závodů. Největším adeptem na vítězství byla Austrálie, její největší konkurent Japonsko byl i nejpravděpodobnější soupeř ve finále, kde šlo o všechno. Pro celé startovní kolo bylo všechno otevřené. Osm závodů znamenalo, že se rozdělovalo dost bodů na to, aby aby mohlo dojít k překvapením a malá porucha nebo poškození mohly výrazně zamíchat pořadím. 

Nic nerozbít a nezranit se bylo ponaučení z předchozí velké ceny v Cowes, kde několik týmů zapíchlo své katamarány do vln a japonská loď fenomenálně odjezdila několik kol bez jedné vinšny. V pátek si smůlu vybral tým USA, který musel v prvním kole odstoupit pro poruchu foilu a další dvě kola nestartoval. Tým Francie se snažil od úvodu před domácím publikem, tradičně milujícím vícetrupé speciály, vytáhnout (asi za to může Tabarly a jeho Pen Duick). První den z toho byly hlavně velmi dobré starty, ale žádné pódiové umístění. O ty se dělilo Japonsko (2x první), Austrálie (1x první, 2x druhý) a Velká Británie (1x druhý, 2x třetí). Jednou se na pódium postavila i Čína s třetím místem.

Vévodkyně z Cambridge, v pozadí zleva Nathan Outteridge (Jap) a Tom Slingsby (Aus), Foto: SailGP

Druhý den se závodilo v nestálém větru s poryvy. Francouzi pokračovali se skvělými starty, a i když tím potěšili publikum, nakonec se vždy projevily kvality Japonska a Austrálie, které dokázaly v závěrečných pasážích tratě vybojovat čelní místa. Přesto bylo ve třech sobotních kolech několik překvapení. Tým Číny si vyjel jedno třetí a dokonce i jedno první místo. Jednou se na třetím místě objevila i Francie, i když po dvou dnech neuvěřitelné snahy chtěli určitě víc. Tým USA se neoklepal z páteční poruchy a i Velké Británii, která celý ročník brala pódia, se přestalo dařit. Austrálie a Japonsko měli již jisté finále a i když nemuseli, odjeli kompletní kola. 

Foto: SailGP

Poslední den se v sedmém kole setkali čtyři týmy bez šance na finále. Původně se měly odjet dvě kola, ale s klesajícím větrem bylo osmé kolo zrušeno. Za velké slávy a zadostiučinění se konečně podařilo Francii vyhrát. Na druhém místě se umístila Čína, které se ve Francii podařilo probojovat se z posledního místa, kde se krčili po GP v Cowes, až na třetí místo, a to přes víkend nastoupili se sebezapřením, protože jeden člen měl střevní problémy a další poraněná záda. Naopak smůlu měli Američané, kteří se v celkovém hodnocení propadli až na poslední místo.

Foto: SailGP

Finále nakonec trvalo 10 minut a začalo chybou Austrálie. Australská posádka byla penalizovaná a musela na startu před sebe pustit Japonsko, které pak mírně vedlo. Na třetí otočce ztrácela Austrálie už 12 sekund, ale pak se lodě rozdělily a australský kapitán Tom Slingsby měl na své straně více rychlosti po větru. Na poslední otočce se lodě setkali téměř najednou. Nathan Outteridge, kormidelník Japonska zariskoval a pokusil se vynutit si výhodu penalizace, ale celý manévr nevyšel o 78 centimetrů, následně při obratu ztratil rychlost, spadl z foilů a než rychlost znovu nabral, bylo rozhodnuto. Austrálie v koncovce chybu neudělala a stala se prvním týmem s titulem Sail GP a inkasovala milion dolarů. Organizátoři napočítali 115 000 návštěvníků na pěti akcích okruhu a tak se zdá, že si soutěž své fanoušky našla. Datum zahájení druhého ročníku je stanoven na 28. února 2020. 

Poslední den v Marseille – finále do 1:19:30.