Plavba na Fidži
Deset dnů před vyplutím z NZ se věnujeme přípravě na spuštění na vodu a následné vyplutí. Volná takeláž, plachty, úprava refování, antifouling, anody, promazání pohyblivých dílů a další úkoly jsou splněny a 26. dubna jde Sayonara po téměř pěti měsících do vody. Když po šesti hodinách stále do lodi teče, musí být něco v nepořádku. Po skončení směny se necháváme zvednout na jeřáb a objevujeme příčinu. V minulosti vložený suk do 5 cm dubové obšívky je z jiného dřeva, jinak sesychá a rozevírá vzniklou prasklinu, která by se asi zatáhla, ale až po delší době. Krátká oprava a ráno nás spouští opět na vodu. Nyní je vše OK. Půjčujeme auto a s dlouhým seznamem objíždíme supermarkety v okolí. Přijíždí třetí člen posádky Pavel Bulíř. S Pepou ještě jedeme do Aucklandu za Jirkou stoklasou, naším IT odborníkem doladit program pro příjem gribů /předpovědních mapek/ a přihlašujeme se k odbavení na úterý 1. května. Brzo ráno vyřizujeme formality, dokupujeme naftu, řešíme vrácení DPH a v poledne vyplouváme.
Převážně zadoboční vítr postupně sílí na 6 Bf s nárazy kolem 30 kt. Plujeme na zarefovanou hlavatku, malou genuu a kosatku s denními průměry kolem 120 mil. Čtvrtý den plavby nám poprvé praská článek kormidelního řetězu. Opravuji. Větrné kormidlo spolehlivě řídí loď. Objevují se problémy s dobíjením baterií motorem, uvolňuje se nový přední stěh a praská asi příliš zatížený list větrného kormidla. Sedmý den plavby máme upluto téměř 800 mil a do Lautoky na Fidži nám zbývají necelé tři dny plavby. Výčet malérů z 8. a 9. května je neskutečný. Čtyřikrát praskají články kormidelního řetězu, ve švech praská genua 2 a vrcholným malérem je vniknutí vody do motoru. Vítr v těchto dnech sice mírně oslabil na 19 v nárazech na 27 kt, ale vlny stále přesahují 4 metry. Špatným rozhodnutím bylo především postavení lodě do dryftu při opravě řetězu. Kymácející se loď vytvořila podmínky pro přímo „napumpování“ vody přes neuzavřené výfukové potrubí do motoru. Po opravě řetězu, vypumpování emulze vody a oleje z motoru a naplnění prostoru klikové hřídele naftou, ustavujeme plachty do vyvážené pozice tak aby loď plula v příznivém kurzujen s pomocí plachet. Vítr zeslabuje, ale nepříznivě mění směr.
Následujících sedm dní řídíme směr plavby prakticky jen s pomocí plachet. Zatížení kormidelního kola dovoluji maximálně jedním prstem. Pomocí Iridia jsem ve spojení se synem Jardínem a domlouváme strategii. Bude informovat příslušné orgány na Fidži o naší situaci s tím, že vlastními silami poplujeme co nejblíže k hlavnímu městu Suva a využijeme eventuální pomoci jen v situaci krajní nouze. Jardín navazuje kontakt s Fidžinavy a s jachtaři v Suvě. Předpověď pro příští dny je až na směr větru vcelku příznivá a s denními průměry kolem 50 mil se blížíme k cíli. V pondělí 14. 5. vidíme světla Cap Washington před ostrovy Kandavu. Dvakrát denně přeposílám naší pozici a je předpoklad, že ve středu v podvečer budeme před průlivem mezi reefy za kterým je již vnitřní laguna přístavu Suva. Fijinavy je sice připravena nás protáhnout průlivem /nejužší místo 200m/, ale Jardín domlouvá spolupráci s Toddym z Jachtklubu, který kolem čtvrté nám vypluje vstříc. S Toddym jsme v kontaktu přes UKF, ale jeho GPS nefunguje.
Dobrou půlhodinu nás hledá a v 17.30 před setměním se setkáváme. Vše máme připraveno, Stahujeme plachty, házíme vrhací lanko a Vola, fidžijský člen posádky, si přitahuje naše silné vlečné lano. Toddyho motorový člun Lili 2 nás vleče rychlostí 5 uzlů vstříc noční barieře vln tříštících se o útesy. S rutinou proplouvá průlivem a po dvou hodinách vlečení nás odvazují před místním jachetním přístavem. Házíme kotvu a po 16 dnech plavby jsme opět na klidné vodě.
Nevím komu děkovat dříve. Pepa s Pavlem výtečně spolupracovali, Jardín je hvězda a všichni kteří se do akce zapojili nám dávali najevo, že jsou připraveni nám ku pomoci. Na pobřežních útesech ztroskotávají totiž lodě s funkčním kormidlem i motorem.
Díky všehomíru za přízeň. Neskutečné vypětí posledních dnů mně neopouští. Usínám jen s pomocí prášků.
Díky, díky, díky.
Jarda Bernt, Suva Fidži, 28. 5. 2012
Fidži
Ráno 17. května s pomocí posádky sousední australské jachty objednáváme vyřízení vstupních formalit. V poledne připlouvá člun se čtyřmi muži a jednou ženou. Vzhledem k tomu, že jsme nestihli odeslat hlášení o připlutí, je počet formulářů nekonečný. Téměř hodinové odbavení končí, na zítra jsem předvolán na „explonation“ k šéfovi customs, odjíždím s úředníky do města, vybírám fidžijské dolary z ATM a platím za odbavení 300 F$ /asi 3 500 CZK/. Nakupuji m. j. i kawu a vracím se na loď.
Člun z mariny nás přetahuje do klubu a přichází objednaný majitel servisu Bruce na obhlídku motoru. Jednoznačně motor musí ven z lodi do dílny. Následující den od rána připravuji motor k vyzvednutí. Přichází mladí motoráři ze servisu a s jedním z nich máme za necelé dvě hodiny motor na břehu. Společně odjíždíme do jejich dílny. Prostředím, jsem poněkud zaskočen. Přístřešek domku na periferii města představuje dílnu, ale profesionální přístup k demontáži motoru postupně moje obavy tlumí. Po dvou hodinách je motor rozebrán a resumé: lze opravit po získání náhradních dílů /těsnění, pístní kroužky a bohužel i startér/. Běžně jsou díly na Fidži z NZ do tří dnů. Uvidíme.
Na páteční podvečer jsem pozval dělníky z mariny na kawu. Schází se nás 14, popíjíme kawu, přináším kytaru, Fidžijci krásně vícehlasně zpívají jejich tklivé písně a já se snažím o rytmický protiklad. Po dvou hodinách se rozcházíme jako staří přátelé a v dalších dnech se k nám všichni hlásí s pozdravem „bola“. Konečně se setkávám i s naším zachráncem Toddym a jeho přáteli a mám příležitost projevit díky. V následujících dnech se setkáváme opakovaně u nás na lodi a i na večeři v jeho bungalovu.
Já se věnuji údržbě a opravám lodi. Kupuji nový řetěz na kormidelní zařízení a vyměnuji, U Vodafone zakupuji broadband /internetové připojení v síti GSM/, a rozesílám informace o naší situaci. Nabídka zúčastnit se plavby na ostrov Namara v souostroví Kandavu se nedá odmítnout. Třídenní výlet motorovou lodí do panenské přírody jak na suchu, tak pod vodou stál za to. Bohužel oprava motoru se protáhne, neb náhradní díly na motor nejsou ani na NZ ani v AUS a nezbývá než je objednat v Singapuru. Dodání snad příští týden. Na lodi je ovšem stále práce dost.
Posádka podniká jednodenní výlety po ostrově, já se věnuji pracím na lodi. Jak přibývají dny prožité na Fidži, začínám chápat „fiji time“. Pohlednice z Fidži? Domorodec spící v kolečku vystlaném kartony s kloboukem přes obličej. Autobus? Rozvrzaný, bez oken, lanko se zvonkem. Zastaví, kde zazvoníte. Vystupuje se až po úplném zastavení a pomalu. Všichni vyčkávají, žádný náznak spěchu nebo rozčilení. Za měsíc na ostrově jsem neviděl nikoho rozčileného, nadávajícího nebo opilého. Klid, úsměv, zdravení, představování, sezení, klábosení, pokuřování, popíjení kawy. Žádný spěch neřku-li popoběhnutí. Zeptáte-li se policisty na poštovní schránku, nedá jinak než, že Vás k ní po deseti minutách chůze s úsměvem dovede. Ochota a vstřícnost v pravém smyslu slova. Aby byli ještě větší pohodáři popíjejí kawu. Kawa – kawa kořen pepřovníku vylouhovaný ve studené vodě působí dojmem rozpuštěného jílu ve vodě a podobně i chutná. My jsme pro „kawa sesion“ kupovali již rozemletý prášek z kořenů, který fidžijci propírají v kusu látky ve veliké dřevěné nádobě /nebo lavoru/ s vodou a popíjejí z kokosové misky za tleskání a zvolání bola-bola. Prý zklidňuje, utišuje, uspává. My jsme žádný z účinků na sobě nepozorovali.
Za hodinu znamená zítra, zítra znamená za týden, za týden znamená za měsíc. Tak se odvíjí i naše oprava motoru. Postupně jsme odstranili všechny nedostatky na lodi, uskutečnili několik výletů autobusy po ostrově, já stačil vyléčit virozu a přesně za měsíc od připlutí je motor v lodi. Zkušební plavba, nákupy, odbavení, rozloučení s přáteli a v sobotu 16. června vyplouváme k Vanuatu.
Několik doporučení k Fidži. Zapomeňte na evropské pojetí času. Přijměte „fiji time“ za svůj. Levně a chutně se stravujte v místních jídelnách. Využívejte neuvěřitelnou nabídku zeleniny, ovoce a ryb na tržištích. Nezdráhejte se smlouvat. Pokud plujete k Vanuatu vše nakupte na Fidži. Na Vanuatu je vše dvakrát dražší.
Jarda Bernt, Port Vila Vanuatu, 02. 07. 2012
[…] Další díl seriálu Sayonara- Fidži […]