Říjen 2010. Po staletí se informace o meteosituaci v konkretním místě a době předávaly víceméně nahodile. V minulém století hydrograf Maury ze shromážděných podkladů sestavil první povětrnostní mapy Pilot chards, které jsou důležitým zdrojem informací při plánování zejména oceánských plaveb. Jimi Cornel z těchto map a z vlastní zkušenosti popsal charakteristiky jednotlivých tras oceány pro konkretní období roku.
Sayonaru z vážnějších úseků plavby čekala například přeplavba Severním mořem do průlivu La Mance. Ideální N až E vítr přiměřené síly má největší četnost v druhé polovině května. Pro přeplavbu Biskajského zálivu je vhodný červen. Letní měsíce ve španělských a portugalských vodách mají výskyt nepříznivého počasí vyjímečný.
Přeplavbu Atlantiku se doporučuje zahájit nejdříve počátkem listopadu. Z těchto okolností nám vyšlo, že Sayonaru čeká na Kanárských ostrovech nějakých 6 týdnů volna. Přeplavbě z Madeiry na Kanáry velel Jarda Korytář. Ostrovy Desetras, Selvageny, Graciosa, Lanzarotte, Fuerteventura, Grand Canaria. Množství příhod, množství materiálu natočeného profesionály. Je důvod těšit se na Libštát 2011.
Mezi ostrovy Grand Canaria, Tenerife a Gomerou v období října moc jachet nepluje.Vítr často přesáhne 6 Bf a proto jsou mariny zcela zaplněny. Petr Chmelíček s Jitkou a Jardou Havelkou, můj syn s kamarády ze Slovenska a já s Vaškem a Standou, jsme ovšem příležitosti poznat další ostrovy neodolali. Odměnou byla například nejvyšší hora Španělska 3 700 metrů vysoká Teide, sopečná krajina ostrovů, národní parky, romantické vesnice a městečka a samozřejmě příjemná posezení s ochutnávkou místních dobrot v hospodách. Plavba mezi ostrovy v silném větru navíc malým dobrodružstvím.
Významnou součástí pobytu na ostrovech byla příprava lodě na přeplavbu Atlantiku a následný pobyt v Karibiku. Rybářský přístav Varadero v Puerto Mogan s pojezdovým jeřábem byl dobrou volbou pro údržbu a přípravu Sayonary. Navíc cena za jeřábování a 4 dny stání na souši přiměřená. Nepřesvědčivé ovšem bylo zajištění lodě na souši. Jeřábníkův pomocník pod loď podstrčil nějaké rozvrzané dřevěné podpěry, kusem prkna je zaklínil k trupu a odjeli. Po obhlídce dalších lodí jsem zjistil, že spolehlivé zajištění si musíme provést sami. S pomocí betonářských stojek jsme loď patřičně zajistili, aby přinejmenším všude se pohybující turisté nepřišli k úhoně. Musím předeslat, že významným momentem v přípravě lodě byl na začátku slib Martina Dolečka, který se nacházel v Las Palmas, že mně přijede na pomoc. Dodržel slovo, pracoval zodpovědně s plným nasazením, takže vše se podařilo. Sayonara prošla důkladnou údržbou pod čarou ponoru a obnovili jsme i její vnější nátěry. Díky Martine.
V pondělí 7. 11. v noci přijíždí Jarda Ročák, zapojuje se do příprav, ráno jde loď do vody, přemisťujeme se do mariny a začínáme se starat o zásoby na přeplavbu. Služba ze supermarketu přiváží plné krabice, které postupně mizí v prostorách lodě. Doplňujeme naftu a noční plavbou směřujeme k Tenerife do San Miquel. V přístavu nás od rána čeká mnoho práce. Kontrola plachet a takeláže, výměna oleje v motoru…sbalení člunu, praní, zkouška generátoru… Doplnění potravin… Vyvázání kanistrů vody k pevnému relingu a tak dále.
V neděli 14. 11. v 9.15 vyplouváme. Jarda Ročák, Honza Šesták, který přiletěl v pátek večer a já.
Další díl seriálu Sayonara- Atlantik
[…] Další díl seriálu Sayonara- Kanárské ostrovy […]