Na konci 19. století se ve Velké Británii rozšířil nebezpečný zvyk. Majitelé kupovali staré nákladní lodě, natřeli je, záměrně je pojistili na vysokou částku a přetížené nákladem je poslali na moře. Pro rejdaře to byl dobrý “risk management“ – vydělali, ať už loď dorazila s nákladem do cíle, nebo ztroskotala. Námořníci těmto lodím říkali „coffin ships“ – lodě-rakev. A právě tehdy se objevil Samuel Plimsoll.
Zákon o námořní dopravě
Plimsoll byl obchodník s uhlím. V mládí žil velmi skromně a dobře znal podmínky, v nichž námořníci pracovali. Později zbohatl a stal se poslancem. Jeho cílem bylo zlepšit bezpečnost posádek a ukončit praxi tzv. coffin ships. V parlamentu však narážel na odpor rejdařů a lodní lobby. Nakonec se mu v roce 1876 podařilo prosadit Zákon o námořní dopravě.
Na jeho základě byla na lodní trupy zavedena značka známá jako Plimsollova značka (setkáte se také s názvem Lloydova značka, v ČR legislatíve značka ponoru). Tento symbol ukazoval maximální povolený ponor a tím omezoval přetěžování lodí. Lodě byly pravidelně kontrolovány a nesměly plout s nákladem, který by čáru překročil. Později se toto pravidlo stalo součástí mezinárodních norem a Plimsollova značka je na lodích dodnes.

Teplota, salinita a čára ponoru
Čára ponoru se liší podle podmínek, v nichž loď pluje – zohledňuje teplotu, salinitu vody a roční období:
- TF (Tropical Fresh Water) – tropická sladká voda
- F (Fresh Water) – sladká voda
- T (Tropical Seawater) – tropická mořská voda
- S (Summer Seawater) – letní mořská voda (základní a nejčastěji používaná čára)
- W (Winter Seawater) – zimní mořská voda
- WNA (Winter North Atlantic) – zimní severní Atlantik (nejpřísnější, nejníže položená čára, protože zde hrozí extrémní počasí)
V teplé sladké vodě, například na velkých řekách, má voda menší hustotu a lodě sa noří hlouběji. Na řekách ale nevznikají velké vlny, proto může mít loď menší volný bok. Naopak v severním Atlantiku je povolený ponor snížený, aby měly lodě dostatečnou rezervu vztlaku a mohli čelit vysokým vlnám a špatnému počasí. Středem je teplá slaná voda (S) – tato čára prochází i kruhem, který bývá doplněn o písmena klasifikační společnosti, například BV (Bureau Veritas) nebo LR (Lloyd’s Register).
Pokud se při plavbě dostanete k velké nákladní lodi tak blízko, že dokážete přečíst písmena na jejím boku, vězte, že jste už příliš blízko. Na druhou stranu ale můžete následně zazářit svými znalostmi.
Máte rádi jachting? Zkuste NÁMOŘNÍ KLUB!

