Co tvoří systém GMDSS?

VHF rádio s funkcí AIS přijímač. I když je displej malý, poskytuje překvapivě dobrý přehled.

Global Maritime Distress and Safety System je globální námořní tísňový a bezpečnostní systém vyvinutý pro zvýšení bezpečnosti a šancí pro záchranu lodí v nebezpečí. 

Problematikou plavby a bezpečnosti na moři a vším, co s tím souvisí, se zabývá mezinárodní instituce IMO (International Maritime Organisation). Bezpečnost plavby je také důležitou součástí konvence SOLAS (Safety Of Life At Sea). Rozvoj moderních komunikačních technologií a záchranných prostředků, ve spojení s rostoucími potřebami zvýšení bezpečnosti a telekomunikačních služeb na moři, vyústil v roce 1979 k formulaci konceptu nového systému pod označením GMDSS, který je od 1. února 1999 nasazen do plného provozu. GMDSS se skládá z několika nových systémů a implementace dalších, které byly v provozu již řadu let dříve.

Základním principem systému GMDSS je zajistit, aby plavidlo v nouzi mělo odkudkoliv na světě možnost dovolat se záchranným složkám na břehu, a to alespoň dvěma nezávislými komunikačními prostředky. Zároveň systém umožňuje kdekoliv na světě přijímat důležité navigační a meteorologické informace.

Specifické požadavky na vybavení lodí záleží na oblasti plavby a tonáži. Všechna plavidla s tonáží převyšující 300 GRT nebo převážející více než 12 cestujících mají povinnost nést komunikační vybavení splňující požadavky GMDSS.

Rekreační plavidla nemusejí splňovat požadavky rádiového vybavení systému GMDSS, pokud nepřesahují tonáž 300 tun, nicméně stále více narůstá používání VHF rádií s funkcí DSC (digitálního selektivního volání) a dalších prostředků, které jsou součástí systému, např. radiobójí EPIRB, přijímačů NAVTEX apod.

Součásti systému GMDSS

  1. VHF, MF a HF radiostanice vybavené DSC kontrolérem
  2. Satelitní komunikační systém Inmarsat – jako jediný poskytovatel satelitních komunikačních služeb je oficiální součástí GMDSS systému. Pokrývá celý svět s výjimkou polárních oblastí. (od roku 2020 je certifikovanou součástí také systéme Iridium Communications, pozn. red.)
  3. EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) – celosvětové pokrytí (více na str. 47)
  4. SART (Search And Rescue Radar Transponder) – přenosný aktivní radarový odražeč, určený pro zaměření a lokalizaci záchranného ostrůvku nebo plavidla v nebezpečí. Při použití v malém ostrůvku jej záchranné plavidlo zaregistruje ze vzdálenosti asi 5 námořních mil, letadlo letící ve výšce 1 000 m dokonce až na 30 mil.
  5. Zařízení pro příjem MSI (Maritime Safety Information) – MSI zahrnuje navigační a meteorologická varování, meteorologické předpovědi a další s bezpečností související zprávy důležité pro všechna plavidla na moři. Vysílané jsou přes MF telex (známý jako NAVTEX – více o něm dále) pro lokální MSI, a přes Inmarsat C, případně HF telex (NBDP) pro zprávy dalekého dosahu.

GMDSS oblasti

Pro účely systému GMDSS je svět rozdělený na čtyři oblasti. Plavidla spadající pod systém GMDSS jsou povinná nést komunikační vybavení podle oblasti, ve které se plaví, plus radiobóji EPIRB a prostředky pro příjem navigačních a meteorologických informací.

  • Oblast A1. V dosahu alespoň jedné pobřežní VHF radiostanice, ve které je možné nepřetržité alarmování pomocí DSC, tedy asi do 20-50 námořních mil od břehu (záleží na výšce antény pobřežní stanice).
  • Oblast A2. V dosahu alespoň jedné pobřežní MF radiostanice, ve které je možné nepřetržité alarmování pomocí DSC, tedy asi do 250 námořních mil od břehu, s vyloučením oblasti A1
  • Oblast A3. Oblast pokrytí satelitním systémem Inmarsat (přibližně mezi 76°N a 76°S), s vyloučením oblastí A1 a A2
  • Oblast A4. Polární oblasti, s vyloučením oblastí A1, A2 a A3, volání pobřežní stanice pomocí HF radiostanice

Ukázka z knihy VHF, kompletní průvodce pro jachtaře od Kateřiny Křelinové Staňkové.

Tento článek najdete i na Námořním klubu rozšířený o přehled vysílaček, jejich parametrů a cen na Českém trhu. Plus 50% sleva na jachtařské knihy a PDF k tomu zdarma. Nejste členem Námořního klubu? Podívejte se sem.

Už jste členem? Rozšířený článek najdete v Námořním klubu zde.