V rámci našeho podcastu Do větru s Krásou jachtingu v jednom z dílů probíráme i vyvázání lodě. Je to v rámci iniciativy Zpátky do přístavu, ve které se věnujeme základním dovednostem a znalostem v jachtingu. I napadlo mě, že nebude od věci napsat o vyvázání článek.
Loď (uvažujeme plachetnici)
Běžné plachetnice má na sobě několik vyvazovacích prvků. Je levoboční příďový vazák, pravoboční příďový vazák, levoboční záďový vazák a pravoboční záďový vazák (vazáku se správně říká „rohatinka“, což nikdo nepoužívá). Větši plachetnice jsou ještě opatřeny levobočním a pravoboční středovým vazákem, umístěním na bortech ve středolodí.
Vyvazovací lana
K těmto prvků, vazákům, pak přináležejí lana: příďové vyvazovací, záďové vyvazovací lano, příďový spring a záďový spring (středolodní vazáky nyní nebudeme uvažovat).
Ano – jsou to celkem 4 lana, které potřebujete pro správné a úplné vyvázání lodě bokem. A k tomu je nutné zdůraznit – že jsou to 4 samostatná vyvazovací lana, což odpovídá zásadě dobré námořní praxe, která zní: Jedno lano, jeden úkol.
Tuto zásadu do kamene tesat. Samozřejmě, v praxi se nevyhnete situacím, kdy ji nedokážete dodržet, ať už kvůli nedostatku lan nebo nějaké specifické situaci, ale kdykoliv tak učiníte, musítě si uvědomit, že to je ústupek od dobré námořní praxe, který se může vymstít. Většinou se nevymstí, ale… někdy ano. Například běžně se dělá to, že se třeba příďové lano vede nejen na břeh a zpátky na úrovni přídě, ale pak to stejné lano se vede na pachole na břehu přibilžně v polovině lodě. Nebo třeba se příďové vyvazovací lano vede na břeh a pak na středový vazák, kde se zajistí (vzniká tím tzv. falešný spring). Ano, lze to. Ale může nastat situace, kdy budete potřebovat rychle do vyvazování zasáhnout (třeba odvázat lano nebo zrušit nebo cokoliv) a pak budete situaci, kdy máte jedno lano na dvě práce v protichůdné situaci a budete se proklínat, proč jste tam himl nedali ta lana dvě. Tahle noční cvičení, kdy se změní podmínky, otočí se vítr, přijdou vlny nebo tak něco, nejsou zas až tak sporadická.
Funkce lan
Nebudeme tady nyní řešit samotný manévr, to se necháme na jindy, ale povíme si něco o funkci lan a o tom, v jakém pořadí je vyvazujeme.
Funkce lan. Nejdříve vždy vyvazujeme loď předním a zadním vyvazovacím lanem. Springy vyvazujeme až následně. Prvotní akcí je vyvázat loď k molu a zabezpečit, aby zastavila. Přední vyvazovací lano zajišťuje, že se příď lodě neodklání od mola. Zadní vyvazovací lano analogicky zajišťuje, že se od mola neodklání záď. V této fázi nám loď už neodplave pryč, ale v určitém omezeném prostoru bude schopna se pohybovat dopředu i dozadu – což je dané délkou vyvazovacích lan a umístěním pacholat na břehu vůči vazákům na lodi. Tomuto podélnému pohybu lodě podél mola pak brání springy, které zakládáme až po úplném vyvázání předním a zadním vyvazovacím lanem.
Připravenost manévru. Pokud máme dostečně početnou posádku, připraví se dva její členové i s lany následovně (břehové družstvo). Příďové vyvazovací lano je upevněné na příďový vazák (na tom boku, který je blíže břehu – tedy stojíme li pravobokem, lano je upevněné na příďovám pravoboční vazáku), idálně dračí smyčkou. Odtud vede vně lodě až k vantům, kde stojí člen posádky a drží lano připravené v ruce a to tak, aby nespadlo do vody! Obvykle má v ruce pár jeho smyček. Analogicky vedi i záďové lano od zadního vazáku vně lodě k vantům, kde jej drží další člen posádky. Oba jsou připraveni s lany vystoupit (neskákat!) na břeh, až loď zastaví. Drží se vantů (tedy pevného lanoví). Springy je dobré mít připraveny v kokpitu, ale není to nutné. Stačí vědět, kde jsou.
Na přídi (a analogicky na zádi) je připraven další člen posádky, připraven převzít od břehového družstva lano zpátky na loď a založit jej na vazák.
V tuto chvíli musí být jasné co použije břehové družství k vyvázání – jestli jsou na mole pacholata nebo kruhy nebo cokoliv jiného. Instruovat je musí kapitán.
Akce. Poté, co loď zastaví bokem u mola, vynášejí se na břeh nejdříve příďové a záďové lano. Určení členové posádky, vystoupí z lodě ve středolodí a každý se po mole vydá svým směrem. Ten s předním lanem jde svižně k přídi, ten se zadním lanem k zádi. Na břehu obhodí pachole (nebo jsou-li tam kruhy, tak protáhnou lano kruhem) a vrátí (hodí) lano členu posádky který je u vazáku na přídi (analogicky na zádi) a ten jej uváže na lodní vazák.
Varianta daná situací. Pokud panují během manévru podmínky, které brání rychle podat lano ze břehu na loď (vítr, malá posádka a podobně), břehové družstvo zajístí lana na břehu jakýmkoliv způsobem. Je-li na břehu pachole, tak obhodí pachole několika smyčkami lana (není třeba dělat uzel) a konec lana drží v ruce. Tření lan kolem pacholete je dostatečně veliké, aby udrželo opravdu velkou loď. Není-li čas, stačí i jedna smyčka. Je-li na břehu kruh, prohodí se lano kruhen a vede zpátky do ruky nebo na zem, kde na něj člen posádky šlápne. Cílem je udržet loď na místě – převázat lana se dají kdykoliv později.
Nikdy nedržte lano jen přímo v ruce – loď se tak nedá udržet! Lano nakonec skončí ve vodě, v horším případě i s vámi. Vždy se lano vede přes něco pevného!
Žádoucí stav tedy je, že příďové vyvazovací lano vede na břeh k pacholeti a jednoduchým obtočením se vrací na příď, kde je uvázáno na vazáku. Analogicky pak i záďové. Loď stojí u mola, je možné zhasnout motor.
Založení springů
Jakmile máte loď vyvázanou bokem podél mola příďovým a záďovým vyvazovacím lanem, nikam vám neupluje. Ale stále ještě má dost volnosti v pohybu dopředu a dozadu podél mola. Je nutné založit springy. Jak jsme si říkali, jsou dva. Příďový a záďový spring. Příďový spring vede od předního vazáku vně lodě na břeh na pachole na úrovni zádi. A naopak, záďový spring vede ze záďového vazáku vně lodě na pachole (nebo jiný vyvazovací bod na břehu) na úrovni přídě. Tím došlo k „zavětrování lodě“ – kdo jste někdy stavěl stůl tak víte o čem mluvím – a již se prakticky ani nehne. Springy jí brání v pohybu dopředu a dozadu a obě vyvazovací lana brání v pohybu od mola. A je to doma.
Samozřejmě, v reálném světě nejsou vždy vázací prvky na molu v ideálním místě, takže spring nepovede přesně na úroveň zádě (a analogicky přídě). To zas tak nevadí – důležité je aby vedlo šikmo podél lodě, co nejdál to půjde. Čím je spring delší, tím lépe funguje – hlavně pak při odplouvání. Ale to si povíme jindy.
A tím je loď správně vyvázaná.
Pamatujte
- Jedno lano, jedna práce (jeden úkol)
- Vysvětlete posádce, co po ní chcete
- Nezapomeňte uvázat před manévrem fendry
- V těžších podmínkách stačí na břehu uvázat cokoliv. Prioritu má uchycení lodě na mole. Později je možné lana jakkoliv převázat ke spokojenosti kapitána.


