Tak aby bylo jasno, nestěžuji si, jen bych si občas přál abychom měli moře a mnoho přístavů a námořnickou tradici jako Britové a peněz jako Švýcaři… na Kráse jachtingu bychom dostávali nabídky na testování lodí a návštěvy loděnic, a zdarma nějaké to vybavení na odzkoušení a vděčnou recenzi. (Pokud mě u Hansenů někdo čte, tak by se mi hodilo offshore oblečení.) Ono nějaké to pozvání občas přijde, ale jen cesta stojí poloviční měsíční rozpočet redakce. Než si nás v marketingových odděleních všimnou, budeme spoléhat na ty internety a zde pár tipů na vybavení, které jsme našli a vám se může v roce 2021 hodit.
Leatherman pro jednu ruku
Prvního Leatherman (model Wave) jsem dostal darem při odchodu z kancelářské práce do práce námořnické, a byl to můj nejvíce používaný nástroj během oprav a údržby La Grace. Mám ho dodnes, spolu s dalším (na tom prvním kleště nevydržely intenzivně užití a mocné pracky Honzy strojníka). Dnes bych sáhl po modelu Free P4 na kterém výrobce vyřešil problém nejednoho bocmana – jak otevřít nůž jednou rukou, když za druhou visíte nebo něco držíte… Nový systém důmyslně používá magnety a má zlepšenou ergonomii pro snadné otevírání a zavírání nástrojů jednou rukou, což šetří nervy a zubní sklovinu. Model P4 doplňuje subtilnější P2, který má jen jednu čepel. (P4 nebo bestseller Wave má dvě čepele, pilku a solidní pilník). Účel ale splní. Kdo s multitoolem neopravuje tallship, jenom potřebuje šikovný nožík na loď, může sáhnout po modelu Free T2 nebo na výbavu bohatší FreeT4. Jedna věc stále zoufale chybí! Vývrtka na víno!

Přísavky Fender Design
Firma Fender-desighn nevyrábí fendry, jak by název naznačoval (v nabídce má jeden malý model), ale hlavně různé cetky kolem, například textilní obaly na ně nebo textilní kryty na palubu a různé části výstroje, potahy matrací, rohožky a to vše s možností individualizace. Pokud si loď po pravdě pojmenujete “Neumím s tím v marině”, tak vám to u Fender-designu vyšijí na různá místa po lodi a bude jasné, co od vás mohou ostatní čekat. V praxi jejich produkty slouží hlavně na luxusních motorácích, nicméně v katalogu mají pár užitečných drobností. Například přísavka na trup Yacht Graber poslouží, když si chcete třeba očistit trup a nemáte se za co chytit. Kdo zažil, ví jak zoufale neefektivní a namáhavé to je. Proto užitečná věc za 24 Euro. Lze sáhnout i po běžných přísavkách na sklo za třetinu částky. Kdo při plavbě trpí na rozbité sklenice na šampaňské – doporučujeme přísavní držák na sklenice, pro české jachtaře bude zajímavý praktický držák na pivo.

Kartáč na lana
Kapitáni co mají rádi své plavčíky, nebo ti co si musí na lodi dělat všechno sami, prosím pozor. Shurhold vymyslel ohebný kartáč na čištění mooringových a jiných lan, špinavých a oslizlých od řas a bordelu, který se pak rychle roznáší po palubě. Existuje i verze původně pro horolezecká lana která by se také mohla hodit.

Čelovka Petzl IKO CORE
Čelovka – světlo na pásku – je věda. Ví to každý, komu se kdy prodřely ty cvakavé zoubky v naklápění, rychle se vytahala guma v pásku (případně byl pásek tlustej, až z toho bolela hlava), natekla voda, svítilo to moc, svítilo to málo, nešlo to ovládat v rukavicích, požadovaná intenzita svetla sa zapnula jako poslední ze čtyřiceti osmy možných… a tak dále, a tak dále, znáte to.
Najít dokonalou čelovku je práce na celý život, ale naštěstí je z čeho vybírat. Petzl vyrazil do boje s inovací zvanou Iko Core. Z triády – lehké, silné s dlouhou výdrží se soustředil na lehké (a pohodlné) s dostatečným světlem (max. 500 lm váha 79 g). Hlavní vtip je v nahrazení gumotextilní pásky páskou pevnou a tenkou z kombinace gumy a plastu, která se nastavuje gumovou šňůrkou vzadu. Výsledkem má mít lepší rozložení tlaku na hlavu a tím pohodlnější nošení. Čelovka má 7 diod a tři úrovně jasu (6, 100 a 500 lm) bílého světla a vše napájí akumulátor (1250 mAh) nebo alternativně tŕi AAA baterie. Ke sbalení je praktický pytlík, který slouží i jako difuzní stínítko na osvětlení stanu/místnosti/kajuty. Bohužel je bez červeného světla. Cena začíná těsně nad 1500 Czk.
