Ája a Filip: První kroky – nákupy


Píše Ája:

Právě jsme se vrátili z nákupů. Předtím jsme měli schůzku s odborníkem přes elektriku na lodích, který nám dá dohromady ty kritický záležitosti. Se zbytkem pomůže můj táta. Ze schůzky mimo jiný vyplynulo, že to bude stát pěknej ranec. Nás teď čeká zmapování a kontrola kabeláže. Napřed musíme rozšroubovat všechno dřevěné v interiéru. To by nás ale čekalo tak jak tak. Nábytek i obložení budeme obrušovat a znovu natírat.

Už jsme se samozřejmě pustili do nakupování výbavy. Filip pořídil VHF rádio (vysílačku) s AIS přijímačem. Nakoupili jsme nějaké základní nářadí a hned v tom jsme za sedmnáct tisíc. Ale v podstatě můžeme začít pomalu plánovat to, na co se na lodi vrhneme. Ono to jaro už je taky za rohem. První je na řadě stěžeň a ráhno. Tahle pevná takeláž půjde z lodi úplně dolů, ať se na Carmen můžeme bezpečně pohybovat. Pak asi pomalu začneme montovat ten vnitřek. Většina dřeva je v dobrém stavu, ale některé části budou na výměnu. Určitě třeba veškeré dřevěné obložení kokpitu je na odpis. Není toho sice moc, ale zase je potřeba kvalitní materiál, ideálně teak. Na Cindě nemáme přístup do dílny, ale na Žižkově kousek od nás je Do it yourself dílna, kde si můžeme všechno obrousit, nalakovat i uskladnit. Ještě že mám pořádnou káru.

Jsme zvědaví, jak bude vnitřek lodi vypadat, až to bude holý. Snad tam na nás nečeká moc nepříjemných překvapení. No a až to dáme do pucu, přijde na řadu ta elektrika. Pořád zjišťujeme a přemýšlíme, jak to všechno uděláme. Například v Carmen je lednice. Chvíli jsme si pohrávali s myšlenkou, že jí nebudeme potřebovat, nakonec si jí ale necháváme. Ono to pivo se samo nevychladí, žejo. Za kokpit přijde nástavba a na ní solární panely. Pořídíme nová LED světla a poziční světla. Samozřejmostí jsou dvě cca 150Ah trakční baterie + jedna startovací. Budeme pořizovat elektrický kotevní vrátek, aby to Filip nemusel tahat ručně a tak dále. Tohle a mnoho dalšího se pak bude muset sladit do úhledného, přehledného a hlavně bezpečného systému. Je toho hodně, ale zase nemůžeme moc šílet, co půjde, necháme na manuální pohon. To je třeba splachování. Původně jsme nechtěli ani ten vrátek. Jednak Carmen řadu let úspěšně kotví i bez něj, a jednak je to další věc, která se může rozbít. Nakonec jsme se ale rozhodli zkusit nějakej sehnat. Ono tahat ručně několik desítek metrů řetězu a k tomu 20kilovou kotvu… a teď když se nepovede zaseknout napoprvý, na podruhý, a já s tim Filipovi pomáhat nebudu moct.

ajafilip_3Tak, co patří mezi základní výbavu nářadí na loď?

  • tak nejdřív kufr na nářadí a my vzali i různé organizéry šroubků, přecijen nás čeká spousta práce než vůbec vyplujem
  • prodlužovačka 25m na bubnu
  • vrtačka
  • aku šroubovák
  • žebřík, co nejkompaktnější
  • zkoušečka
  • všechny možný velikosti šroubováků a vrtáků
  • kleště – kombinačky, sikovky, štípačky
  • metr
  • kladivo, sekera

a dál si ještě doplníme
věci na natírání (kov, dřevo)
pákové nůžky a pilku na železo
hasák
nýtovací kleště
… a spoustu náhradních dílů jako jsou závlečky, čepy, šekly, šrouby, kladky, pákový napínák, koncovky na lana s okem, nýty, izolační pastu a pásku, lana, provazy, hadice a tak dále. No asi toho bude ještě daleko víc, tak doplníme, až nás zase něco dalšího napadne.

Zůstaňte s námi…