Atlantic Challenge – Marlín probodl trup lodě

https://www.facebook.com/atlanticcampaigns

Zatímco křesťanský svět se pomalu chystal na vánoční svátky, na Kanárských ostrovech začal 12. prosince další, v pořadí 7 ročník Atlantic Challenge. Akce pro lidi, co na Nový rok nechtějí řešit stresy s nadváhou a raději týdny veslují sólo, případně v týmech (dvou, tří a čtyř), přes Atlantik do Karibiku (Antigua a Barbuda). S délkou 3000 mil je to nejdelší a nejtěžší veslařský závod na světě. Nejrychlejší posádky ho zvládnou za přibližně 32 dní. Sólo závodníci se trápí i 80 dní. Problémy jsou mořská nemoc, únava, bolesti z namáhavého veslování, úpal, převrácení nebo (!) i útok mečounovité ryby!

Stalo se to posádce Latitude35. 6. ledna hlásili doprovodné lodi, že “nějaký bodec” prorazil trup lode. Vnikl do zadní kajuty, přes matraci a vyšel mezi nohama spícího člena posádky. Následná prohlídka ukázala, že to byl mečovitý výrůstek hlavy marlína modrého. 

https://www.facebook.com/atlanticcampaigns

Veslice jsou samozřejmě stavěny s ohledem na možné poškození trupu. V případě vniknutí vody se díky komorám zadní kabina naplní jen do výšky 15 cm. Riziko pro posádku zmírnila i blízkost doprovodné plachetnice, která mohla posádku vzít na palubu. 

Po konzultaci s týmem posádka vytlačila ulomený bodec na úroveň podlahy kabiny a díru utěsnila zátkou a epoxidem. Na místě vstupu do tupu vyčnívající kus upilovala a také utěsnila ucpávkou a epoxidem. V mezičase k lodi dorazila doprovodná plachetnice, aby byla pro jistotu na blízku. Její asistence byla ale jen morální. Po necelých 6 hodinách oprav si tým Latitude35 mohl znovu sednout za vesla a veslovat. Aktuálně jsou na celkovém 3 místě.

Latitude35 Foto: facebook.com/atlanticcampaigns

V době uzávěrky byla v čele závodu loď Row4cancer dvoučlenné posádky Kai Wiedmer, Mark Slats. Slatse si můžete pamatovat jako účastníka závodu osamělých jachtařů kolem světa – Golden Globe Race, ve kterém skončil druhý. Je to pro něj druhá účast na Atlantic Challenge. V roce 2017 vyhrál sólo kategorii v novém rekordu a jen hodiny po vítězné čtyřčlenné posádce. Pro představu – čtyřčlenný tým se může při veslování střídat, lépe regenerovat a veslovat nonstop, přičemž většinu času můžou veslovat alespoň dva. Sólo závodník musí prostě spát a je na všechno sám… Tentokrát má Slats v posádce nováčka Kai Wiedmera a stále zvyšují náskok.

Mark Slats (stojící) Foto: facebook.com/markslatsofficial

No a ještě k těm mečounovitým rybám. Ve zprávě od organizátorů závodů se píše, že je  incident až tak nepřekvapil. Podobná situace se stala už v minulosti, bohužel bez uvedení podrobností. Když jsem trochu pátral, tak jsem objevil, že marlin už potopil například rybářskou loď na Filipínách, propíchl gumový ropovod u pobřeží Angoly a má na svědomí mnoho zraněných rybářů, kteří neuhnuli jeho špičaté hlavě při vytahování na palubu. 

Předpokládám že většina čtenářů jachtařů je dobře informována a nemá v těchto pichlavých rybách hokej jako autor, ale pro připomenutí. Hlavu ukončenou dlouhým špičatým výrůstkem mají čeledi Xiphiidae jejímž jediným zástupcem je mečoun a Istiophoridae, kde najdeme plachetníka atlantského, dále atlantický a indo-pacifický druh marlína modrého a několik dalších druhů marlína a plachetníka. Dlouhý mečovitý výrůstek slouží masožravé rybě při lovu. V hejnu menších ryb ním seká do strany a zraňuje/omračuje kořist. Marlín modrý může dosahovat délky 5 metrů a váhu kolem 800 kilogramů přičemž se jedná o jednu z nejrychlejších ryb (průměrně 60 km/h, maximum 100-110 km/h).

Mečoun obecní Foto: Wikipedia/ NOAA Photo Library
Marlín modrý Foto: Paul Brennan vydal tento „Blue Marlin“ obrázek pod licencí Public Domain
Plachetník širokoploutvý Foto: Autor: © Citron, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14679779

Kdybyste chtěli zazářit z taxonomie, tak mečoun obecný (Xiphiasgladius) má hřbetní ploutev podobnou žraločí, zatímco u marlína modrého(Makairanigricans) se postupně zužuje až k ocasu. Naopak plachetník atlantský/širokoploutvý (Istiophorus) ji má výrazně vysokou a dlouhou. Snad to pomůže…

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!