Azorská zkušenost

Včera nová a cenná zkušenost! Plujeme ze St. Maria na Azorských ostrovech do Terceiry. Vzduchem cca 145 Nm. Plujeme prvních 5 hodin na plachty (vypluli jsme v 6.00 am) a pak na motor. Okolo 15.00 slyším na VHF 16ch opakovaná hlášení v portugalském jazyce, kterým nevládnu. Hlášení jsem přešel, ale po dalších 10 minutách se opakovalo a slyším jméno naší lodi Trevi.

Odpověděl jsem anglicky, leč nevěděl jsem komu, protože jsem slyšel pouze slovo Delgada. Dotyčný mne převelel na 11ch. Nic se nedělo, tak jsem zavolal na 11 o co jde. Řekli mi, ať jsem štand by a představili se jako MRCC Ponta Delgada. Asi po 10 minutách se mne začali ptát, kdo je skipper a kolik nás je na palubě.

Odpověděl jsem a na můj dotaz, proč to chtějí vědět, mne jen řekli “stand by”.. Ok tedy. Za chvíli mi volali a ptali se mne, zda je někdo z posádky MOB – přes palubu. Odvětil jsem, že nikoliv, protože jsme si všichni v kokpitu koukali do očí. MRCC mi řekli, že mám aktivovanou EPIRB boji. Požádal jsem o čas a zkontroloval EPIRB i PLb v grabbagu. Vše v cajku. Dal jsem jim vědět. Pak se mne ptali, zdali v mém okolí nevidím loď, která by byla v nouzi. Podotýkám, že za celých 27 hodin jsme potkali jen jednu cargo big ship, jinak nic. Poděkovali mi a převeleli na 16ch.

Dnes ráno jsem jim volal telefonem z Terceiry a ptal se jich, o co šlo. Jedna Francouzská jachta měla prý neregistrovanou EPIRB, kterou někdo z posádky aktivoval a ona začala vysílat. Řekli mi, že jachta neměla AIS a proto si mysleli, že jsme to my, protože EPIRB vykazovala polohu podobnou naší lodi. Kdybych se jim prý neozval, spustili by záchrannou akcicku.. Ufff – z toho plyne poučení – při plavbách používejte VHF na 16ch, dále, pamatujte si jméno lodi a v případě plavby v oblasti Azor se naučte Portugalsky nebo si prostě vypněte AIS