Boomerang na Baltu

Vláďa Krška píše

Přidávám reportáž z letošní poslední plavby na „Boomerangu“ 11-17.12.2022. V plánu bylo doplout do Kodaně na vyhlášené vánoční trhy, a mrknout do Christianie. Před příjezdem  osádky 10.12 večer, jsem seděl na lodi a pečlivě studoval počasí. Větrná předpověď tomuto plánu zrovna moc nepřála, neděle a pondělí proti 20-25Kt, v úterý se to motá. Rozhodl jsem, že v neděli vyrazíme na motor do Penemunde, a v pondělí po kanálu do Stralsundu a pak se uvidí. V úterý se podle předpovědi rozhodneme co dál. Na Baltu se to motá, takže vše je možné.

Vyplouváme z domovského přístavu Swinoujszcie, v neděli 11h. Do Penemunde to stíháme kolem 18h, za tmy, na poslední chvíli, před sněhovou vánicí. Ráno jde posádka navštívit ponorku a válečné muzeum (kdo neví, tak se zde za 2 světové války testovaly rakety V1 a V2). Já jako správný skipper odklízím 5 cm sněhu z paluby, neb to neskutečně klouže. Mimochodem, víte jaký je rozdíl mezi kapitánem a skipperem? Kapitán má na všechno lidi, a skipper si dělá vše sám.

Posádka je rychle zpět, protože se ukázalo, že zrovna pondělí je zavírací den, takže pouze outside foto, a vyrážíme po kanálech do Stralsundu. Máme to 30Nm, takže tak akorát abychom stihli v 17:20h otevření mostu, který vede na Rujánu, a pod kterým musíme proplout. Další otevření je 21:20h a pak až ráno. Tolik se nám tedy čekat nechce.

Před mostem jsme v 16:30h, takže před otevřením je ještě čas na espresso z kávovaru, který je součástí výbavy Boomerangu. Ve Stralsundu se vyvazujeme v zazimované marině, hned za trojstěžník „Gorch Fock“, který už slouží jako muzeum. Obléknout, a vyrazit na místní vánoční trhy se svařákem a bratwurstem nám zabralo jen chvilku, takže po 18h už se zahříváme prvním glühweinem.

Ráno vyrážíme do vyhlášeného „Ocean muzea“. Vstupné je 17,-Eur, což není málo, ale musím říct, že to za to stálo. Pár fotek, co jsem přidal, je jen malá ochutnávka toho, co je možné vidět. Ač to tak asi nevypadá, akvaria jsou fakt obrovská. To největší má průhlednou stěnu z polykarbonátu 30cm silného.

Odpoledne se má měnit vítr a večer už má foukat 20-25Kt SW, což je do Kodaně na zadobok až čistý zadák, takže se rozhodujeme vyrazit směr Kodaň. Do Kodaně to máme cca 90Nm. Ze Stralsundu jsme vypluli po 11h kanálem na západní pobřeží Rujány a tady vytahujeme celou genu. Ze začátku nic moc, jak se měnil vítr, tak jsou vlny ze všech stran a fouká max. do 10kt. Kolem 17h se vítr ustálil na 20-25Kt SW a Boomerang letí 7-9Kt směr Kodaň. V Kodani se vyvazujeme na mém oblíbeném místě na kanálu, v centru starého městě, ve středu 3:30h ráno. Plán splněn.

I když jsem tu po několikáté, vyrážím s posádkou na vánoční trhy, do Christianie a na prohlídku starého města. Fakt to stojí za to, a myslím, že Boomerang tu není naposledy. Kdo chcete zažít s Boomerangem něco podobného, sledujte jirizindulka.com nebo jachtarka.cz

Nádhernou Kodaň opouštíme ve čtvrtek dopoledne, protože má přijít zase změna větru na příhodný NW 10-15Kt, takže pro nás super. Bohužel předpověď zase změnili, směr zůstal, ale vítr klesl na pouhých 3-5Kt. Toto má pokračovat až do pátku, do noci. Měníme plány a míříme do Německého Sassnitz. V Sassnitz přistáváme opět ve 4h ráno, celá plavba z Kodaně, 90nm, na motor s malým přispěním hlavní plachty.

Je 13h 16.12.2022, jsme vyspaní a posádka šla na prohlídku města. Je absolutní bezvětří, takže počkáme do noci, kdy má přijít slabý vítr z SW, a posledních 45Nm do domovského Swinoujszcie zkusíme uplout v noci, na plachty.

Držte palce, zdraví Hombre.