Čínský Drednaught a Italské fregaty

Nanchang, torpedborec typ 055, Foto: www.mod.go.jp

Nedávno proběhly v médiích články, že Čína už má největší vojenské loďstvo na světě. Jako obvykle to bylo zjednodušení, protože počty nejsou všechno a čínská statistika uváděla i menší lodě, které plní pomocné úkoly u pobřeží. Čína dnes nemá největší loďstvo, ale investuje velké prostředky do jeho budování, protože má v budoucnu splnit několik úkolů. Hlavní bude potvrdit postavení Číny jako námořní velmoci, která dokáže ochránit své zájmy i ve vzdálených mořích a oceánech.

Poznámka: HMS Dreadnought (1906) byla britská bitevní loď, která svou velikostí, konstrukcí a výzbrojí určila filozofii stavby bitevních lodí od svého vzniku až do konce druhé světové války a nastartovala závody ve zbrojení. Námořní mocnosti stavěly stále větší “dreadnoughty” se silnější výzbrojí. Označení “Čínský Dreadnought” tak odkazuje na skutečnost, že Čína posunula rozměry a výzbroj současných torpédoborců na novou úroveň a minimálně USA na to budou muset reagovat.

Doposud byly hlavní silou čínského námořnictva menší plavidla (korvety Typ 056, fregaty typ 054 a torpédoborce Typ 052). Určitě se jedná o významnou sílu a hlavně v kombinaci s množstvím protilodními raket na pobřeží. Uvedené třídy mají ale malý operační rádius a slabší výzbroj. Tato omezení se projeví u operací ve větší vzdálenosti od základen, hlavně ve srovnání s přímým konkurentem – námořnictvem USA, které spoléhá na flotilu 11 velkých letadlových lodí, 22 křižníků Tinconderoga (pomalu vyřazovaných ) a 70 torpédoborců Arley Burke (které v nových sériích nahradí zmíněné křižníky). 

U.S.S. Lake Champlain (třída Ticonderoga) Foto: U.S. Navy, Jayme Pastoric

S ambicemi operovat i mimo Jihočínské moře začala Čína stavět letadlové lodě. Typ 01 je konverze Ukrajinského Varjagu, Typ 02 je jeho vylepšená čínská verze – obě s tzv. skokanským můstkem. Typ 03 má být další vývojový krok používající katapulty, které umožňují start letounů s podstatně větší vzletovou hmotností. Pro jejich doprovod, ale i pro dlouhodobé samostatné míse, vznikl – torpédoborec Typ 055. S výtlakem 12-13 000 tun je větší než zmíněné křižníky Tinconderoga. 

Typ 01 – Liaoning Foto: www.mod.go.jp

Označení za torpédoborec nevypovídá o menší bojové hodnotě Typu 055, ale o nejednotnosti terminologie a jisté zastaralosti v označení lodě typu křižník. Pro třídu Tinconderoga bylo zvoleno označení “křižník” s ohledem na silnou výzbroj, celkové schopnosti v době vzniku a schopnost být vlajkovou lodí doprovodného svazu letadlové lodě s kapacitami pro početný štáb. Čínské námořnictvo se u Typu 055 spokojilo s označením torpédoborec, aby to ale nebylo jednoduché v klasifikaci NATO loď označují jako křižník.  

Pro hodnocení palebné síly lodí se v minulosti u velkých plavidel pracovalo s počtem a kalibrem děl. Dnes je orientačním parametrem počet vertikálních odpalovacích systémů; šachet, ve kterých jsou umístěny různé rakety (proti letadlům, lodím ponorkám, střely s plochou dráhou letu…). Typ 055 jich má 112, křižníky Tinconderoga jich mají 122, torpédoborce Arleigh Burke v nejmodernější verzi jenom 96. Nabíjení raket na moři je ale problematické, takže počet šachet je určující pro délku případného bojového nasazení.

Šachty pro rakety na torpédoborci USS Forrest Sherman třídy Arleigh Burke  Foto: U.S. Navy

Dalším důležitým parametrem současných vojenských lodí je kvalita a schopnosti nesených raket. Dále kvalita a dosah radaru a dalších senzorů a v konečném důsledku schopnost integrovat všechna tato zařízení v rámci jednoho systému. Ten musí mít schopnosti zachytit, určit a zaútočit ne na jeden, ale několik různých cílů, a to ve spolupráci s dalšími plavidly či letadly (vrtulníky) při zohlednění lidského faktoru (výcvik, jednoduchost obsluhy a údržby). Západní analytici se zatím shodli, že v jednotlivých systémech a hlavně v celkové integraci má Námořnictvo USA stále náskok, ale ten se postupně zmenšuje a právě Typ 055 se v mnoha schopnostech blíží západním standardům.

Litoral Combat Ship U.S.S. Indpendence Foto: U.S. NAVY (Nicholas Kontodiakos)

Právě překotných technologický vývoj, který probíhal pro potřeby nových lodí amerického námořnictva se v posledních letech projevuje různými problémy. Nové letadlové lodě třídy Gerald Ford měli dlouho problémy s výtahy munice a elektromagnetickými katapulty. Ucpávající toalety vyžadovaly náročné čištění kyselinou (jeden výplach za 400 000 USD). Levné, jednoduché, modulární a versatilní lodě pro pobřežní boj (tzv. Littoral Combat Ship) se ukázaly být drahé, zranitelné a poruchové. Jejich první modely předčasně končí ve službě. “High-tech a stealth” torpédoborce Zumwalt pro pobřežní boj byly pro nárůst nákladů a vývojové problémy seškrtány ze 32 kusů na 3. Jejich dvě 155 mm děla měla pálit na vzdálenost 154 km 10 ran za minutu. Speciální projektily s pomocným raketovým pohonem ale skončily na cenovce 800 000 USD za kus, a to bylo příliš i pro rozpočet USA. 

USS Zumwalt  Foto: U.S. Navy /General Dynamics Bath Iron Works/

Velmi zjednodušeně se námořní plánovači snažili získat nové lodě s novými technologiemi příliš rychle. Jednotlivé koncepce a technologická řešení nebyly vyzrálé, ale už byly zabudovány do sériových lodí a směřovány do aktivní služby. Lodě se pak ostudou vracely na drahé opravy a úpravy. Navíc si velení uvědomilo, že mu chybí fregaty. Proto vznikl program pro třídu Constellation. Velmi netradičně pro americké podmínky ve výběru vyhrála italská firma Fincantieri Marinette Marine s fregatou FREMM. USA jako zbrojní velmoc jen výjimečně nakupuje v zahraničí větší zbraňové systémy. 

Vizualizace třídy Constellation Foto: navy.mil

V kontextu sílícího čínského loďstva i zmíněných technických problémů US Navy rozhodlo, že fregaty potřebuje pro úlohy, kde by nasazení velkých torpédoborců bylo zbytečně drahé a odčerpávalo by jejich kapacity mimo prioritní mise. Příkladem úloh pro fregaty může být boj proti ponorkám a malým plavidlům, ochrana nákladních lodí, případně jako menší plavidla svazů letadlových lodí. Řešením budou právě “amerikanizované” FREMMy. Do ověřených a jen mírně upravených trupů budou pro úsporu času, nákladů a prevenci vývojových komplikací instalovány odzkoušené americké systémy. Kontrakt byl udělen loni (2020) a z plánovaných 20 lodí jich má být 15 hotových do roku 2026.

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!