Co dělají jachtaři-ekoteroristi?

Rum čekající na nakládku. Vpravo nahoře kotví Avontuur Foto: instagram.com/timbercoast/

Tak snad mi nejprve odpustí, že je tak s nadsázkou tituluji. Je to už nějaký ten pátek, co jsme naposled psali o starých lodích, co pod morálním krytím nízkouhlíkové eko-dopravy kávy, alkoholu a čokolády umožňují svým posádkám smysluplné jachtařské vyžití při přeplavbách Atlantiku. Ty přeplavby jim samozřejmě závidím, ty starosti kolem už méně…

Fair Transport/Tres Hombres – nejzkušenější provozovatele historických lodí v březnu dokončili další cestu z Holandska přes Kanáry na Barbados, Dominikánskou republiku a zpět se zastávkou na Azorech. Do Evropy dovezli kávu, čokoládu a samozřejmě (!) – rum. Koncem měsíce loď vyráží na letní festivalové plavby po severní Evropě, než se na podzim znovu vypraví do Karibiku. U nás v e-shopu máme skladem poslední Fair Transport čokolády (mléčnou a hořkou). Jsou neprozřetelně položené v dosahu mých hladových očí, tak neváhejte! (a v dosahu mých nenechavých rukou! pozn. Jarda :-))

Takhle drze na mně kouká…

Luger Grayhound – postavený v roce 2012 Brity Marcusem and Freyou Pomeroy-Rowden v roce 2020 změnil vlastníky. Cirkusák/spisovatel Wille a loutkoherec/spisovatel Oskar měli v roce 2020 plné počítače práce, aby jako Švédové mohli vlastnit britskou loď pro komerční účely. To nebylo úplně jednoduché, protože loď nešlo registrovat ve Švédsku na komerční účely a zároveň jejich švédská firma nemohla vlastnit loď s cizí – britskou vlajkou. Mohli ale vlastnit firmu na Maltě, která můžete vlastnit cizí loď. Do toho ale probíhaly administrativní dozvuky Brexitu a jejich maltský agent se léčil z COVIDu. Nakonec loď přepsali a firmu založili – museli ale loď provézt trasou z Bretaně na Maltu a zpět. Po dalších měsících oprav teď připravují sezonu plaveb ve Švédsku.

Foto: facebook.com/grayhoundventures

Timbercoast/Avontuur – Německá společnost na konci roku 2020 na svých stránkách inzerovala, že musela dát do zástavy své skladové zásoby, aby měla prostředky na další činnost. Jejich loď Avontuur se vydala na plavbu do Hondurasu a Belize pro novou várku kávy, čokolády a rumu. Aktuálně je na cestě domů s mezizastávkou na Hortě (Azory). Držíme palce a snad budeme moci na předvánoční trh nabídnout nějaké dobroty z jejich sortimentu.

Foto: instagram.com/timbercoast/

Grain de Sail – nová loď a nová firma se rozhodla jít jinou cestou než předchozí operátoři. Místo rekonstrukce staré lodi (Tres Hombres/Avontuur) nebo stavby nové lodě, ale historické konstrukce (Grayhoud), si postavili relativně malý 22,9 metru dlouhý keč pomocí moderních technologií (hliník) s tepelně izolovaným klimatizovaným nákladovým prostorem a s nosností 35 tun nákladu. Bez staromilské romantiky, bez platících pasažérů, ale za to v lepších podmínkách a rychleji s jen 4 člennou posádkou vozí loď víno z Francie do New Yorku a na zpáteční cestě kávu a kakao z Latinské Ameriky do Evropy. Je efektivně vytížena v obou směrech- což se projeví v ekonomice provozu.

Foto: graindesailwines.com

Sailcargo/Ceiba – Sailcargo je firma, kterou vede mladá Kanaďanka Danielle Doggettová na Kostarice. Ceiba je loď, kterou mezinárodní tým firmy staví jako první v řadě ekologických plachetnic. Loď je inspirovaná finským škunerem Ingrid z roku 1907. Je stavěna z kostarického tropického dřeva, přičemž Sailcargo dbá o obnovu lesa a použité stromy offsetuje sázením nových. 46 metrů dlouhá loď má mít ve dvou nákladových prostorech kapacitu pro 250 tun nákladu. Kromě tradičního škunerového oplachtění má mít i čistě elektrický pohon na manévrování v přístavu. Baterie má kromě solárních panelů dobíjet i reverzní mód vrtulí – při plavbě na plachty poslouží spolu s motory jako hydrogenerátor. Kromě 12 členů posádky loď poveze i 12 platících a pracujících hostů. V současnosti je hotová kostra trupu.

Foto: facebook.com/sailcargo

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!