Dejte mi kurs! Dle Transgalaktického slovníku jde o: zvolání kormidelníka, nebo i kapitána lodě, kterým se dožaduje cíle své cesty.
Jak vidíte, v jachtingu i v mezigalaktických cestách jde vlastně o totéž. Vědět kudy kam a za jakých podmínek. A přesně na tohle téma proběhla v úterý 5.2. vysoce zajímavá přednáška Libora Hoška (pozvánku na ní jsme publikovali zde). Pochopil jsem na ní, proč závodní loď potřebuje taktika nebo meteorologa v jedné osobě, a že do oblasti navigace závodních plachetnic pronikla nejmodernější technika, bez které na nějaké dobré umístění v podstatě nemáte šanci (ale i naopak, i s ní si to můžete hezky po… poorat. 🙂 ).
Libor Hošek nechal ve dvouhodinové přednášce nahlédnout do své jachtařsko-taktické kuchyně a velmi otevřeně hovořil o tom, jak se vlastně navigace a weather routing provádí, co je k tomu potřeba a jaké jsou praktické výsledky použité technologie. Shrneme-li si to, tak na závodní navigaci se dnes podílí špičková technika využívající GPS data, satelitní snímky, ty nejlepší předpovědní modely a špičkový software, který s tím vším umí pravá kouzla. K tomu dále potřebujete běžící na hardware, který je napojený na palubní datovou síť, sbírající za plavby údaje o lodi ze všech možných přístrojů. Znát a mít v datové podobě polární diagram lodě je to nejmenší, co je potřeba. Ale pak jdou tedy dělat a plánovat věci. Navržení optimální trasy plavby s ohledem na vývoj počasí a vln, je vlastně jen část celého procesu. S množstvím parametrů je možné plánovat i druhy plachet, které se budou používat včetně toho, kdy je máte měnit, můžete nastavit výkonnost lodě/kormidelníka a spousty dalších a dalších parametrů.
Je jasné, že pokud závodní speciál nemá možnost používat co nejlepší weather routing, nemá šanci proti těm, kteří tu možnost mají. To také vysvětluje, proč jsou například weather routing data v Golden Globe Race zakázána. Byl by to úplně jiný závod než ten původní a o to více je třeba před dnešními závodníky GGR smeknout.
Ale abychom se nemýlili. Počasí je mrška, jak každý jachtař ví, a ani ty nejlepší softwary a modely nejsou zárukou toho, že se počasí bude vyvíjet podle předpokladů. A tak jsme zpátky u jachtaře/námořníka. Ani ten nejlepší software vám není k ničemu, nemáte-li schopného taktika-meteorologa, který nejen zvládá všechny ty parametry, grafy a tabulky weather routingu, ale hlavně, který zvládá přečíst moře a počasí, když předpovědi nevycházejí. A to jsou ti, kteří vítězí. Protože sehnat peníze na software není zas takový problém. Ale mít k tomu toho správného člověka, to je daleko důležitější.
A tím Libor Hošek určitě je, protože jeho přednáška byla velmi erudovaná a navíc i zanícená. Je vidět, že to Libor dělá s vášní.
A na závěr nás velmi potěšil, protože velmi doporučil každému, kdo to s jachtingem myslí vážně, naše dvě knihy. Počasí na moři jako základ, a S větrem o závod jako pokračování pro všechny aspiranty na závodní (a nejen závodní) plachtění.
Tak si je pořiďte! 🙂