Džunka Esperanza 7: Francie- Na řece Marne

 

18.5.2013 SOBOTA

8:00 hod ráno – zvoní telefon. Volá posádka, že dorazili do Paříže a vidí džunku Esperanzu !!! Rádi by se vydali k lodi, kdyby je Security služba – černoši – pustila dál. Kapitán Petr bere magnetický klíč od brány a nechá vstoupit českou posádku do francouzského přístavu směrem k palubě tradiční čínské džunky.

Expediční plavba Trans Europe Cruise – váš týden dobrodružství začíná ! Vítejte ! Co nás všechny čeká ? Co zažijeme ? Akce je napůl plánovaná a napůl individuální. Může se klidně stát, že se po cestě rozbije zdymadlo a my nabereme pár dní zpoždění. Kdo ví ? Na zážitky se těšíme všichni !

Po rychlé akci nosení tašek, řidič Tomáš hledá pro expediční auto v pařížském mumraji vhodné místo na zaparkování. Vařím kávu a postupně se seznamujeme. “ Ahoj, já jsem Lucka, pravá ruka pana kapitána Petra. Vítejte na palubě ! “ “ Ahoj, já jsem Hanka, tady je Jarda. “ Ahoj, Monika a Radek. “ “ Ahoj, Jitka a Radek s pejskem Benjou. “ Posádka nás přivítala úžasným dárečkem: malým záchranným kruhem s nadpisem CHAMPAGNE 2013 s podpisy všech zúčastněných. To se nám líbí !

Malý dáreček od posádky.
Malý dáreček od posádky.

Na palubě expediční plavby vítáme psího člena posádky: zlatého kokršpaněla Benjamina Frenklina I. alias Bendža.

Po nalodění probíhá bezpečnostní školení posádky, zápis do lodního deníku, seznámení s lodí. Celý den kotví džunka v přístavu, startujeme druhý den ráno. Jaký je plán pro dnešní den ? Posádka si zvolila procházku – objevovat Paříž a hledat Eiffelovku. Sraz ve 20:00 hod k večeři.

Řidič Tomáš nepřijel sám, v doprovodu kamarádky Terezy. Vyprávěli, že celou noc pršelo. Posádka vyrazila v 19:00 hod z Černého mostu ( Praha ), se 4 přestávkami po cestě, příjezd v 7:00 hod ráno a hodina kroužení kolem přístavu – hledání některých otevřených dveří.

Nyní mě čeká úkol – zařídit zásoby potravin. S Tomášem a Terezou jsme nasedli do expedičního auta a vydali se Paříží do supermarketu, který musíme nejprve najít. Našli jsme Aldi ( německý řetězec obchod. domů ). Začal maraton – nákup: ovoce, zelenina, sýry, balené vody, džusy, atd. Nákup, složení nákupu do auta, a pak do lodě.

Řidič Tomáš s Terezou si vyjeli na jízdních kolech k Eiffelově věži. U mě maraton pokračoval – především zprovoznit internet a koupit trička k expedičním nášivkám. A stalo se, co jsem právě nechtěla: ztratila jsem se a na loď jsem přišla uřícená těsně před 20:00 hod. To už na palubě seděla posádka. První seznámení: posádka hladová a Lucka se ztratí v Paříži.

Řidič Tomáš s doprovodem, hosteskou Terezou.
Řidič Tomáš s doprovodem, hosteskou Terezou.

Večeře se servírovala do 20 minut: vepřové na žampionech od Expres menu. Večer nás na lodi navštívila spolužačka ze střední školy, která v Paříži žije už 12 let. Olga K. nezklamala, donesla lahvinku červeného, s posádkou ochutnáváme a povídáme si o Francii. Vyprávění plyne zajímavě.

21:00 hod – čas pro řidiče Tomáše a Terezu vyrazit směr Praha. Tomáš šel do auta odnést věci. Auto, kde zaparkoval, tam nebylo ! Někdo ho odtáhl ! To byl šok. Už byli s Terezou na odjezdu. Vydali jsme se: pan kapitán Petr, řidič Tomáš, Tereza, Olga a já přes ulici na policii hledat odtahové stanoviště.

1. policejní stanice – katastrofa ! Dnes je sobota večer – zavřeno “ fermé „. Zítra je neděle – “ fermé “ a v pondělí je svátek – také fermé ! Auto se vydá až v úterý ! Cože !? To nejde ! Francouz si zavolal na pomoc dalšího policistu Francouze. Olga, jediná francouzky mluvící, s nimi vyjednává. Řešili, proč je hala zavřená. Proč auto nedostaneme. Vždyť je to Paříž ! Haló ! To je PAŘÍŽ !!! “ Ne, je nám líto ! Tady máte adresu. Ještě zavoláme na telefon do kanceláře odtahového servisu. “ Nikdo to nebere. Položil sluchátko. Kroutil hlavou. Volají podruhé, 3x, 4x. Kdyby to někdo vzal !

Atmosféra houstne. Jsme na nervy. Tak sakra ! Kdo nám může vzít auto a nevrátit ho ? Padlo rozhodnutí, jedeme rovnou do hal. Olga nás doprovází, nenechá nás v tom a provede nás pařížským metrem. Škoda, že metro ani nevnímáme, je nám špatně. Nervy pracují. Nikdo neví, jak to dopadne. Přemýšleli jsme, co budeme dělat. Tomáš tomu stále nemůže uvěřit: “ To si dělají Francouzi p*del !“ Po telefonu jsme organizovali přespání pro Toma a Terezu – u kamaráda Olgy.

Našli jsme 2. policejní stanici – komisařství, dostali jsme naprosto opačnou informaci ! “ Auto dnes dostanete ! “ Co to znamená ? Máme jim věřit ? Posílají nás na 3. komisařství. Tomášovi svítá naděje. Černé myšlenky se mu honí hlavou, představuje si, že auto je rozřezané někde na kusy a nikdy ho už neuvidí.

Jízda opět metrem. 3. komisařství – vešli jsme do černé díry, obouchané zdi, v rohu sedí černoška s kojencem, za přepážkou stojí policista v uniformě. “ Jo “ povídá policista, “ máte u sebe řidičák ? Dejte mi ho na okopírování.“ Za chvíli klidně řekne: “ Dostanete auto. Zaplaťte 136,- Euro.“ My stáli jako opaření. Co to bylo ??? A vysvětlení ? “ Jste mimopařížští, a tak máte na auto nárok. “ Hala uzamčená, čekáme na doprovod policistů. Procházíme podzemní chodbou, odemykají dveře a my hledáme. Jó – expediční VW Transit je tady !!! Řidič Tomáš nastartoval, kroutil nevěřícně hlavou. Co to bylo za cirkus ? Co to bylo za adrenalin ? Nyní můžou s Terezou odjet dle plánu. Je 1:00 hod ráno.

Málem ztracené expediční auto v Paříži.
Málem ztracené expediční auto v Paříži.

Jsme šťastní, že dnešní epizoda má dobrý konec. Olgu odváží domů, mě do přístavu. V přístavu bylo zamčeno a já byla bez klíče. Co naplat, musím nějak přelézt plot. Šup, potichu na loď. A ráno vstávat ke snídani.

19.5. NEDĚLE

Počasí: zataženo, déšť. 8:00 ráno – vyplouváme z Paříže směr řeka Marne. Ranní připitek “ Bakardská „: Bohemia sekt brut s pomerančovým juicem. “ Na pana kapitána ! Na plavbu ! A na posádku ! “

Dva tunely. Poklidná plavba. Přes palubu nikdo nespadl. Pánská část posádky výborně asistovala ve zdymadlech. Každý byl platný svou prací: háčkem přitáhnout loď ke zdi, připravit lana a nastavit výšku odrazníků / fendrů. Vše s klidem a sehraně. Dobrá práce. Pro kluky proběhlo občerstvení na palubě ( obložené chlebíčky ).

Plavba po kanále Canal Laterar a la Marne.
Plavba po kanále Canal Laterar a la Marne.
Plavba po kanále Canal Laterar a la Marne- komora.
Plavba po kanále Canal Laterar a la Marne- komora.

Večer jsme si dlouze povídali a plánovali si, jak bude zítra krásně slunečno ! Kotvíme u Meaux, 133 km. Bez elektr. připojení a možnosti dotankovat vodu. V kapitánském stanu na horní palubě je mokro. To bude mokré spaní.

20.5 PONDĚLÍ – svátek ve Francii

Počasí: je zataženo, déšť. 8:00 ráno – vyplouváme, za kormidlem se střídá Petr s Jardou. Stále po řece a proti proudu. Holky připravují snídani, kluci asistují na palubě. Šikovná posádka ! Funguje to tady. A já sedím. Je to možné ?

Řeka la Marne.
Řeka la Marne.

Kotvíme na řece Marne 74 km. Prší. Posádka se vydala na průzkum do okolí hledat pekárnu. Pekárna žádná. Jen kostel. Dochází chleba. Upečeme si vlastní. Kapitán Petr vypráví veselé histroky – džunka a Karel Kokeš ( převážení lodi z Chorvatska ).

21.5. ÚTERÝ

Počasí: zataženo, déšť. Plujeme kolem vinic a nic nevidíme. Jsme za perseningem, schovaní před dešťem. Nos vystrčí kluci v komoře, pak kuřáci, a pak ti nejodvážnější. Zítra kolébka šampaňského: město Epernáy. Plujeme od 7:00 ráno.

22.5. STŘEDA

Počasí: konečeně se vyjasňuje, slunečno. Město EPERNÁY !!! Radek: “ Opět jsem nikomu nerozuměl ! Jsem tu 4. den a stále těm Francouzům nerozumím ! “ Radek č. 2 vypráví gastronomický zážitek z franc. restaurace: “ Jako předkrm jsem si objednal kachní žaludky s FOIAGRASE ( jatýrka ) se zeleným chřestem, salátkem a čerstvou bagetou. Přeskočil jsem hlavní chod a rovnou se pustil na dessert: sklenička Champagne. Geniál !!! “ Jarda: “ Tak jsem si plánoval, jak budu sedět na lodi, nic nemuset a celý týden pít šampáňo. A co dělám ? Sedím na lodi a piju šampáňo !!! “

Město Epernay - kolébka Champagne se slavnou Avenue Champagne.
Město Epernay – kolébka Champagne se slavnou Avenue Champagne.

V 10:00 hod to začalo exkurzí ve výrobně šampaškého v de Castellane ( bývalá vodárenská věž ). Doporučuji ! Viděli jsme všechny etapy výroby champgne. Sklepy, nerezové tanky, pásy. Vyšlapali jsme 236 schodů po točitém schodišti. Krásný výhled na vinice, město a řeku. Dostali jsme degustaci ( ochutnávku ) Castellane Brut Champagne.

Champagne sklepy ve městě Epernay.
Champagne sklepy ve městě Epernay.

Ve 14:00 hod jsme letěli na další prohlídku – vláčkem do sklepů Mercier. Trvání cca 40 min. Vláčkem s audioprůvodcem ( bez češtiny, pouze angl., něm., rusky ). Hezké, viděli jsme to samé jako dopol. ve věži. Exkurzi sklepů Moët Chandon jsme vynechali.

Procházka po Champagne avenue, kde se procházel W. Churchil a další významní hosté. Dozvěděli jsme se při výkladu, jak to bylo se champagne během 2. sv. války. Oběd ve francouzské restauraci.

Vinice Champagne.
Vinice Champagne.

Na palubě při večeři – spokojená atmosféra, vyprávění historek a popíjení champagne !

23. 5. ČTVRTEK

Plavba z Epernay do Vitry. Vitry “ fermé „. Odpoledne: ve Vitry je uzavřená komora do úterý !!! Odstávka komory a část kanálů !!! Kotvíme v bezvadném a výborně organizovaném přístavu v Chalons-eu-Champagne. Jdeme se nahlásit na kapetenerii, dostáváme osobní číslo ke sprchám a s dalšími členy lodí se ptáme na informace o odstávce komory. Večeře: špagety a slávky + šampíčko

24.5. PÁTEK

Ráno: Kluci ráno všem uvařili ham – and – eggs. Luxusní snídaně. S holkama jsme vyrazily na trh pro čerstvé ryby. Pěkná procházka přes parky a kaštanové aleje. Další nákup šampíčka.

Přišel zaměstnanec kapetenerie oznámit zprávu, že komora ve Vitry je uzavřená a na části kanálu je zvýšený stav vody – a to do čtvrtka ! Voláme tuto informaci nové posádce. Nová posádka je již na cestě do Prahy, kde nastupuje do expedičního auta. Rozhodně je dobře, že jsme tuto informaci dali vědět nové posádce. Znamená to: a) nový plán, b) zastavená plavba. Kapitán Petr se radí, jaké jsou místní možnosti. Jaké jsou možnosti náhradního programu. Plavba do Vitry, kde proběhne střídání posádek. Večer mejdan.

25.5. SOBOTA

Řidič Tomáš a nová posádka jsou už v 7:00 hod ráno ve Vitrey. Po snídani jsme vlítli na úklid. Organizaci střídání posádek musíme vyladit. Nová posádka si projde bezpečnostním školením, zápis do lodního deníku, seznámení s lodí. Já – nákup potravin. Řidič Tomáš spí, připravuje se na zpáteční cestu do Čr s posádkou z Paříže.

V 19:00 hod – sraz staré a nové posádky na palubě. Odjezd – expediční posádky Esperanzy. Zatlačili jsme slzičky. Ve 20:00 hod – večeře ( svíčková od Expres menu ). Volíme náhradní trasu: Plavba zpět do Chalon-eu-Champagne, odtud vlakem do Epernay na exkurzi champagne sklípků.