“Fly by wire” a jachting?

Foto: vplp.fr

Jachting se posouvá k foilování. Je to rychlé, vzrušující a je jen otázkou času, kdy technologie ze Sail GP a Vendée Globe zlevní a začnou pronikat i do velkosériových lodí, čili do chartrovek, co si je půjčujeme v Chorvatsku. Cesta je ještě dlouhá a loď co poletí 30 a více uzlů vyžaduje technologii, která pohlídá chyby a ta dnes již existuje v dopravních letadlech.  

VPLP Design je francouzská “námořní architektonická” u kancelář, kterou znají milovníci vícetrupých lodí a různých speciálů pro vrcholné soutěže (Transat, Route Du Rhum, Jules Verne Trophy, America’s Cup, Vendée Globe…) a jejich rukopis mají i některé katamarány značky Lagoon nebo Gunboat. Aktuálně například navrhli novou loď IMOCA pro Alexe Thompsona a Hugo Boss. 

Foto: vplp.fr

Airbus netřeba představovat. Když dnes letíme na dovolenou, tak s více než 50% pravděpodobností poletíte letounem od tohoto Evropského konsorcia. Fly-by-wire (neboli létání-po-drátě) je systém ovládání, kdy knipl a pedály letadla nejsou spojeny lanky, popřípadě přímo s hydraulickým systémem ovládání kormidel letadla, ale s počítačem. Ten sleduje množství údajů o poloze, rychlosti, výšce, výkonu motorů … Když pilot pohne pákou (v moderním letadle joystickem), počítač to ve zlomku sekundy vyhodnotí spolu s ostatními údaji a vyšle “po drátě” signál do ovládání kormidla, aby udělalo patřičnou výchylku. Kdyby pilot chtěl udělat nějaký nebezpečný manévr, tak ho systém nepustí, respektive minimálně upozorní. Právě Airbus, oproti konkurentovi z Boeingu, spoléhá více na dozor počítačů a právě jeho systémy dovolují pilotům méně “blbnout”.

Foto: vplp.fr

To může být jedním z důvodů, proč se ve VPLP zamysleli nad budoucností spolu s Airbusem. Průměrný kapitán s chorvatským papírem, čest jeho schopnostem, prostě bude potřebovat kamarádský počítač, jenž mu s foilovaním pomůže, aby to zvládl bez týdnů v simulátoru (jako borci ze Sail GP) a hlavně bez rizika, že to v těch 30 uzlech někde překlopí i s rodinou na krovky. Výsledkem je koncept S-Jet, 26 metrový trimaran na foilech. Jeho součástí je i inovativní pohon pomocí tzv. Ocean Wings. To je pevné křídlo/plachta, která umožňuje i refování a úplné “zarolování”. Tím dosud pevné křídla převážně závodních speciálů nedisponovala a proto zůstávala vyhrazena pro závodní jachting. Více o Ocean Wings napíšeme v samostatném článku. Video o konceptu S-Jet prosím zde: