Freelord: Rychlé zprávy VIII

František Novotný píše:

3.7.2015

Dopluli jsme včera večer. S Bostonem jsne se rozloučili v pondělí, dopravázel nás Igor Bily na motoráku. Neptun byl milosrdný: první noc byl slabý vítr z boku a svítil měsíc. Nepříjemná byla mlha, která pak byla i další den. U mysu Sable jsme se dostali do potíží, motorovali jsme nejen proti větru, ale i proti silnému proudu, takže jsme chvílemi stáli na místě (viz foto z displeje navigačního notebooku).

Kolem mysu jsme se dostali až před půlnocí v úterý, ale středa vše vynahradila, měli jsme vítr v zádech a plachtili na motýla v jihozápadním větru o síle až 18 uzlů. asi v 16 hod jsme uviděli výběžek, který kryje vstup do Halifaxu, ale kvůli mělčinám jsme se dostali do vstupu až za dvě hodiny a pak ještě pluli šest mil zátokou do úzkého ramene, kde je na konci na ostrůvku Armdale Yacht Club Marina. Spojení na kanále 68 začalo fungovat až těsně u mariny, kde nám napřed poskytli bóji, ale pak nabídli stání u benzínky (první noc). Tam dorazili po 21. hodině celníci a provedli s námi formální vstup do Kanady. Dnes ráno nám nabídli stání u mola, takže jsme u benzínky rovnou dotankovali naftu a přemístili se k molu z něhož jsou poslední fotky.

Do St John’s vyplujeme v neděli a pokud vyjde předpověď, mohli bychom tam být v pátek 10.7.

9.7.2015

Jsem v New Foundlandu, v marině Allen’s Cove marina, která je na západním pobřeží v mořském chobotu u městečka Corner Brook. Dopluli jsme sem ve středu odpoledne, po třech a půl dnech na moři, když jsme urazili 429 nám. mil z Halifaxu. Zpočátku byla skoro bezvětří, takže jsme motorovali a David mě mohl ostříhat. Na motor jsme proluli také úžinou mezi Novým Skotskem a ostrovem Cap Breton do zátoky sv.
Vavřince a pluli podél západního pobřeží New Foundlandu na sever.

Chytila nás vichřice z jihu o rychlosti větru přes 30 uzlů, nejvíce si užili David a Tomáš. Hlavní plachtu jsme refovali nadvakrát a pak dokonce spustili a pluli jen na kosatku (na malý zbytek). Jak se spí, ukazuje fotka s Davidem. Ve středu vítr zeslábl a umožnil nám doplout v poledne k zátoce Bay of Islands, ke kterému jsme pak motorovali skoro tři hodiny do mořského chobotu, kde je marina, nejsevernější marina naší plavby do Grónska. Ta a její okolí je na posledních fotkách.

Pokud bude příznivé počasí, chceme vyrazit zítra do úžiny Belle Isle (140 nám mil), odkud je do Grónska 650 mil. Proto jsme se rozhodli změnit trasu, neplout východně New foundlandu do St. John, ale západně zálivem sv. Vavřince a úžinou Belle Isle. Máme smůlu na studený rok, nad úžinou Belle Isle jsou kry, budeme muset být velmi opatrní a plout velmi pomalu. Labradorské moře je pak čisté, ale další pruh ker se dá čekat před pobřežím Grónska. budeme-li mít štěstí na vítr. Mohli byhom tam být koncem příštího týdne, do 19. července.