Ve středu 15. února 2023 ve 2020 UTC minula Kirsten Neuschäfer jižně ve vzdálenosti 5 NM mýtický a všemi námořníky obávaný Hornův mys. Na čele závodní flotily Golden Globe Race tak tato devětatřicetiletá jihoafrická skipperka otočila poslední z pěti Velkých mysů (5 Great Capes), úspěšně zdolala pravděpodobně nejtěžší úsek závodu – Jižní oceán a s pohodlným náskokem 300 NM na druhého Abilashe Tomyho, který momentálně pluje bez větrného kormidla, vstoupila do poslední etapy závodu. Do cíle ve francouzském Les Sables D’Olonne jí zbývá zhruba 6900 NM a její ETA je nyní očekáván okolo 16. dubna, tedy za dva měsíce.
V oblasti Hornova mysu nebyla Kirsten včera poprvé. Od roku 2015 totiž spolupracuje s extrémním skipperem Skippem Novakem, kdy se na jeho lodi Pelagic Expeditions opakovaně plavila okolo Patagonie, Falkland, na ostrov Jižní Georgie i do Antarktidy. Trasu od Hornova mysu Atlantikem na sever plula již mnohokrát. Také Don McIntyre, pořadatel závodu Golden Globe Race, opakovaně v Tracker Updates mluví o tom, že Kirsten má nyní výhodu domácího hřiště. Jako perličku dodejme, že nedaleko Hornova mysu v nejjižněji položeném městě světa argentinské Ushuhai se před několika dny střídali kapitáni na české expediční lodi Global Surveyor, která pokračuje sezónu přeplaveb Drakovy užiny. Jak vidíme na tracku od Go West Sailing, včera již byl Global Surveyor na cestě směrem k Antarktidě a s lodí Minnehaha (Cape George 36), na které závodí Kirsten, se museli minout na relativně malou vzdálenost.
Abilash bez větrného kormidla
Díky předvídavému a důmyslnému weather routingu proplula včera Kirsten Neuschäfer oblastí Hornova mysu zcela bez problémů a v ideálních podmínkách (myšleno standardy Jižního oceánu). Pro indického skippera Abilashe Tomyho, který je momentálně na druhém místě závodu, však byl včerejšek jen dalším dnem v řadě, kdy se na něj bez přestání valí nepřízeň osudu a špatné počasí v kombinaci s nebezpečnými situacemi. Po brutálních bouřkách minulý týden, kdy čelil větru 60-70 kts a masivnímu swellu 7+ metrů a zažil několik knock downů, se mu včera okolo 1500UTC znovu porouchalo větrné kormidlo. Tentokrát bohužel tak, že ho není schopen opravit. Díly z náhradního větrného kormidla použil všechny už dříve. Poté dokonce hezky po macgyverovsku rozřezal navigační stolek své lodi Bayanat (Rustler 36), aby opakovaně porouchaný windvane znovu opravil. Nyní se však zdá, že na Bayanat nic dalšího, co by na opravu větrného kormidla šlo použít, nemá (drát a stříbrná tejpa evidentně nestačí), tak musí kormidlovat ručně, respektive pomocí dobře vyvážených plachet a uvázané píny.
Okolo včerejší půlnoci našeho času to podle trackeru závodu dokonce vypadalo, že Abilash vzdal a míří k pevnině. Bylo to však způsobeno silným jihozápadním větrem (30kts, poryvy 40kts), který Bayanat tlačil na západní pobřeží Patagonie. V jednu chvíli byl Abilash dokonce méně jak 10 NM od břehu. Pak ale odréčkoval, aby se vrátil do bezpečné vzdálenosti od návětrného pobřeží, a nyní již opět pluje v kurzu na Mys Horn. Zatím tedy závod nevzdává. Rozhodující pro Abilashovo pokračování bude pravděpodobně příštích 24 hodin, kdy se vítr stočí na severní a Abilash jej bude mít ze zadoboku. Neopravitelné větrné kormidlo po knock downu v bouřce stálo letošní závod ostříleného britského skippera Simona Curwena. Odstupoval z první pozice s velice luxusním náskokem na Kirsten a Abilashe, když zjistil, že při zadobočních větrech se jeho loď Clara (Biscay 36) není schopná jen pomocí vyvážených plachet a uvázané píny udržet na kurzu. Na druhou stranu znalci závodu vědí, že vítěz prvního ročníku Golden Globe Race 1969 Sir Robin Knox-Johnston také přišel v Jižním oceánu o větrné kormidlo a neměl jej čím nahradit, a přesto i bez něj dovedl svou loď Suhaili vítězně do cíle. Půjde Abilash Tomy v jeho stopách?
- LIVE TRACKER na trackeru webu GGR
- Nebo si stáhněte APP YELLOW BRICK pro Android nebo iPhone
- Sledujte všechny novinky ze sociálních sítí na webu , Facebooku , Instagramu
- Poslouchejte denně nahrané satelitní hovory na SoundCloud
- Sledujte denní tweety účastníků na Twitteru , Facebooku nebo webu GGR
Autorem textu je Martin Cikánek. Článek původně vyšel také na Martinových stránkách jachtavchorvatsku.cz, kde najdete i jiné články a další zajímavé informace.