GGR22: Před závodníky je opět Atlantik!

Sto sedmdesátý sedmý den

  • Abhilash Tomy (Bayanat) se podruhé dostal kolem Mysu Horn, a to navzdory poruše výstroje.
  • Kapitán Gugg nedokáže uniknout 60 uzlům větru a 8 metrům vysokým vlnám směřujícím k Mysu Horn, ale podařilo se mu nasbírat tolik potřebnou pitnou vodu.
  • Simon Curwen se snaží dostat na jih a má nyní pětidenní okno k Mysu Horn. Ian Herbert-Jones a Jeremy Bagshaw se zpomalili v důsledku protivětru a zoufale se snaží dostat na východ směrem k Mysu Horn.
  • Kirsten vede flotilu a chystá se pozdravit přátele z Falklandských ostrovů!

    Cape Horn je součástí mezinárodního folklóru. Většina lidí ví o jeho hrozivé pověsti kvůli ztraceným lodím a životům a úlevě při konečném obeplutí. Tak to je již po staletí. Pro sólové jachtaře je to největší cíl jakékhokoliv obeplutí světa a není to snadné. Sir Robin Knox Johnston na lodi SUHAILI provedl první sólové nonstop obeplutí světa přes tři velké mysy v závodě Golden Globe v roce 1968. Přibližně 180 jachatařů učinilo dosud totéž.

    Pořadí aktuálně

Kirsten Neuschäfer (ZAF) je stále na čele závodu. S náskokem 530 mil před Abhilashem vstoupila do oblasti, kterou zná jako své boty, jelikož zde pracovala jako komerční kapitán na palubě Skip Novak Pelagic. Ona a Minnehaha si na cestě zpět do Francie rychle zajely na okružní cestu kolem Port Stanley na Falklandských ostrovech, kde má základnu pro expedice na Antarktidu, aby pozdravila své přátele. Byla to pro ni velká podpora a emocionální okamžik.

Bude 530 mil stačit, aby ji udržely před Abhilashem, který je nyní mírně rychlejší? Oba již absolvovali 75% trasy a zbývá jim poslední úsek zpět na místo, odkud odstartovali. Vypadá to snadné. Ale není.

Kirsten relaxuje s přáteli u Falklandských ostrovů.

Abhilash Tomy (IND) podruhé obeplul proslulý mys Horn v 18:00 UTC v sobotu 18. února a v závodu GGR 2022 pluje na druhé místě. Bylo to jeho druhé sólové obeplutí Mysu Horn. To první uskutečnil 26. ledna 2013 na jachtě „Mhadei„, navržené Van de Stadt, Tonga 56, podporované Indickým námořnictvem, s cílem stát se prvním sólovým non-stop indickým námořníkem, který by to dokázal. A podařilo se to.

Většinu minulého týdne strávil uvězněný na ochranné straně u pobřeží Chile, zoufale se snažil opravit větrné kormidlo v 30 až 40 uzlech větru směřujícím k mysu Horn.

Abhilash tvrdí, že plachtění v závodu GGR je pro něj velmi uspokojivé ve srovnání s moderními technickými pomůckami. Stal se lepším námořníkem prostřednictvím GGR a plavbu si užívá. Teď už se jen chce dostat do Les Sables d’Olonne.

„Je skvělé být u Mysu Horn, 10 let a 23 dny po prvním obeplutí. Bylo to mnohem těžší než při odjezdu z Indie a mám ještě další 2 měsíce před sebou. Od 26. ledna byl můj cíl bezpečně obeplout Horn a pak rychle plachtit po Atlantiku. Většinu času jsem strávil prací uvnitř lodě a teď se těším, až opět budu plachtit do Les Sables d’Olonne.“


Mezitím se Michael Guggenberger (AUT) na palubě NURI nachází pouhých 400 mil od Mysu Horn. Jeho pečlivě připravená Biscay 36 se nachází uprostřed bouře s větry o rychlosti 60 uzlů a vlnami o výšce 8 metrů. GGR poskytuje pravidelné aktualizace počasí, ale není kam se schovat. Bouře má trvat tři dny a jak hlásil Gugg, vlny stále rostou.

Pro NURI a Michaela je to okamžik pravdy. Roky příprav budou rozhodovat v následujících týdnech na posledních 400 milích.

2310 UTC …. Vše v pořádku na palubě! Aktuální vítr… HODNĚ!!!… vlny jsou obrovské… hlavní plachta a zadní plachta jsou pevně přivázané k ráhnům a zajištěné. Bouřková kosatka je nastrojená. Ze zádě mám vypuštěno asi 40 až 50 metrů lana s přibližně 20 kg řetězu na konci. Šťastný námořník! Mám hodně vody a znám polohu. Vše je prozatím v pořádku! Ahoj! Michael G.

Na rozdíl od Kirsten a Abhilashe je Jižní oceán pro Michaela novým územím. Před deseti lety, když Abhilash poprvé obeplul mys a Kirsten začala toulky po jižních mořích, plul rakouský námořník na slané vodě pouhých 7 dní! To je důkaz jeho příprav, týmové práce pod vedením Stefana Weigela a jeho oddanosti celoživotnímu snu GGR.

Kapitán Gugg měl štěstí, že měl dosud v jižním oceánu většinou přijatelné počasí a klidné moře, bez velkých bouří. Ostatní závodníci před ním i za ním se museli potýkat s těžkými bouřemi a devastujícími bezvětřími. Navíc se mu konečně podařilo nasbírat nějakou zoufale potřebnou sladkou vodu! Přesně 46 litrů, takže teď má v nádrži celkem 95 litrů. Stále má před sebou celý Atlantik, ale šance na déšť se může po Jižním oceánu zlepšit.

Kapitán Gugg překonal Mys Horn 25. února a před ním je Atlantik.