Golden Globe Race 2022

Foto: instagram.com/goldengloberace

Golden Globe Race byla naše oblíbená soutěž a psali jsme o ní co jsme mohli. Když se žena a sedmnáct chlapů vydá na starých lodích do jižních moří, vybavený “luxusem” ze 60tých let a celý závod jich dokončí jen pět, tak o tom prostě nejde nepsat. Zejména z tepla naší kanceláře. Do dalšího ročníku zbývá přes 1000 dní (start 4. září 2022) a už teď je co sledovat.

Na začátek ještě na chvíli k předchozímu ročníku. Zcela poslední účastník Igor Goretsky svůj závod definitivně ukončil až nyní, počátkem října, kdy se bohužel rozhodl definitivně odstoupit. Během závodu ho trápily zdravotní problémy, poruchy takeláže a porost trupu. Proto zamířil do přístavu Albany na západě Austrálie, kde loď zanechal v bezpečí na břehu a odletěl do rodného Ruska k lékařskému zákroku. Navzdory zotavení se mu nepodařilo vyřešit všechny problémy kolem návratu na loď a na moře. Do závodu se totiž mohl vrátit a dokončit ho v rámci pravidel tzv. Chichester class (s jedním mezipřistáním). 

Igor Goretsky Foto: instagram.com/goldengloberace

V současnosti se již připravuje další ročník a kompletuje seznam startujících. Organizátoři avizují maximálně 28 účastníků a startovní listina zatím vypadá na “Commonwealth” akci. Pokud to porovnáme s Mini Transat-em, kde se 3 týdny “60 Francouzů” honí na Kanáry a do Karibiku, tak v tomto případě bude Van Den Heedeho vítězství obhajovat jen jeden Francouz (zatím, Arnaud Gais, 48 let). Jinak se do zimy, vln a větru “jižního oceánu” chystá sedm Britů, pět Australanů, dva Jihoafričané, Kanaďan, Ir, Ital, Rakušan a Novozélanďan. 

Mezi přihlášenými je i Fin Tapio Lehtinen, který s neuvěřitelnou vytrvalostí dokončil GGR 2018 na pátém místě a do cíle přitáhl i náklad korýšů. Na trupu. Tentokrát bude patřit mezi nejzkušenější. Zatím je přihlášena jediná žena, Kirsten Neuschäfer (37), zkušená skipperka z Jižní Afriky, která pracuje jako profesionální kapitánka – převáží lodi a vozí posádky kolem Mysu Horn. Ve 23 letech dobicyklovala z Evropy přes celou Afriku až domů.

Kirsten Neuschäfer Foto: instagram.com/goldengloberace

Většina přihlášených jsou ehm, jak to říct a neurazit, zralí muži v nejlepších letech 50 až 60. Organizátoři se snaží přilákat dorost slibem, že každý pod 21 let, co se přihlásí a zvládne alespoň trasu Les Sables D’Ologne – Kanárské ostrovy, dostane zpět startovné (16 000 Australských dolarů).

Trasa GGR2022 Foto: instagram.com/goldengloberace

V pravidlech došlo po ročníku 2018 k mnoha změnám. Závodníci si mohou postavit takeláž jakou sami uznají za vhodnou a budou schopni zvládnout. Přibylo pravidel ohledně medializace. Nejnověji mohou být na lodi drony na natáčení, přibyla zastávka v Kapském městě, aby byly možné další rozhovory s účastníky a předání jejich fotek a filmů. Mimochodem, ty fotky a filmy jsou povinné – na každé ze tří zastávek musí účastníci odevzdat určenou minimální metráž filmu z dané etapy (30 až 90 min.).

Les Sables D´Ologne bude znovu centrem GGR, foto: instagram.com/goldengloberace

Kdybyste uvažovali o účasti, nemusí to být až tak nedostupné. Brit John Clark si na závod sehnal 33 stopou loď za 3 000 Liber a Hanley Energy Endurance, kterou musel Gregor McGuckin opustit v Indickém oceánu, stále pluje a vysílá polohu, takže je k mání doslova za odtah. Kdybyste chtěli nejlepší knihu o tom, jak se na tento závod připravit – vychází Jachting v bouřích. Ten najdete zde, v našem eshopu.