Nedávno jsem si tak pracovně prohlížel Facebook – protože někdy je nápad na článek opravdu těžká práce, samozřejmě. A nebylo to marné – algoritmy mě zavedly na stránky loděnice Brisbane Yard (Austrálie), kde právě servisovali nějaký futuristický katamarán s oplachtěním typu balestron a kabinou připomínající letadlo.
Co je to proa
Jenže – nebyl to katamarán, ale proa (nebo také prao) – tradiční asymetrická plachetnice pocházející z Tichomoří, zejména z Mikronésie a Polynésie. Je to loď se dvěma trupy různé velikosti – jeden je hlavní (ten větší) a druhý menší, stabilizační.
Na rozdíl od běžných plachetnic má proa pouze jednu návětrnou stranu – to znamená, že při změně směru neotáčí kolem přídě nebo zádě jako klasické lodě, ale provádí manévr zvaný „shunting“ (hezky znázorněno zde: harryproa.com/shunting), při kterém se příď a záď zamění funkcemi. Loď tedy pluje střídavě na jednu či druhou stranu, ale vždy s vyvažovacím plovákem na návětrné straně.

Tradiční proa se stavělo a staví ze dřeva a přírodních materiálů, s jednoduchou plachtou z tkaných rohoží. Je rychlé a lehké což z něj činí ideální dopravní prostředek pro tichomořské mořeplavce, kteří s ním v minulosti dokázali překonávat stovky kilometrů oceánu.
V závodním jachtingu zanechalo proa malou stopu na přelomu 60. a 70. let. V roce 1968 se proa Cheers zúčastnila závodu OSTAR a skončila třetí. Proa Crossbow v roce 1975 překonala rychlost 30 uzlů – tehdejší světový rekord – ale šlo o speciál, který dokázal plout jen jedním směrem a zpět ho museli táhnout. Po sérii nehod závodních speciálů pak tento typ lodí upadl v zapomnění.

Rob Denney a značka Harryproa
Současné reinkarnace navrhuje a staví australský konstruktér Rob Denney pod značkou Harryproa. Denney je zkušený jachtař. Mimo jiné úspěšně startoval i v závodě Sydney–Hobart. Od dětství staví různé lodě a experimentuje právě s konceptem proa – kromě designu vyvíjí také nové konstrukční metody. Dnes nabízí 50–60 stopé cruisery, 50 stopou tropickou verzi určenou pro pohodové plavby, zásobovací variantu pro pacifické ostrovy, daysailer a velmi chytře řešené dinghy, které po vytažení z vody zmizí v jeho proa jako součást paluby: harryproa.com/tenders
Rob tvrdí, že většina lodí musí obětovat jedno ze tří – prostor, rychlost nebo cenu. S Harryproa prí můžete mít všechny tři, pokud přijmete odlišný tvar a způsob ovládání pomocí zmiňovaného „shuntingu“.
Proa je bezpečná – vyžaduje minimum práce na palubě a posádka zůstává v bezpečí kokpitu. Loď nemá vanty, ale volně stojící stěžeň (např. typ balestron) nebo stěžně, a umožňuje snadné ovládání plachet i při poryvech větru.
Je také komfortní. Díky rozložení hmotnosti a soustředění váhy do středu má menší sklon k houpání a chová se podobně jako jednotrupá loď, jen bez výrazného náklonu. Je také poměrně rychlá. Díky nízké hmotnosti (asi polovina hmotnosti srovnatelného katamaránu) a menší smáčené ploše. A má nízké náklady na stavbu i provoz. Méně materiálu a vybavení, menší takeláž i motor (u některých modelů postačí závěsný).
Bylo by pěkné, kdyby se za ni v maríně platilo maximálně jako za 1,5násobek jednotrupé lodě nebo tři čtvrtiny katamaránu. Každopádně – zajímavý design! A pokud byste se někdy svezli na některé z Denneyho proa, určitě dejte vědět, jaké to bylo. A děkujeme Brisbane Yard za svolení použít fotky.

