Česká loď vyhrála na Maltě
Poprvé v padesátileté historii v současnosti největší středomořské regaty Rolex Middle Sea Race zvítězila v handicapu ORC a brala stříbro v handicapu IRC česká loď Beneteau Figaro II BOHEMIA PRAHA DEBRA Pavla Štolby, kterou vedl zkušený profesionál Milan Koláček.
České týmy, zejména HÉBÉ a TŘI SESTRY se závodu na Maltě účastní pravidelně již spoustu let. Za sebou mají mnohá pódiová umístění i vítězství ve skupinách, ale ještě nikdy žádný český tým celkově nevyhrál. Letos bylo na startu hned pět českých lodí.
Majitel lodě BOHEMIA PRAHA DEBRA Pavel Štolba se ze zdravotních důvodů nakonec nemohl závodu sám zúčastnit, a tak v týmu skippera Milana Koláčka byli další zkušený sólový mořeplavec Pavel Roubal a jachtaři Milan Tomek a Ondřej Vachel. „Závod jsme si skvěle užili! Figaro je loď stvořená pro plavbu na zadní vítr v silném větru. Od Favignany jsme doslova letěli jako jedna z mála lodí se spinakrem, kosatkou a zrefovanou hlavní plachtou ve větru o rychlosti 30 až 40 uzlů, předjížděli jsme jednu loď za druhou,“ popisuje parádní výkon Milan Koláček, který tento nádherný zaďák celý odkormidloval. „Měli jsme štěstí, že se nám vyhnuly technické problémy, počasí nám přálo a posádka byla skvělá, na ostatní kurzy se střídali za kormidlem, neměli jsme pravidelné směny, spíš jak bylo potřeba,“ dodává. „Konečně jsou výsledky potvrzené a můžeme slavit!“ raduje se a s ním celá posádka. Tým BOHEMIA PRAHA DEBRA zdolal více než 600 mil dlouhý závod za 3 dny, 21 hodin a 15 minut.
První v cíli byl trimaran MASERATI MULTI 70 Giovanniho Soldiniho za 2 dny, 11 hodin a 55 minut. Rekord závodu ale nepřekonal, ten stále drží George David a jeho maxijachta RAMBLER z roku 2007 – 47 hodin, 55 minut a 3 vteřiny. Ta byla letos první jednotrupou lodí v cíli za 2 dny, 14 hodin a 8 minut.
Bronzová medaile
Další český úspěch v jachtklubu ve Vallettě s nimi slaví tým HEBE V, který skončil třetí ve skupině ORC 6. V celkovém pořadí ORC byl šestnáctý. Loni tento tým s Milanem Koláčkem na kormidle bral 3. místo v ORC celkově a stříbro ve skupině. Tým opět zajel fantastický výsledek a loď M37 HEBE V Zdeňka Jakoubka znovu ukázala, že zvládne i tvrdé podmínky. Letos byl skipperem Polák Michal Korneszczuk, v týmu dále byli Zdeněk Sünderhauf, Jakub Havelka, Libor Hošek, Marek Bachtík, David Kovařík. „Konečně jsme v cíli. Měli jsme problémy s elektrikou, občas jsme pluli bez přístrojů. Byl to asi jeden z nejtvrdších ročníků, co jsme kdy jeli,“ shoduje se posádka.
Roztrhaná kosatka
S novou lodí Swan 42 DARING SISTERS se na start postavil velmi úspěšný český tým TŘI SESTRY, jejíž majitelé jsou Tomáš Magor Doležal, kapelník skupiny Tři sestry, a Radim Citron Pařízek, kapelník skupiny Citron. Na Maltě ještě s Firstem 40.7 už dokázal vyhrát svou skupinu a i v celkovém hodnocení několikrát zaznamenat medailové umístění. Závodu se zúčastnil poprvé již v roce 2008, letos medaile bohužel těsně unikla. Tým skončil na 19. místě v ORC celkově a ve skupině ORC 3 čtvrtý. Skipperem byl opět Milan Hájek, dále byli v týmu tradiční opory jako Adam Skin Plhoň, Petr Stoklásek, Jiří Michalčín nebo Kateřina Staňková. Na předních místech se tým držel celou první polovinu závodu, asi po 30 mílích po otočení Favignany se roztrhla malá kosatka (číslo 4). „Swan 42 je strašně přeplachtěná loď a my s ní zatím máme málo zkušeností. V tak silném větru jsme na ní jeli poprvé. Nejprve jsme zaznamenali rychlostní rekord lodě 22,6 uzlu. Když jsme roztrhali čtyřku kosatku, neměli jsme moc možností, čím ji nahradit. K hlavní plachtě s druhým refem jsme přidali bouřkovou kosatku a pak i staysail, ten ale také nevydržel do konce dlouhého zaďáku. Pluli jsme pomaleji než soupeři, ale neměli jsme jinou možnost,“ říká Tomáš Magor Doležal. „Nejsme zklamaní, převládá dobrá nálada, že jsme závod dokončili a plavbu si užili.“
Navigační chyba
Výborně celý závod absolvovala také největší česká loď Cassiopeia-Gumotex, která ale bohužel špatně projela trasu závodu. Tudíž musela po projetí cílem odstoupit ze závodu. Ve skupině ORC 5 by jinak byla na 4. místě. „Po projetí cílem si nás přivolala závodní komise a oznámila nám, že jsme v souostroví Lipary objeli jeden malý bezvýznamný ostrůvek pravobokem místo levobokem, a tak jsme po projetí cílem ze závodu odstoupili. Odpovědný za loď i posádku je skipper a je to moje chyba. Všem se tímto moc omlouvám,“ vysvětluje Petr Kupka. „Jak prohlásil Pepa Muzikář, navigační chyby se stávají a je potřeba si z nich vzít poučení do budoucna. Když se podíváme na Volvo Ocean Race, kde navigační chybou najela loď na mělčinu, tak je náš případ je nicotný. Nicméně nemění to nic na faktu, že to byl opět krásný závod, celá posádka si ho náramně užila a CASSIOPEIA nás jako obvykle nezklamala a vydala ze sebe to nejlepší. I proto jsme závod dokončili v tak dobrém čase.“
Odstoupení ze závodu
Nejmenší z našich startujících lodí byla GIULIA. Jde o loď Italia 9.98 postavenou především na pobřežní závody. Proto se tým rozhodl v Messině odstoupit. „Nad raném po výjezdu z Messinské úžiny jsme učinili s ohledem na očekávané podmínky na moři těžké, ale rozumné rozhodnutí nepokračovat v závodě Rolex Middle Sea Race, a ušetřit tak naši loď pro nadcházející závody,“ uvedl skipper týmu Johan Hirnšal na Facebooku.
Slovenský tým
Na 57. místě v ORC celkově skončila jachta More 55 MORE AMORE Michala Kelemena ze Slovenska. Ve své skupině ORC 3 skončil tým na 12. místě.
Více informací: www.rolexmiddlesearace.com
Eva Skořepová
PR manažerka Českého svazu jachtingu