Hybridní trimaran z Filipín využije síly mořských vln

Foto: DOST-PCIEERD

Námořní dopravě se na stránkách Krásy jachtingu věnujeme jen okrajově a převážně s cílem zjistit, jak se nákladním lodím při jachtingu bezpečně vyhnout. Nicméně občas se podíváme na nějaké novinky v oblasti jejich “ekologie” a to bude i dnešní případ. 

Filipíny se skládají z 7641 ostrovů a tak jsou na námořní dopravě existenčně závislé. Negativním důsledkem je znečištění produkované mazutem, který pohání spalovací motory lodí. Místní stavitelé lodí proto aktuálně staví prototyp hybridního trimaranu, který by využíval jako doplněk pohonu sílu vln a snížil tak spotřebu fosilních paliv. A tím pádem by snížil i znečištění.

Loděnice Metallica Shipyard ve spolupráci s místní univerzitou (Aklan State) a technologickou agenturou (PCIEERD) dokončují prototyp dopravního trimaranu na přepravu osob a aut, který bude kromě spalovacího motoru využívat i sílu vln. Princip pohonu spočívá ve využití bočních plováků, které budou pohyblivě zavěšené a mohou se pohybovat nahoru a dolů vztlakem vln, které působí na loď. 

Práce na prototypu. Vlevo v záběru pohyblivý plovák zachytávající energii vln. Foto: DOST-PCIEERD

Jonathan Salvador, majitel Metallica Shipyards a autor konceptu, při návrhu vycházel ze zkušeností s bangkou, tradiční filipínskou lodní konstrukcí s jedním hlavním, úzkým trupem a dvěma malými stabilizačními plováky po stranách. V jeho pojetí mají boční plováky kromě stabilizace za úkol i přenos kinetické energie vln přes systém hydraulických pump, které pohánějí generátor vyrábějící elektrickou energii pro pohon lodi. 

Stavba lodě začala v roce 2018, ale byla zpomalena tajfunem v roce 2019 a nyní i aktuální epidemií COVID-19. Přesto se počítá s dostavbou koncem roku 2020. Loď by pak měla být schopna převážet 100 pasažérů, 15 motocyklů a 4 menší nákladní auta. Ušetřit by měla oproti konvenčním plavidlům přibližně třetinu paliva . Na začátek se počítá s testovacím provozem a následně se stavbou větších sériových modelů.