Nedávno jsme psali, jak postupuje stavba Michalovy lodě Menawan třídy ClassGlobe 5.80. Uběhly dva týdny a máme tu další zprávy. Michal spustil kampaň na Startovači, protože potřebuje naši pomoc. Aby mohl úspěšně vyplout potřebuje ještě něco mezi 110 000 – 550 000 na stěžeň, plachty, elektroniku, bezpečnostní vybavení a ideálně by zbylo ještě i na trénink.
Michal dosud investoval stovky hodin práce do stavby trupu. Kromě přípravy lodě se musí připravit i sám. Nedávno absolvoval například kurz přežití, který je jednou z mnoha podmínek, než se může vůbec postavit na start. Do toho organizuje celý projekt své účasti a aby toho nebylo málo, tak žije v té části Moravy, kterou se přehnalo tornádo. Michalovi (a jeho domu) naštěstí neublížil, ale jako mnozí v oblasti se na zapojil do pomoci a přišel tak o dva týdny drahocenného času.
Takže vyzýváme: “Pomožte Michalovi! Link na Startovač je zde!„
Za vaši podporu nabízí různé odměny – od tradičních jako nálepky či tričko, po užitečné (kvalitní soft šekel od LANEXu) až po jedinečné, jako jachtařský večírek u vína, soukromou přednášku nebo jeden den jachtingu s Michalem na jeho lodi. ClassGlobe 5.80 Transat z Portugalska do Karibiku bude závod bez favoritů a vyhrát může kdokoli, včetně Michala a jeho lodě s vaším jménem na trupu. Níže přikládám ještě jeho blog o postupu práce na lodi.
MICHALŮV BLOG
Práce pokračují. Menawan se klube na svět!
Když jsem ji poprvé uviděl, první slovo, které ze mě vyhrklo bylo ,,půvabná“!. A stejně jako moje dcera, která se narodila koncem května, se rodí i tahle kráska, které nemůžu dát jiné jméno než ,,půvabná“. Půvabná po svojí dceři, půvabná po mamince a půvabná po všech mořích, na kterých se bude plavit. Už to není jen loď stojící ve stodole. Už je to MENAWAN! V překladu půvabná, okouzlující, jedinečná…
Za poslední týdny se toho hodně přihodilo. A jak to tak bývá, ne vše šlo podle plánu. Za domem se nám prohnalo tornádo a zpustošilo několik vesnic. Nemohl jsem jet pracovat na loď. Nešlo to… Začli jsme s Klárou organizovat pomoc a snažili se věnovat těm co to potřebují více. Utekly mi dva týdny prací na lodi, ale rozhodně nelituji. Vím, že mě bylo potřeba jinde.
Teď jsem zpět a už mě snad nic nebude stát v cestě. Čas rychle ubíhá a zbývají poslední týdny na dokončení. Práce je přede mnou stále neskutečně moc. Kam jsem se od června posunul? Nejprve bylo potřeba vrátit půjčený přívěs a hodit loď na kozy. Váha je kolem 500kg, tak se vše dalo zvládnout v jednom.
Pracoval jsem na interiéru, tmelil spáry, natíral epoxidovou barvou, dodělával inspekční víka. Přidal jsem dva dubové hranoly jako podpěry paluby, které zároveň budou fungovat jako madla, díky kterým si v salónku budu cítit komfortněji a poslední větší akcí bylo dodělání podlahy. Jelikož z dubových hranolů v podlaze polezou šrouby z kýlu, je potřeba podlážky zvednout o cca. 2cm. Použil jsem hliníkové lišty, které jsem zároveň opřel spodní stranou o příčníky a přivrutoval je. Na tyto lišty se položí desky podlážek, které jsem nakonec rozdělil na 3 kusy pro lepší manipulaci. Podlážky se budou muset ještě příčně vyztužit ať se neprohýbají. Jsou pouze z 8mm překližky. Podlaha musí být udělaná pořádně protože to bude jediné místo, kde se bude dát bezpečně spát.
Laminace
Velké díky firmě Havel Composites s.r.o. za veškerý materiál, který mi ušetřil spoustu peněz a Mírovi Havlovi s Mírou Kubíkem za pomoc s laminací! Během jednoho dne jsme zalaminovali celou palubu. Nejprve bylo potřeba přelaminovat 10cm pásky veškeré spoje překližek. Gramáž spojů byla dle plánu 200g/m2 a laminace plochy 600g/m2. Já jsem použil tkaninu 450g/m2 a 200g/m2, takže jsem docílil celkové gramáže 650g/m2.
Další velké díky patří Honzovi Šrotovi, který mi po vyfrézování kýlu pomohl i s frézováním kormidla, čímž jsme dostali perfektní tvar, který bysme ručně nikdy nevybrousily. Honza krom frézování pomáhá kdy může, tak práce utíkají mnohem rychleji. Je to velká pomoc mít někoho šikovného k ruce a nemuset neustále vylézat z lodě.
Po dalším ručním obroušení jsem se pustil do laminace. Plán říká dva středové pásky dlouhé cca. 80cm s gramáží 600g/m2. Já jsem raději spodní část kormidla olaminoval celou.
A konečně se jde tmelit! Za jeden den se dá přitmelit celá paluba. Je však fajn, když máte někoho k ruce, kdo vám míchá tmel. Opět velké díky Honzovi Šrotovi. Teď mě čeká spousta dní broušení, tmelení, broušení,….Loď musí mít perfektní povrch bez jakékoliv nerovnosti. Pokud chcete přijít pomoci, jste kdykoliv vítáni, bude to potřeba!
Asi jste si všimli, že na to psaní blogu moc nejsem. Já si to všiml taky. 🙂
Je toho prostě moc a najít si čas na psaní je čím dál tím složitější. Rodina se mi rozrostla o krásnou Emmu, která nás i občas nechá trochu vyspat, mezi pracemi na lodi je potřeba pracovat doma a pracovat na projektu. Komunikovat se sponzory, shánět nové, pracovat s médii, řešit administrativu, objednávat chybějící materiál a výbavu… Těším se až tu bude ten den, kdy zazní výstřel a já konečně odstartuji.
Více informací a fotek naleznete na www.acrossthehorizon.cz.