Jak chcípnout běžící diesel?

Dieselový motor nepotřebuje ke svému chodu, na rozdíl o svého benzínového kolegy, vnější zdroj elektrické energie, díky kterému svíčky zapalují směs ve válcích. Diesel si vystačí se stlačením palivové směsi, která následně expanduje, lidově bouchne. Jak ale takový motor zastavit? Diesel totiž není možné vypnout otočením klíčku tedy přerušením proudu, ale je nutné mu přerušit dodávku paliva, jinak poběží, dokud mu stačí palivo.

To se děje takzvaným “chcípákem”.


Poznámka autora: Tento článek doplněný videem, na kterém je popis zhášecího systému vysvětlený, včetně ukázky ručního zastavení motoru přímo na běžícím dieselu najdet v Námořním klubu. Nejste jeho členem? Podívejte se sem.


V praxi nejde o nic jiného, než že přerušíte motoru přívod paliva a to buď uzavřením nějakého ventilu na palivové soustavě nebo zastavením palivového čerpadla. Obě to jsou u většiny lodních dieselů mechanické akce, které se realizují buď dlouhým bowdenem, ústícím někde v kokpitu případně třeba mezi schody lodních schůdků do salonu, nebo elektrickým ovládáním tzv. solenoidu, který ale zastavení motoru provede také mechanicky.

Ovládání zhášení motoru bowdenem je sice jednoduché, ale z hlediska uspořádání trochu nevhodné řešení, protože bowden nemůžete ohýbat do příliš ostrých úhlů. Takže vyústění táhla bowdenu není většinou v kokpitu, ale poblíž motoru. Zastavení motoru se pak děje vytáhnutím táhla bowdenu k sobě a jeho držení, dokud motor nezhasne. Až zhasne, je potřeba táhlo zase zasunout, jinak příště nenastartujete. Zasunout je nutné pořádně, i jen o trochu povytáhnutý chcípák, na první pohled v pořádku, znemožní nastartování motoru. Takže v tomto směru poučte posádku – ať na to nesahají.

Řešení pomocí solenoidu, což není nic jiného než cívka s posuvným jádrem, který ovládá táhlo zhášení motoru, je pohodlnější. STOP tlačítko je možné jednoduše umístit do kokpitu, odkud stačí natáhnout dráty k solenoidu umístěnému poblíž motoru. Má to ale jedno ALE. Bez elektrického proudu nezastavíte motor. A nebo ho nezastavíte, protože ovládané táhlo někdo posunul, lidově rozšteloval, případně se rozštelovalo věkem samo. Nebo se stalo něco, cokoliv, se solenoidem. Potom motor běží dál a poběží, dokud bude mít palivo. A nebo, dokud ho “nechcípnete” sami.

Schéma funkce solenoidu s vnějším táhlem

Jak na to?

Musíte u motoru najít solenoid. Protože na běžícím motoru se solenoid hledá obtížně, doporučuji se po solenoidu poohlédnout, když motor neběží a je studený. Z motoru běžícího jde značné teplo a pokud nejste zběhlý mechanik, tak i hrůza. Hledejte solenoid – což je váleček o průměru klobásy a délky cca 20 cm. Bude mít na jedné straně kontakty a na druhé straně prachovku – něco podobného co máte na ústí řadící páky v autě (jestli máte automat, tak máte smůlu) – gumovou “čepičku” z níž ústí táhlo, co vede někam do motoru. Na konci toho táhla je ovládací páka, která zhasíná motor. Za to táhlo musíte ručně zatáhnout směrem do solenoidu. Tím vlastně nasimulujete jeho činnost a motor zhasne.

Solenoid s vnějším táhlem na motoru Yanmar

Ne všechny solenoidy mají táhlo vnější a viditelné. Třeba novější Yanmary mají táhlo solenoidu skryté uvnitř mechanismu a zvnějšku tak vidíte jenom prachovku – čepičku, kterou začali ovšem dělat v jasné barvě a tak se to celé lépa hledá. Pro zastavení motoru je nutné „čepičku“ stisknout.

Solenoid se skrytým táhlem. Tlačítko-čepička je dobře rozeznatelné.

A to je celé, teď můžete sklízet obdiv posádky a to zasloužený, protože z toho běžícího dieselu jde opravdu trochu strach. A pozor – nikdy nepouštějte k běžícímu motoru členy posádky s dlouhými vlasy – ať už kluky nebo holky. Namotání vlasů na točící se řemenici motoru je noční můra, která může skončit a často i končí, smrtí. Platí to i pro vaše kapitánské vlasy. Fakt pozor na to!

V Námořním klubu najdete tenhle článek doplněný videem jak schématickým, tak ukázkou zhášení motoru na běžícím dieselu. Nejste ještě členem Námořního klubu? Podívejte se sem.