Jak překonat rychlostní rekord v jachtingu

Foto:facebook.com/SP80.record

Pamatujete si poslední rychlostní rekord plachetnice? Kdo si vzpomene na Hydroptére, tak bohužel. To byl rok 2010 a zmíněný trimaran dosáhl jen 51.36 uzlů. Ve stejném roce se v Namibii setkali rychlostní kitesurfeři a postupně posunuly maximum z 51.36 uzlů (12.10.2010, Alexandre Caizergues, FR), na 55.49 uzlů (28.10.2010, Sebastien Cattelan, FR) až nakonec na 55.65 uzlů (28.10.2010, Robert Douglas, USA). No a zatím úplne poslední rekord dosáhl 24.11. 2012 Paul Larsen z Austrálie na Vestas Sailrocket 2. Jeho rychlost 65.45 uzlů se v nejbližších letech pokusí překonat týmy Syroco a SP80.

Hlavní tváří týmu Syroco je již zmíněný kitesurfer Alexandre Caizergues, který svůj rekord držel celých 16 dní v roce 2010 (a pro pořádek také v roce 2008, než mu ho vzala Hydroptére). Jeho nový pokus si už nevystačí s prknem a padákem. O peníze se starají investoři Bertrand Diard a Florent Boutelier. To asi nikomu moc neřekne, ale oba podnikají v trendy oborech jako “big data” či v sdílení aut. O technickou stránku se stará Olivier Taillard, který dříve pracoval v renomovaných konstrukčních kancelářích Pogo Structures a VPLP. Obě se specializují na závodní speciály a samozřejmě foily.

Právě technické řešení Syroca stojí za pozornost. Dvoumístné zařízení připomíná trup větroně. Ze zadního místa je výhled na kite – křídlo, takže můžeme předpokládat, že z této pozice se bude ovládat. Vpředu je místo pro pilota, který zřejmě bude udržovat směr, kontrolovat stabilitu zařízení aerodynamickým plochami a pomocí jediného foilu, který bude působit proti zdvihu kitu a držet kluzák (plavidlo je špatné slovo) u hladiny. Stavba prototypu je plánována na příští rok, ostrý kus by měl vzniknout o rok později.

Méně “ulítlý” je projekt SP80 (80 je cílová rychlost v uzlech). Od roku 2016 na něm pracují tři studenti (Xavier Lepercq, Mayet van den Broek a Benoit Gaudiot) z École polytechnique fédérale de Lausanne – EPFL, aktuálně s pomocí desítek dalších studentů – dobrovolníků a s podporou sponzorů.

Jejich koncept je již testován v podobě zmenšeného modelu. V konečném provedení bude široce rozkročený trimaran také pohánět padákové křídlo – kite. Foily pod plováky na “křídlech” se postarají o zdvih. Malé kormidlo bude vpředu pod kabinou a ještě jeden velký foil bude kompenzovat boční tah a zdvih křídla. Pilot celokarbonového plavidla/kluzáku bude sedět v kabině vpředu. Propagační web inzeruje pokus o rychlostní rekord na rok 2022. Tak uvidíme kdo to bude v švýcarsko francouzském souboji rychlejší.

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!