Jednotrupá loď – katamaránový prostor?

Foto: Jerome KELAGOPIAN/Jeanneau

Jsou katamarány lepší než jednotrupé lodě …? Více prostoru, snadné manévrování v přístavu, rychlost, horší stoupání, co když se to převrhne, vyšší cena za vše. Je to nekonečná debata, která začíná a končí u individuálního vkusu a možností bankového účtu. Jeanneau se rozhodla přispět do debaty a hlavně otevřít peněženky těch, co by rádi jeden trup a hodně místa. Výsledkem je Jeanneau Sunloft 47.

Uvidíme jestli se to uchytí, ale název pro tento koncept je “monocat” mono pro jeden trup, cat pro katamaránové prostor. Aby to nebylo marketingově jednoduché, objevuje se i název “monomaran”. Vyberte si. Výsledkem je každopádně charterový speciál se 6+1 kabinami a do krajnosti dimenzováným prostorem na palubě. 

Základem pro trup byl “klasický model” Sun Odyssey 490, respektive jeho forma. S ohledem na vyšší těžiště designéři přidali zátěž do kýlu a hlavně přestavěli interiér. Do kratšího trupu vměstnali 6 kajut, 4 záchody, malou chodbu a ještě malou kabinu pro kapitána v předu ve špičce trupu. Celý salón s kuchyní našel místo na palubě pod pevnou konstrukcí s integrovaným bimini, které zakrývá i část kuchyně.

Foto: jeanneau.com

Zde je celý vtip lodě – jeden velký společný (katamarán style) prostor na palubě, kde se dá společně vařit, odpočívat, socializovat a všichni jsou na čerstvém vzduchu. Ocení hlavně společenský kuchař, na běžných lodích většinu dne zavřený v salonu, marně natahující uši aby slyšel pointy vtipů na palubě. Protože se počítá s velkou posádkou, je kuchyň vybavená velkým vařičem, grilem a odkládacími prostory.

Foto: Jerome KELAGOPIAN/Jeanneau

Tak trochu se počítá i s tím, že kuchař to má mít nejlepší, aby byla posádka spokojena. Kapitán, kromě toho, že se může před lidmi schovat do “studny” na přídi, nemá na lodi ani navigační stolek a dokonce ani plotr. Kormidelny jsou posunuty dopředu, aby nezabíraly místo dvěma stolům se sezením po 7 lidí, které jsou navíc přeměnitelné na velké lehátka. Jelikož se předpokládá hlavně využití jako “party” loď, plavící se po zátokách a přístavech, v blízkosti pobřeží a hlavně na signálu, je hlavní navigační pomůckou držák pro tablet před každým kormidlem. Dále je na lodi 21 USB zásuvek, aby nouzí netrpěla elektronika, potažmo posádka neskolabovala nedostatkem online světa. Nevhodný zvuk moře a vlastní myšlenky pomůže zahnat 600 W audio systém. Výrobce nepíše, kdo bude rozhodovat o výběru hudby… 

Foto: Jerome KELAGOPIAN/Jeanneau

Stran ubytování má loď zmíněných 6 kabin pro hosty, každá má dvoulůžko a prostřední pár kajut lze uspořádat i s lůžky nad sebou (palandy), pokud snad dovolená odhalí vztahovou krizi. Inovací je speciální dedikovaná nádrž na pitnou vodu s uhlíkovým filtrem, jejímž účelem je oslovit ty, co by si jinak na loď dovezli vodu balenou a přispívaly tak k dalšímu plastovému odpadu. Odložím si tu otázku, proč na této lodi není dedikovaná nádrž na pivo, případně alespoň prostor na sud a pípu. To by také nějaký ten odpad ušetřilo.

Foto: Jerome KELAGOPIAN/Jeanneau

Že loď nebude mistr sportu, pokud se tedy bavíme o jachtingu, je patrné z filozofie designu. Loď má odvézt co nejvíce lidí, kteří se chtějí bavit, lenošit, koupat, grilovat… proto je v základu hlavní plachta rolovací do stěžně a jen “samopřehazovací” kosatka. Pro případy slabého větru je možné doplnit code zero. Testy uvádějí rychlost 5.7 uzlu na 8.2 uzlový protivítr. 

Foto: Jerome KELAGOPIAN/Jeanneau

Na závěr je dobré dodat, že tento nápad zde již byl v podobě modelů Dufour Atol, ale nerozvinul se. S rozvojem charteru a jako levnější alternativa ke katamaránům by ale tentokrát mohl uspět. Koneckonců většina charterových plaveb je v podstatě courání mezi zátokami a marínami, poháněné spíš pivem než slabým letním větrem, při kterém se posádka kamarádů snaží vtěsnat do stínu kokpitu a nepřerazit se o vinšnu. Kdo chce závodit, kvůli půlhodině ranního vánku honí lidi na dovolené z postele, a pak furt prudí že nefouká… může vybírat z nepřeberného množství racerů a cuiser-racerů a kdejakých speciálu kde není ani záchod. Tohle je konečně něco pro správné kavárenské jachtaře.

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.

Moc díky!