Kapesní fregata, inspirace Huga Bosse a další netradiční lodě

Foto: royal-louise.de

Přeplachtěný lavor, replika repliky fregaty pro císaře, růžové kánoe či postrach jachtařů v Kapském městě. Tyto enigmatické slova volím účelově, abych v tomto perexu vzbudil vaši zvědavost – na to perex slouží. Dohledali jsme pro vás několik neobvyklých a exotických lodí, neboť svět jachtingu nejsou jen bílé Bavárky. 

Oplachtěné kánoe

Růžovou třeba umět nosit! Muž, co se nebojí růžových košil, má prý srovnané sebevědomí. V případě lodi Gilliatt švýcarského stavitele Sefanna Züsta to platí podobně. Růžový daysailer je netradičně zašpičatělý na obou koncích, má ploché dno a vesla. Přívěsný motor není kam připevnit, ale kdo rád vesluje, má k dispozici i slajd, což je podle Wikipedie: “Pojízdné sedátko jezdící v kolejničkách, které prodlužuje veslaři zátah.” Devítimetrová loď váží necelých 400 kilo a je postavena z olaminované překližky. Dřevěný je i stěžeň. Takeláž je maximálně odlehčená (komplet váží 20 kilo) a stabilitě pomáhá jen dřevěná káča – třeba umět dobře vysedávat. Uměli byste s tím sebevědomě plachtit? 

Kapesní Fregata Royal Louise

Vypadá jako že někdo neměl na fregatu, tak si postavil zmenšeninu, ale není to tak. Ve skutečnosti se jedná o historickou repliku zmenšeniny. Přesněji o repliku prepliky zmenšené repliky… 

Po vítězství nad Napoleonem (1815) si pruský král dovezl z Londýna dárek – třístěžňovou zmenšeninu (1:3) plachetnice na výlety po Berlínských jezerech. V roce 1831 William IV. zadal v Londýně stavbu nové lodi, protože původní dosloužila. Po dokončení stavby ji daroval Friedrichu Wilhelmu III. Loď byla na počest zesnulé pruské královny pojmenována Royal Louise a  sloužila postupně třem mladým pruským princům.  Po první světové válce pak německé mládeži. Po druhé světové válce v ní Britská vojenská správa viděla pomník pruského militarismu a nechala loď v roce 1947 zničit. Mezi lety 1996 a 1999 vznikla přesná replika, která dnes kotví na jezeře u města Wannsee, kde pořádá zážitkové plavby a je vítanou účastnicí festivalů.

Kde opisoval Hugo Boss

To jsme se něco najuchali, když dostal Alex Thomson zakapotovaný kokpit, aby na Vendée nestál v průvanu. Tak teď pozor, protože již v roce 1956 navrhl Van de Stadt loď Zeeslang (30 stop), která následně děsila účastníky regat, když je ve špatném počasí předjížděla s plným prádlem, ale bez posádky v kokpitu. Ta si lebedila v suchu salonu, kde měla nejen druhou pínu, ale i ovládání plachet a bohatě prosklenou střechu na sledování okolí. Jméno si udělala v Jižní Africe, kde ve 40 uzlovém větru porazila favorita – 55 stop dlouhou Pargoon III. místního Royal Cape Yacht Klubu a na drzovku lodím odstoupivším se zlomenými stěžni doplula do cíle s plným prádlem a spinakrem. Loď si zadal a úspěšně kapitánoval Cornelis Bruynzeel, který se narodil do rodiny překližkáře (majitele továrny na překližky) a na lodích úspěšně propagoval vodovzdorné výrobky rodinné firmy.     

Zeeslang: stadtdesign.com

Ibacus peronii – přeplachtěný lavor

Ibacus Peronii je podivný druh australského humra místními zvaný Balmain bug (brouk z Balmain, Balmainský brouk). Tímto názvem se označuje i starý skiff, který byl populární v závodech začátkem století, kdy dokázal přilákat k břehům australských zálivů davy fanoušků. Vítězové brali velké prémie, mezi diváky kvetlo ilegální sázení. 1,83 metru (6 stop) dlouhá loď poprvé závodila v Balmain v Sydney v roce 1899. Soutěže zahrnovaly i delší třídy, až do 22 stop, tím už ale chyběl bizarní vzhled, který na nejmenší třídě dodnes fascinuje. 

Zachovala se ve dvou exemplářích. Loď nese 13 m2 plachet a dvoučlenná posádka, která na první pohled působí dojmem, že si dělá legraci z lodního stavitelství, musí ekvilibristicky vyrovnávat nejen náklony do stran ale i podélně. Loď má dlouhý čelen co se rád noří do vln, trojdílný ne právě snadno manipulovatelný spinakrový výložník, na ovládací lana bohatou takeláž a málo místa…  

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!