Když jsem plela len… a jezdila na plachetnici?

Foto: green-boats.de

Pravý archetyp hipstera žije někde v pražských Holešovicích, do svého coworkingu jezdí na bambusovém kole, pije za studena louhovanou kávu s tonikem, nakupuje levné osmdesátkové oblečení  v sekáči a klidně dá půl výplaty na ručně vyřezávané dřevěné obroučky brýlí. Nosí (řídkou) bradku, veganskou dietu prokládá keto experimenty a pozor, nejnověji může svou enviro-karmu budovat závazkem, že jachtingu se bude věnovat pouze na plachetnicích ze lnu, korku, bioepoxidu a recyklovaného plastu. 

Epoxid a skelné vlákno udělali z jachtingu masový sport. Sklolaminát je tak dobrý materiál, že dnešní výrobci lodí mají problém s dlouhověkostí svých výrobků. Dobře vyrobený trup ze sedmdesátých let může dlouho spolehlivě sloužit a staré, kvalitně laminované lodě jen neochotně uvolňují maríny novým. Toto ale není článek o životním cyklu masově vyráběných lodí. Spíše teď mířím na fakt, že doba má nové požadavky i na ověřený laminát. Lidé dnes zkoumají environmentální souvislosti své spotřeby či volnočasových aktivit. Skleněná, uhlíková a aramidová vlákna mají v tomto směru několik nevýhod. Jejich výroba je energeticky náročná, protože vyžaduje teploty nad 1200° C (sklo) a 1800° C (uhlík). Jejich zpracování obnáší zdravotní rizika a není to příjemná práce – kdo brousil laminát, ví.

Těmto požadavkům jdou vstříc nejen výrobci materiálů, ale i výrobci lodí. Friedriech Deimann je německý lodní stavitel, který se od lodí dřevěných a kompozitních dostal ke stavbě lodí z přírodních kompozitů. Vadil mu zápach epoxidu a podráždění kůže a očí při práci se sklolaminátem. Začal proto hledat přírodní materiály. V současnosti jeho firma Green Boats nabízí dvě plachetnice a k tomu portfolio dalších výrobků ze, věřte nevěřte, lněných biokompozitů.

Trup Flaxu 27 s viditelnou texturou lněné tkaniny Foto: green-boats.de

Vlajkovou lodí je model Flax 27 (Flax znamená v angličtině len). Daysailer je postaven vakuovou infuzí. Výztuha je z lněného vlákna v epoxidové matrici na bázi lněného oleje. Jádro je recyklovaný korek a recyklovaný pěnový plast (PET). Deimann tvrdí, že len má při stejné pevnosti o málo nižší hmotnost, než skelné vlákno a hlavně 5 krát nižší energetickou náročnost produkce (roste na poli, nevyžaduje tavení) při cca o 20-30% vyšších nákladech na materiál. Loď v malosériové produkci nabízejí za 149 500 Euro (s DPH a vybavenou na plavbu). Cena odráží hlavně náročné řemeslné zpracování, jehož výsledkem je průhledná matrice v níž vyniká přírodní vzhled – textura a barva lněného vlákna. 

Dalším modelem je “lněná” verze Bente 24. Bente je malá, inovativní německá loděnice, která se uvedla právě 24 stopou víkendovou plachetnicí. Předloha je zajímavá například výrazným proskleným krytem kokpitu a vstupem do podpalubí charakteristickým pro všechny  modely Bente. U verze GreenBente Deimann zachoval tvary a rozměry, ale trup postavil ze lnu a korku. V průhledném epoxidu také nechal vyniknout texturu lněného vlákna. Plánovaná byla i “bílá” gelcoatová verze, která by nebyla tak technologicky náročná a drahá – základní cena verze s průhlednou matricí je 75 000 Euro; pro srovnání sériová Bente 24 stojí v základu 39 000). Dle dostupných informací ale další výroba GreenBente 24 nepokračuje a aktuálně má problémy i samotná loděnice Bente. Od února hledá investora a řeší možnosti restrukturalizace kvůli vysokým nákladům.

GreenBente, detail trupu s průhlednou ochranou kokpitu a korkovou palubou. Foto: green-boats.de

Green Boats se kromě stavby lodí specializuje  jako prototypová dílna, kam si chodí výrobci pro lněné verze svých výrobků, případně staví prototypy na zakázku. Pro firmu Speedwave postavila lněnou verzi skiffu, dále lněné verze paddleboardů, dva motorové čluny, kajak, díly na podmořské výzkumné plavidlo, nebo třeba lavičku a skládací “buňku” na přespání.

GreenSkiff Foto: green-boats.de

Len jako loďařský materiál je opravdu hodně průkopnický a uvidíme, kam se technologie, a vkus zákazníků, vyvinou. Cesta lidského poznání je plná slepých uliček a ukáže čas, kam se Green Boats se svými výrobky zařadí.

Umí i díly na podmořské roboty. Foto: green-boats.de

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!