At’ už na to máte názor jakýkoliv, berte to jen jako příklad a malý úvod do problematiky pro nezasvěcené. Má smysl klimatizace na lodi? Pokud na ni trávíte týden charteru, plujete na severu nebo Atlantiku určitě to bez ní hravě zvládnete. Pokud se pohybujete celou sezonu ve Středomoří, zažili jste teploty nad 40, máte na palubě dítě, psa, starší osobu a nedokážete spát v tropických teplotách rozhodně ji oceníte.
Proč je to takový problém, auta přece dnes už klimatizaci mají standardně? Na moři je to hodně nevyrovnaný boj. Nebojujete jen s teplotou vzduchu, ale především s teplotou vody. Pokud je loď velkou částí ponořena ve vodě teplé 28C je to základní hodnota a vše další už se jen přidává. Navíc čím teplejší voda, tím menší účinnost klimatizace (bavíme se o lodních vodou chlazených jednotkách). No a kombinace extrémně teplých moří (aktuálně na Sardinii na začátku července už 28C), horkých slunečných dní a teplotní efektivity klimatizace vytváří problém pro jednoduchá řešení. Proto je jednodušší loď vytopit než vychladit.
Extrémní energetická náročnost a velké ztráty
Klimatizace prostě žere. Běžná 8000BTU jednotka bere 700W/ 12000BTU bere 900W. Za hodinu. Takže jen na vychlazení kajuty po dobu cca 2 hodin potřebujte 1,5kW. Jakmile ji vypnete, teplota letí nahoru během minut. Máme na lodi instalovaný z výroby výkon 56000BTU/ 6 jednotek. Na plné pecky berou 4800-5000W. To je většinou i nad možnosti jističů v marinách/ bavíme se 32A, se 16A si vychladíte tak maximálně pivo v lednici, protože k tomu máte i běžný odběr (baterie/ lednice/ nabíječky atd)
Navíc málokdo má nervy se v lodi hermeticky uzavřít a každé pootevřené okýnko/ lukna/ výlez zásadně zvyšují ztráty.
Jaká jsou řešení?
Různá a je potřeba se zamyslet, jaký systém budu instalovat a jak ho budu používat:
a/ jsem permanentně/ primárně v marině a mám přípojku 220V – kupte si levnou domácí jednotku se spliterem někde v Hornbachu. Ano ta co se dává do bytů. Je totiž super účinná, levná a na dodaný výkon i celkem málo žere. Navíc bude v lodi ticho, hluk je u jednotky, ve spliteru hučí jen ventilátor. Je to samozřejmě použitelné řešení i na moře, ale používá se na velkých lodích.
b/ Mám generátor a nevadí mi hluk. Můžete se vydat cestou self contained 220V jednotek (třeba Dometic). Hluk se násobí – jede generátor a plus jednotky v lodi. Navíc generátor musí běžet po celou dobu použití klimatizace, jinak není šťáva.
c/ lithiové baterie – super, ale úskalí jsou hned 3. Musí mít dostatečnou kapacitu, 12V klimatizační jednotky jsou dražší a méně účinné. (Samozřejmě existují i modely 24V/48V, ale nebudu to popisovat jedná se o specifické instalace).
Zapomeňte na klasické trakční/AGM baterie. I kdyby měly dodatečnou kapacitu, ten vysoký vybíjecí proud je zlikviduje poměrně rychle. Pokud budete mít kombo lithiové baterie a 220V jednotky, je zde ten třetí problém a to jsou dostatečně silné invertory/ měniče.Ty instalace nejsou jen o komponentech, ale i o adekvátních a správně instalovaných drátech a kabelech. Ty velké proudy se k té jednotce musí dostat.
d/ nemáte ponětí co děláte? – udělejte to jako paní co tady před pár dny poslala všechny do pr….e. (myšleno na Facebooku). Kupte si volně stojící jednotku/ hadici vystrčte z okna/ napájejte to invertorovou baterií. Zaberete uvnitř hromadu místa, kolem lodi se bude tetelit horký vzduch, otevřené okno nebo lukna vám budou pěkně přitápět/ hlava vás bude za chvíli brnět z hluku/ a ta invertorka to za chvíli zabalí nebo ji nebudete schopni adekvátně dobíjet.
5/ Čím to krmit? Elektrikou jasně, ale kdo počítá, že mu to budou pohánět soláry neuspěje. Mimo generátoru, který vyrábí střídavý proud to vždycky budou baterie. Jestli napřímo nebo přes inverter jsem popsal výše.
Generátor nakrmíte naftou, baterie z několika zdrojů (přípojka na břehu, solární panely, 12V alternátor na motoru, extra výkonný přídavný alternátor 24 nebo 48V)
Minority typu větrné nebo vodní generátory nepočítám, na klimu nestačí.
6/ Pro představu jak to máme my na lodi (katamarán). Protože nesnáším generátory (hluk a permanentní technické problémy), vydali jsme se cestou co nejsilnějších solárních panelů (2 kW), alternátory na motorech/ 30kW v 48V (600Ah) a LiFePO4 baterií. Sério-paralelní zapojení. K tomu standardní 2x110A 12V alternátor a 600Ah AGM baterie 12V pro napájení běžných lodních systémů. S bateriemi pak fungují 2x5000VA invertory tj cca 9,6 kW ve 220V v plném výkonu. Zapojení master+slave.
Je tam ještě celá řada dalších nuancí a vychytávek, ale to je spíše pro technické experty.
Pro laiky:
– v plném létě dají solární panely 10-12kW/ max zatím 14,6 kW/ den
– na lodi (s výjimkou grilu) není plyn, vše na elektřinu
– klimatizace může běžet na plný výkon cca 18hodin
– běžně používáme klimu cca 3-4 hodiny denně/ baterie zatím nikdy nešla pod 50%
– pokud nefouká vítr a musíme motorovat, ty heavy duty alternátory dodají tolik energie, že chladíme celou loď a můžeme mít otevřená všechna okna (ano je to prasárna, ale k nezaplacení)
Pokud to někomu pomůže super, pokud to někoho naštve sorry.