Kosatky (se) zlobí! – Co dělat a nedělat (Část II.)

Mapa výskytu kosatek kolem Gibraltaru až Cádizu zdroj: El Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible

V předchozím článku jsme si shrnuli obecné informace o incidentech s kosatkami, ke kterým dochází od roku 2020. Ročně se vyskytuje 120 až 185 kontaktů a více než polovina z nich končí nějakým poškozením lodě, zejména kormidla. Jak jsme psali, kosatky jsou přísně chráněné. Jachtaři však mají možnosti, jak riziko kontaktu snížit a tím zamezit i škodám na lodi. Pokud plánujete plavbu v oblasti Gibraltaru, Maroka, Španělska nebo Portugalska, věnujte prosím pozornost následujícím doporučením.

Na sociálních sítích se diskutuje o mnoha opatřeních (viz níže) a kapitáni je často zmiňují ve svých hlášeních zasílaných a zpracovaných Pracovní skupinou pro atlantické kosatky (GTOA) ve spolupráci s britskou Asociací rekreačního jachtingu (Cruising Association/CA). Zatím však neexistuje jednoznačně účinné a legální opatření. 

Couvání: Couvání v přítomnosti kosatek je některými úřady považováno za nelegální, s výjimkou nouzových situací, a vždy je nelegální v případě úmyslu kosatce ublížit. Data naznačují, že tento způsob byl v poslední době méně úspěšný. Pokud se kapitáni rozhodnou pro couvání (a podmínky to umožňují), CA doporučuje tento manévr zahájit okamžitě po spatření kosatek. Bylo zaznamenáno, že kosatky, které se rozbíhaly k lodi, ustoupily ve chvíli, kdy byla zařazena zpátečka ještě před nárazem. 

Odplutí na motor: V červnu 2023 vydalo španělské Ministerstvo pro ekologickou transformaci a demografickou výzvu (MITECO) nové pokyny pro případ interakce. Doporučení zahrnují, pokud to bezpečnost dovolí, „plout co nejblíže ke břehu“ a v případě interakce odplout na motor co nejrychleji do mělčích vod, „dokud kosatky neztratí zájem“. Z informací Cruising association vyplývá, že vědec, který studoval kosatky na základě smlouvy s MITECO, provedl mnoho pokusů včetně plavby rychlostí rekreačních plachetnic, ale použil motorový člun. Uvedl, že kosatky takové čluny dlouho nepronásledovaly a kormidla zůstávala téměř nepoškozená. CA však nemá informace o detailech pokusů, typech použitých motorových člunů ani jejich konfiguraci kormidla. 

Zastavení: Již v rané fázi GTOA uvedla, že „předstírání mrtvé lodi“ uklidňuje kosatky – snižuje jim hladinu adrenalinu i srdeční tep. GTOA to konzultovala s behaviorálním vědcem, který studoval kosatky v zajetí, a ten uvedl, že kosatky rády vyvolávají reakci. Například se skrývají pod převisem v bazénech akvárií, aby mohly ošplouchnout chovatele, když je hledá. Proto protokol bezpečnosti doporučuje zůstat mimo dohled (v kokpitu/v podpalubí) a minimalizovat zájem kosatek. Data CA ukazují, že interakce, během nichž posádky dodržely protokol „předstírat mrtvou loď“, většinou trvaly déle než ty, které tento postup neaplikovaly. Výzkum GTOA ale naznačuje, že míra poškození lodí je při tomto postupu mírně nižší. 

Písek: Kosatky používají echolokaci k orientaci, navigaci a lovu. CA zaznamenala neověřené zprávy, že někteří rybáři házejí do vody písek, aby vytvořili zákal a narušili tak „zrak“ kosatek založený na echolokaci. Tuto metodu použili i někteří kapitáni – jeden z nich hlásil, že kombinoval písek s dalšími metodami. V dubnu 2023 jeden kapitán uvedl na Facebooku, že rozsypání 5–8 kg písku velmi rychle odradilo kosatky od útoku. CA nemůže potvrdit účinnost této metody, která je pro kosatky naštěstí neškodná a GTOA ji považuje za vhodnou k dalšímu testování. GTOA uvádí, že „písek mění hustotu vody a vytváří akustický zrcadlový efekt“. Skrýt kormidlo za záclonou z písku během přípravy na couvání (nebo pokud máte dostatek písku – dokud kosatky neodejdou) může být jednou z možností. Pokud to provedete, snažte se být nenápadní a neupozorňovat na sebe. Ve zprávě popište, zda to fungovalo a jak to ovlivnilo chování kosatek. 

Hluk: Používání zvukových odpuzovačů (tzv. pingers) je bez licence nelegální, ale někteří kapitáni je přesto použili. Několik z nich nahlásilo neúspěch, ale je možné, že zařízení nebyla použita dle doporučení výrobce. Často se tvrdí, že pingery jsou pro kosatky neškodné, ale GTOA upozorňuje, že pingery jim mohou způsobit poškození sluchu, a kvůli stálému hluku by kytovci museli doslova „křičet, aby se slyšeli“. Kosatky byly pozorovány, jak v přítomnosti pingerů zkracují a omezují své lovící ponory, přičemž jejich efekt může sahat velmi daleko. Zvýšený hluk v pozadí může negativně ovlivnit všechny kytovce a zvyšuje riziko srážek velryb s loděmi. 

CA obdržela také zprávy o tom, že hluk vzniklý přímo na palubě odradil kosatky od interakce – například třepotající se gena nebo bouchání hrnců o zábradlí. Ze 17 zpráv týkajících se pokusu o odrazení kosatek hlukem byla přibližně polovina úspěšná, zbytek selhal. Je možné, že hluk prodlužuje zájem kosatek, a proto CA zatím nemůže potvrdit jeho účinnost. 

Jak se připravit: 

V případě útoku Pracovní skupina pro atlantické kosatky (GTOA)  a Asociace rekreačního jachtingu (Cruising Association/CA) doporučují:

  • Odpojte autopilota, aby nedošlo k poškození, a nechte kormidelní kolo nebo pínu volně.. 
  • Nedotýkejte se kormidla, abyste předešli zranění. 
  • Zastavte loď, vypněte motor a spusťte nebo zarolujte plachty. 
  • Kontaktujte úřady na VHF kanálu 16 nebo telefonicky na čísle 112, případně na telefonní čísla pobřežní stráže: Francie: 196 / Portugalsko: 112, +351 214 401 919 / Španělsko: 112, +34 900 202 202. Pokud se vám nikdo neozývá na kanále 16 a máte signál, použijte mobilní telefon. V blízkosti Gibraltaru zkuste také lodní kontrolní kanály: „Tarifa Traffic“ na Ch10 (nebo Ch67, pokud je obsazeno) nebo „Tangier Traffic“ na Ch69 (nebo Ch68, pokud je obsazeno). 
  • Zůstaňte na palubě nenápadní, aby se minimalizoval zájem kosatek (viz poznámka výše). Při pohybu po lodi se držte pevně, abyste předešli zranění v případě nárazu. 
  • Pořiďte fotografie nebo videozáznam, ale zůstaňte nenápadní.
  • Zaznamenejte si souřadnice místa a čas interakce, spolu s dalšími důležitými informacemi, včetně chování kosatek, pro pozdější nahlášení. 
  • Po skončení interakce vyčkejte několik minut, aby kosatky mohly oblast opustit, dříve než se znovu vydáte na cestu a případně přilákáte znovu jejich pozornost. 

Doporučení španělských úřadů: 

  • Nevstupovat do vymezené oblasti zálivu Cádiz a Gibraltarského průlivu během měsíců duben až srpen a plout co nejblíže k pobřeží v rámci bezpečnostních limitů. 
  • V případě interakce, ať už jde o motorovou nebo plachetní loď, nezastavovat a pokračovat směrem ke břehu, do mělčích vod. 
  • Zajistit, aby osoby na palubě nevykláněly přes boky lodi, a aby se zdržovaly v místech, která poskytují co největší ochranu před případnými prudkými pohyby, jež by mohly způsobit zranění nebo pád do moře, a rovněž před nárazy vzniklými náhlým pohybem volných předmětů. 
  • Vyvarovat se chování a použití odstrašujících prostředků, které by mohly způsobit smrt, zranění, stres nebo vyrušení kytovců. 
  • Ohlásit pozorování nebo interakci s kytovci nejbližšímu Koordinačnímu záchrannému centru (CCS) prostřednictvím příslušných VHF kanálů (kanál 16 nebo pracovní kanál) v souladu s pokyny k hlášení stanovenými k tomuto účelu.

Vzhledem k popsaným nejasnostem se doporučení liší zejména ohledně použití a vypnutí motoru. Na základě dostupných údajů nelze jednoznačně určit, který postup je lepší, ale to se může změnit. Vždy si prosím ověřte aktuální doporučení odpovídající nejnovějším poznatkům. A prosím, neubližujte – jednejte s respektem.