La Grace: deště a bouřky

11.6.2018 pondělí
Budíček je už v 7hod. Taháme kotvu, člun a hurá na moře. Nefouká ani vánek. Teplo je vražedné a tak taháme naši sluneční střechu. Dělala ji Eva Žondrová a je uplně super!
Po plavbě severním pobřežím Ischie se volným mořem za 3hodiny naftingu dostáváme k ostrovu Ventotene. Následuje koupačka a po obědě jsou lidi na procházce po ostrově.
My jsme se mezitím rozhodli zkontrolovat kolik máme ještě vody. 3,5 týdne jsme netankovali žádnou vodu. S vodou je tu problém a tak jsme po celou tu dobu nutili šetřit a dařilo se nám to. Jaké bylo naše zjištění, když se ukázalo, že máme posledních 50 litrů. Okamžitě jsme to začali řešit. Ukecali jsme chlapa na benzince a vyžebrali u něho vodu. Za 70,-EUR jsme sehnali 2.000 litrů. Je to hrůza, protože 6.000 litrů by nás tedy stálo 210,-EUR. Je to šok, Na Elbě ji seženeme za 5 – 20,-EUR.
Hned po natankování odplouváme. Náš další cíl je ostrov Ponza. Moře připomíná ohromné zrcadlo. Těsně před půlnocí házíme kotvu v zátoce.

12.6.2018 úterý
Celý den a další noc jsme na ostrově Ponza. Je tu nádherně, přestože meteoradar ukazuje severně od nás déšť. Lidi si výletují po ostrově a my pracujeme na lodi.

13.6.2018 středa
Vyplouváme a před námi je jen otevřené moře. Fouká střídavě z boku a střídavě proti. Taháme plachty tam a zpět ale naším hlavním pohonem zůstává motor. Podle meteoradaru jsou všude kolem nás bouřky a my se jim bravurně vyhýbáme. Snad jen jedna nebo dvě přepršky zasáhly palubu lodi na 10-15 minut. V noci je to ale krásná podívaná. Oblohu bičují blesky.

14.6.2018 čtvrtek
Na ránem za úsvitu míjíme pravobokem ostrov Gianutri a později levobokem ostrov Giglio. Proplouváme i prázdným místem, kde je ještě před několika roky ležel obří vrak lodi Costa Concordia. Na Elbu zbývá dalších 40NM a ty nám zabrali čas do odpoledne.
Elba a přístav Porto Azzurro – jsme doma. Odpoledne lidi běhají po ostrově. Mame tu i cyklisty, takže ti šlapou po ostrově. Na palubě jsou teď aktuálně 4 kola a možná i 5. Kde je to Ivošovo mi je záhadou. Posádka La Grace odpočívá.
Noc na kotvě je klidná.

15.6.2018 pátek
Po nezbytném nákupu potravin odplováme. Cílem je si dnes zaplachtit a večer dorazit do Porto Baratti, tradičního místa našeho střídání.

16.6.2018 sobota
Střídací den. Nalodění probíhá jako vždycky, jen dálnice už jsou plné a tak poslední hosté dojíždějí až v 8hod. večer. Do zátoky už ale začínají chodit vlny a tak jsme zmizeli do Cava na Elbu. Některým už to rozhodilo žaludek a tak to pro ně není snadný začátek. Není to snadné na první plavbě pro nováčky se slabším žaludkem, když není pěkně.
Tento týden tu máme i jednoho vozíčkáře. Je super, že je LG otevřená i pro tyhle lidi. Vždycky to ale hrozně záleží na tom, co tihle lidi vydrží. Naše loď není uzpůsobena pro jejich pohodlí a tak více než kdo jiný poznají, jak je to těžké. Na druhou stranu, ti co tu doteď byli, jsou fakt tvrďáci a plavbu si užili po svém.

17.6.2018 neděle
Po koupačce vytahujem plachty a křižujeme moře před Portoferraio. Nefouká ale silně a tak jsme do tohoto krásného města dorazili až večer.

18.6.2018 pondělí
Hned ráno tankujeme 2.600 litrů nafty. Je to peklo, protože tahle důležitá tekutina živící našeho brumlu vylezla na 1,8EUR/za litr. Později tankujeme i vodu a kuchař běhá po nákupech jídla. Vejít se do 7,-EUR na osobu a den (které vybíráme už od roku 2010) s plnou penzí včetně čistících a toaletních prostředku. Je čím dál těžší.
Lidi nám běhají po procházkách a my s La Grace stojíme do oběda přímo v centru starého města.
Po obědě jsme si zajeli zašnorchlovat do marine parku na ostrůvku Scoglieto.

19.6.2018 úterý
Přistáváme před 5hod. ranní do přístavu Bastia. Začíná svítat. Sedíme a kecáme ještě hodinu a nikomu se nechce spát. Osvícené staré budovy v ranním rozbřesku nás okouzlili.
Celý den na Korsice. Na tenhle nádherný ostrov by byl týden málo a my máme jen 1 den. Chytře to udělal ten, kdo si půjčil auto. 80,-Eur není málo ale když se to dělí 5 lidmi, tak je to dobře strávený den. Hory, pláže, řeky, kamenná města a krásné výhledy – to všechno je Korsika.

20.6.2018 středa
Hned ráno připravujeme loď na plavbu a po snídani odplouváme. Rozgasketovali jsme si skoro všechny plachty ale kolem oběda vítr úplně zdechává. A tak nahazujeme brumlu a plnou parou plujeme k Elbě. V Pomonte jsme si prohlídli vrak lodi Elvis Scott, navštívili jsme modrou jeskyni (Grotta Azzura) a před chvilkou hodili kotvu před pláží v marina do Campo.

21.6.2018 čtvrtek
Ráno doplňujeme potapečské flašky vzduchem a doplňujeme potraviny. Před polednem se vyplouvá. Vytahali jsme všechny plachty a rychlostí 2kn se pohybovali podél jihu Elby.
V poledne nám Tonda uvařil obalovanou rybu, k odpolední svačině jsme měli výborný meruňkový knedlíky a na večeři jsme si opékali špekáčky na ohni na pláži Lalamita.

22.6.2018 pátek
Po prohlídce štol místního lomu vyplouváme do Porta Azzura abychom si zde prohlídli sbírky polodrahokamů.

Výlet na Elbě

23.6.2018 sobota
Dopoledne se loučíme s novými přáteli. Byli tu zase fajn lidi, no jako vždycky. V paměti rozhodně zůstane minimálně holčičí skupina policajtek od koňů. Vzpomenu si na ně kdykoliv uvidím na Václaváku tu známou sochu a budou je jistě vyhlížet i v ulicích našeho hlavního města!
Přes poledne máme dětský den pro Italské děti a odpoledne naloďujem novou posádku. Do zátoky ale jdou vlny a tak na noc přeplouváme do zátoky v Cavo na Elbě.

24.6.2018 neděle
Dopoledne cvičíme lana a odpoledne jdem plachtit. Vítr ale není nic moc a tak zastavujem na koupačku v jedné ze zátok od Portoferraia. Po vodou je zde spousta kamenů i jeskyněk a sem tam se najde i nějaký ten život. Na noc přeplouváme do zátoky před městem. Stihli jsme i procházku po zajímavostech z Napoleonova života v centru. Nejvíc mě ale mrzí, že asi definitivně zavřeli Enoteka Fortenza, což byla skvělá vinárna v atraktivním prostředí zdejší pevnosti. Byla zavřená celou zimu, ale teď už je to divné

25.6.2018 pondělí
Hned ráno odplouváme tankovat vodu do mariny di Medici v centru Portoferraia. Ivoš nakupuje potraviny a lidi nám běhají po městě.
Odpoledne vyplouváme šnorchlovat na ostrůvek Scoglieto. Procházka po něm bohužel není možná, protože je teď plný hnízd malých racků.
Zvedá se silný vítr a La Grace nám utekla z kotvy. Nedá se nic dělat, koupačka nebude. Taháme plachty a vyplouváme podél severního pobřeží Elby na Korsiku. Zamlouvám místo v Bastii, ale vítr slábne 4NM od západu Elby vítr lehá úplně. Byla to pěkná jízda, ale krátká. Na noc hlásí bouři a tak měníme kurz i plány a jdem si zašnorchlovat na vrak lodi Elvis Scott do Pomonte. Ten stíháme ještě před západem slunce.
Kotvu házíme v zátoce Fetovaii o 3NM jižněji.
Merlin si vymohl ještě noční procházku po okolí letoviska Fetovaia

26.6.2018 úterý
V noci přišel silný vítr a začala se posouvat kotva. Pomalu, ale jistě. Uzká zátoka Fetovaila už se nezdá úplně bezpečná a tak zvedáme kotvu a přemísťujeme La Grace před Grotta Azzuro – modrou jeskyni.
Po snídani se vítr umoudřuje a tak trávíme dopoledne prolézáním jeskyní. Krom té modré jsme ještě objevili jednu velkou a jeden hodně zavalený labyrint. Prolézání mezi obřími balvany není úplně bezpečné, ale dobrodružství je to skvělé. Po koupačce přeplováme do Marina di Campo a v 16hod. jdem s dětmi do místního akvária. Romče se podařilo domluvit vstupné skoro za půlku a to už stojí za návštěvu. Dospělí 5eur a děti 3eur. Krom toho, že je zde k vidění množství středomořských ryb je hlavní atrakcí hlazení nejrozšířenějsího druhu žraloka – Máčky skvrnité. Děti nikdy nemůžu od tohoto jezírka dostat. Je to super.
Strašně se mi líbilo sledovat našeho psa Merlina jak nadšeně šmejdí čumákem podél skla s každou okolo plující rybou. Takovou legraci jsem už dlouho neviděl.
Večer na pohodu zmrzka a procházka po promenádě.

27.6.2018 středa
Dopoledne jsme si vyrazili autobusem do úpatí hory Monte Capanne. Procházka mezi městečky Poggio a Marciana kolem Napoleonova pramene a lanovky byla super. Na loď se vracíme až po 14hod. Hladoví, ale po krásné projížďce kolem celé západní části ostrova. Prima bylo, že jsme nic neplatili za bus. Vždycky jsem se snažil lidem šetřit peníze a tak jim říkám:
„Kupte si lístek předem v Tabacino a budete to mít o 0,2eur levnější než u řidiče.“
Nikdy mě ale nenapadlo, že autobusáci často lístky pro blbé turisty nemají a pak je musí vozit zdarma!

Po obědě vyplouváme na plachty podél jižní části ostrova na zátoku Calamita. Bezva to plachtí. Po příjezdu jsme hodili kotvu a na pláži rozdělali oheň. Ivo připravil grilovačku ze směsice mas a uzenin.
Většina lidí si ustlala na pláži, na mě a Romču ale vyšla hlídka na lodi a tak jsme se postarali o vlastní program.

28.6.2018 čtvrtek
Lidi na pláži vyhnal děšť. V noci se zatáhlo a všichni spící na pláži mají promočené spacáky. Je zataženo a tak to ke koupání dnes moc nesvádí. Přesto je škoda přijít o každý den dovolené. Na chvíli přestalo a tak jsme lidi přemístili do štol zdejšího lomu. Tam se dá objevovat i za deště. Po obědě plujeme dál. Nejdřív podél jiho-východního a pak do porta Azzura. Zase to vypadá na déšť. Super plán je hospoda, či brusírny polodrahokamů. Na lodi se scházíme až k večeři. Dnes je řízek, takže se vrátili všichni.

29.6.2018 pátek
Hned ráno vyplouváme na moře. Ani jsme nestihli vyvenčit Merlina. Ten leží v bedýnce a trucuje. Naším cílem je ostrov Palmaiola. V 10hod.dopoledne zde házíme kotvu a lidi jdou šnorchlovat. Já s Filipem se jdem potápět s přístrojem. Je to pecka. Samotného mě překvapuje, jak je šikovnej. Mezi skalama do hloubky max 10m jsme objevili chobotnici, hvězdici, kraby, mušle i početná stáda barevných ryb. Prostě paráda.
Po obědě vyplouváme a do noci plachtit. Fouká 10knotů z NW, takže La Grace uhání mořem pod plnými plachtami cca 4,5kn.
Na noc házíme kotvu v zátoce Populonia před Baratti.

30.6.2018 sobota
Co dodat – nesnáším soboty…