La Grace: Dobré zprávy ze Španělska

La Grace


‎“Odjedeme až s lodí“ prohlásil Petr Tanner, když jsem se s ním minulý týden  setkal na Hlavním nádraží a ptal se ho, jak dlouho ve Španělsku budou. Měl s sebou celou rodinu – kromě své paní také malou Elišku a půlroční Zuzanku a s hromadou zavazadel mířili na letiště a do Španělska za La Grace. Kalendář do Španělska nesla hrdinně malá Eliška.
Pomohl jsem jim s bágly a podal si s nimi na rozloučenou ruku. „Ahoj a dík“ usmál se Petr, „zpáteční cestu máme domluvenou až z Elby“. Bylo jasné, že všechno je na dobré cestě.

Petr Tanner i s rodinou dorazil do Sotogrande, čímž doplnil pracovní tým dobrovolníků a hned začal podávat Pepovi Dvorskému čerstvé zprávy. Kromě toho diskuze vedoucí se okolu způsoby opravy a kýlu a vlivu této opravy na náklonové křivky lodi se také přibližily k závěru a tak tedy může kpt. Pepa Dvorský psát:

Výměna kýlu
Konečné máme sami jasno v kýlu a už se začal vyrábět. Jak to bude vypadat:

Nechali jsme vyrobit železnou vanu z 1,5cm silného železa, které se zespoda nasadí na náš nový dřevěný kýl. Po cca 40cm vzdálenosti se to celé prošroubuje s kylsonem. Podotýkám, že nový kýl má nachlup stejné rozměry jako starý kýl a po natření bude mít i stejnou barvu, takže všichni vyznavači Live History z toho budou mít také dobrý pocit.

Co získáme železným kýlem
1. Loď získala mnohem pevnější páteř a doufáme, že kdyby se opakovala podobná událost jako ve Španělsku, kýl vydrží mnohem více.

2. Zadní čas kýlu bude sloužit také jako ochrana kormidelního listu proti vysazení, což se stalo právě u Marbelly. Naším cílem je udělat to tak, že i po nárazu do určité síly půjde odplout s ovladatelnou lodi. Jen připomenu, že z většiny stop na místě nehody vyplývá, že příčinou havárie bylo vypadnutí listu kormidla, které mělo za následek mechanické zastavení motoru a následně neovladatelné splutí lodi na mělčinu 🙁

3. Už minimálně rok se snažíme vymyslet s odborníky z oboru lodní stability jak vylepšit jízdní vlastnosti lodi. Mě jako kapitána té lodi to zajímá hlavně z hlediska tvrdosti lodi v náklonu ve špatném počasí. Výpočty jasné ukázali, že loď by potřebovala alespoň 15-20 tun zátěže dovnitř lodi, což je bohužel hodně drahá záležitost nehledě na to, že v lodi už není žádný volný prostor. Naštěstí se našlo řešení. Díky tomu, že nový kýl je železný, který se umístí v nejnižším bodě lodního tělesa, bude jeho hmotnost působit na dlouhé páce a díky tomu bude stačit pouze  7,5tuny dalšího balastu. Tím ušetříme, protože 7,5 tuny balastu vyjde levněji než 20 tun a také se 7,5 tuny do lodi daleko lépe vměstná.

4.Rozdíl ve váze balastního olova při zachování stejných náklonových křivek se výrazně projeví nejen na financích. Je třeba si uvědomit, že každá tuna navíc loď více zanořuje a to ji samozřejmě brzdí. Takže uvidíme,jak se to projeví i na jízdních vlastnostech.

Co bylo sporné a proč se všechno 1000x kontrolovalo
Jediným sporným bodem byla teoretická možnost zvýšeného houpání lodi v klidovém stavu na kotvě, či mrtvých vlnách (efekt hodinového kyvadla). Podle mých informací od odborníků v oboru se a tento fakt zanedbává i při výukách lodní stability. Studenti se učí naložit loď a určit těžiště výtlaku jako základní hodnotu, kterou potřebují znát, aby se loď nepřevrhla. Z toho co jsme zjistili, je neúměrně kývání lodi neznámou i pro odborníky (seriózně se tímto při problémem zabývá jen jedna ruská kniha) a všichni se shodli na tom, že by k němu mohlo dojít jen kdybychom vzali všechno naše závaží uvnitř a dali ho na dlouhé rameno páky, tedy co nejníž. Pak by teoreticky mohlo dojít ke kyvadlovému efektu. Nicméně při rozložení působiště jednotlivých složek hmotností tak, jak ho má La Grace (respektive normální loď)  by se zvýšené houpání nemělo projevit. Výsledkem našeho pátrání je tedy závěr, že neúměrně kývání lodě je znakem špatně postavených lodi a to naštěstí není případ La Grace.

Mám velkou radost a věřím, že jak nová řešení, tak technická opatření, která se na lodi teď provádějí budou ku prospěchu nás všech, co se na té lodi budeme plavit.

Co dál ve Španělsku
Další dobrou zprávou je, že nás už na lodi začali respektovat, i když se pouštíme do náročné práce. Moje prognóza se vyplnila a pomalu přestáváme vedle nich našlapovat po špičkách. Od příštího týdne bude možné poslat do španělská další 2-3lidi na opravy interiéru a v týdnu následujícím zase o cca 2více. Za 2-3 týdny by se měla dokončit práce na trupu a my se budeme moci pustit do všech práci podle harmonogramu tak, aby loď vyplula na čas. Osobně jsem měl pocit, že opravy mají zpoždění cca 1měsíc, ale ukázalo se, že dělníci mezitím dělali velké práce mimo trup a to jsem samozřejmě nemohl bez informací vidět 🙁

Takže. Souběžně s místními dělníky teď budeme dělat na interiérech a na konci února se masivně pustíme do takeláže. Do Španělska pošleme bocmana a ten bude potřebovat spousty šplhavců a zároveň chytrejch „chlapů“ v jedné osobě. Průběžně vás budu informovat s čím je ještě potřeba pomoct a předem děkuji za každou nabídku.

Závěrem
Loď musí vyplout co nejdříve, musí být krásná jako ještě nikdy nebyla a musí mít spousty vylepšení vyplývajících z poučení, které nám ta nehoda uštědřila.

Váš kapitán Josef Dvorský

Za KJ jen dodáváme, že pokud byste měli zájme o práci na La Grace ve Španělsku, napište na mail info@ifp-publishing.cz, tam se vás někdo ujme a nasměruje na ty správné lidi.

Pokud jste uživateli MS Explorer 8 (nebo podobných verzí) a nevidíte fotogalerii, zkuste tento link.