Podle zpráv STI ukončila La Grace 1. etapu Tall Ships Race 2015 Belfast – Alesund ve 6 hodin 58 minut našeho času, a to na 3. místě v Class A a 4. místě Overall.
Ještě včera odpoledne to dokonce vypadalo na místo druhé, ovšem děsivé bezvětří ve finálním úseku plavby ještě zamíchalo pořadím. Norský Sorlandet měl pravděpodobně větší protekci u Odina, takže se Pepovi a jeho posádce nakonec nepodařilo umístit před něj.
Výsledné (zatím ještě stále neoficiální) pořadí nejúspěšnějších:
Class A:
1. Fryderyk Chopin (Polsko)
2. Sorlandet (Norsko)
3. La Grace (Česká republika)
4. Statsraad Lehmkuhl (Norsko)
5. Christian Radich (Norsko)
Overall:
1. Fryderyk Chopin (Polsko)
2. Sorlandet (Norsko)
3. Wyvern (Norsko)
4. La Grace (Česká republika)
5. Jolie Brise (Velká Británie)
Výkon La Grace byl opravdu obdivuhodný. Ve třídě A za sebou v korigovaném čase nechala 12 lodí, za zmínku stojí i skutečnost, že trasa její plavby byla 640 NM, což je minimum ze všech účastníků. „Naši“ bojovali jako lvi, navíc v tvrdých podmínkách Severního moře. A jsme jedinou lodí ze země, jejíž moře je pouze to fiktivní, od Shakespeara.
Teď posádku čeká zasloužený odpočinek prokládaný bouřlivými oslavami v Alesundu ve dnech 15. až 18. července, dále turisticko-jachtařská plavba po norských fjordech z Aalesundu do Kristiansandu a nakonec 2. etapa regaty Kristiansand – Aalborg (Dánsko) 1. až 4. srpna, kterou si La Grace pochopitelně také nenechá ujít.
A ještě jedna důležitá věc! Na poslední závodní trase Kristiansend – Aalborg je několik volných míst, takže jestli se chcete zúčastnit závěrečných bojů La Grace na Tall Ship Race, neváhejte! Mlaďasové od 15-26 let mají 25% slevu! Když tak napište na info@LaGrace.cz, další info najdete na http://rezervace.lagrace.cz/
Věra nenapsala, že závodu se zúčastnila většina lodí smoderní (ocelové) konstrukce s profesionálním (minimálně dlouhodobým) výcvikem posádky. La Grace je skutečně důsledná replika dřevěné brigy ze 17 století. Všechno ovládání (plachet, kormidla) je klasické-ruční. Naši kadeti jsou 100% amatéři a to velice často jen se základním výcvikem. O to větší prokazují statečnost a odvahu nemluvě o skutečně onrovském nasazení. Pokud nebylo bezvětří, byl skutečně silný vítr a 4m vlny. Obdivuji Pepu (i jeho navigaci) a celou skvělou posádku.
Zdeněk Ondrášek