La Grace: Návrat na loď

La Grace

6.5.2016 v pátek

V 16hod. sedám s Romčou, Filipem a Pavlem do Sharánka a jedeme na loď do jižní Francie. Cesta dlouhá 1.550km dobře utíká.

7.5.2016 sobota

Nacházíme ji na druhé straně Tulonské zátoky na cruise ship´s terminálu. Dostat se k ní dá práci s papírováním. Vynosit věci z přeplněného auta je taky fůra práce. Večer nakládáme nové lidi a začíná normální sobotní den. Spát se jde ale brzy – poslední noc v autě jsme toho moc nenaspali.

8.5.2016 neděle

Dopoledne kontroluju počasí. Radikálně se zhoršilo a na moři je bouře. Zítra má být ale hůř a tak po nezbytném výcviku vyplouváme. Rozhodl jsem se plout k jihu, dokud to ještě jde. Zpočátku je vítr 20kn (uzlů). Když dosáhne 30kn, sundáváme košovou stěhovku a jen se spodními plachtami se probíjíme proti větru. Nakonec vítr dosahuje stálých 35kn, to už jsme ale za vlnami jednoho z ostrovů. V 5hod. odpoledne přes nás přechází fronta. Vítr sice zeslábl, ale začíná hustě pršet. Kdyby na naší oblíbené bóji před port Crois nestála loď tak jsme stihli přistát ještě v čas. Sice se nám podařilo jim sehnat místo v přístavu, takže nám bóji nechali, ale skoro hodinu jsme museli čekat v hustém dešti na palubě.

9.5.2016 pondělí

Dopoledne jsme se vydali na procházku po ostrově. Dokonce vylezlo i sluníčko, ale občas tu idylku zkazil déšť. Po obědě vyplouváme. Už mě to houpání přestalo bavit. Fouká 7°Bf a tak je jízda docela mazec. V Tulonském fičí zálivu dokonce 8°Bf. Loď se jen s přední plachtou chová neuvěřitelně bezpečně, i když moře je hodně divoké. Na noc se schováváme v krásné zátoce u městečka Ciutad. Pobřežní stráž nás nenechává hodit kotvu na rozumné hloubce kvůli plevelu na dně zvaném Poseidonia. Trávě, kterou se snaží ecofašisti chránit přestože je ve Středozemním moři přemnožená a ničí všechny, kdysi tak krásné pláže nánosy smradlavých chaluh.

Já vím, že jde o druh trávy starým 6.000let, a že okysličuje mořskou vodu, ale dívat se jak tento plevel ničí moře mě prostě štve. A výsledek? Naše a ještě jedna loď kotvící na nesmyslně hluboké vodě se v silném větru v noci utrhla z kotvy a nás čekal bojový poplach v 1hod ráno. Naštěstí vše dobře dopadlo – stovky lodí v historii ale takové štěstí neměli. Jednou tahle mrcha zamoří celé středomoří a bezpečnému kotvení bude konec!

10.5.2016 úterý

V noci jsme si hodili kotvu již podle svého a ta držela až do rána. Vítr zeslábl a tak po snídani odplouváme směr Marseille. Vítr od SE o síle 5°Bf žene La Grace s plným předním stěžněm plachet rychlostí kolem 6kn a to i přesto, že La Grace je už pod vodou docela dobře obrostlá.

Navečer se uvazujeme za závětrnou skálu u ostrova s pevností IF. Celá posádka v kostýmech se vydává na prohlídku. Vězení se však tváří zavřené. Přeplouváme před Port wieux. Místo pro nás opět nemají, ale sehnali nám flek přímo vedle galerie moderního umění pod starým městem. Zajet tam byl v silném větru dost horor, ale stání je to skvělé!

11.5.2016 středa

Dopoledne většina kadetů běhá po Marseille. My jsme s některými dobrovolníky na lodi a přiděláváme palubní jeřáb. Mezi dobrovolníky na práci jsou lidé různých profesí. Tentokráte třeba pan farář. I jemu zjevně dělá radost, že na La Grace udělal kus práce. Počasí se umoudřilo a už skoro nefouká. Po obědě vyplouváme na moře. Plujeme na motor a tak přeplouváme jen na okraj zálivu. Házíme kotvu před městečkem, protože v portu není hloubka. Krásná 2hodinová procházka po zdejších vrcholcích hor nadchla mě i Filipa. Jsou totiž plné starých vojenských pevností a bunkrů. K večeři je už tradičně středeční řízek. Tento týden se díky našemu kamarádovi Vaškovi, který nás zásoboval 200kg domácího prasátka, pěkně nacpáváme masem. Vendo, děkujeme.

Po večeři jsme narychlo zorganizovali malou taškařici s narozeninami našeho nového strojníka Michala. Sice se přiznal, že je má, ale na dobrý dárek už to bylo pozdě. A protože mu s Honzou závidíme krásu, mladí i počet holek co po něm vzdychají, byla to velká příležitost se mu pomstít!

Tentokráte nedostal nazdobený ovocný dort v podobě nejkrásnější holky na palubě, ale sám se stal dortem pro všechny „tety“, co tu máme! Holky si to užili a co nedojedli, jsme my z Honzou vydrhli rejžákem a mořskou vodou.

Noc na kotvě nebyla úplně klidná. Vítr se motal a po půlnoci dokonce přišli vlny.