La Grace: Švýcarská svatba po Italsku

© Pavla Dolenská

1.10.2016 sobota – Párking day

K snídani jsou párky a parkujeme v Baratti. Střídáme posádku. Tentokrát to ale nebude jednoduchý týden. Máme loď plnou Švýcarů a dokonce se tu bude zítra konat pravá, nefalšovaná pirátská svatba!

Paradoxem je že ve stále posádce nebude Romča, která mluví nejen jejich jazykem, ale i dialektem jejich kantonu! Ach jo…

2.10.2016 neděle

A byla slavná svatba. I když po Italsku. Zatímco já vstával ve 4 hod., abych všechno stihl, objednaný catering na 7:30 hod. dorazil v 8:45 hod. s čímž všichni hosté zřejmě dopředu počítali a tak taky přišli o hodinu později atd. My kmitali a pomáhali, kde se jen dalo, ale všechno se stihlo. Jen třeba navozit na loď 50 lidí člunem není žádná legrace. Vypadalo to super. Plná loď pirátů v kostýmech, spousty jídla a pití. Vypluli jsme na Elbu. Trochu foukalo a bylo to fajn – tedy pro nás co nezvracíme!

Na odpoledne jsme pro ně měli připravenou takovou šarádu. Cca hodinový program. Nebylo to snadné. Já mluvil anglicky a překládalo se to do němčiny a italštiny. Náročné, ale lidi se bavili, takže všechno OK. Hladina alkoholu ale v hlavách začala stoupat a na úplném konci všeho, kdy jsem si říkal, jak to bylo super se to celé podělalo! Začalo to rvačkou dvou bráchů a skončilo jak ve filmu: „vážení diváci, pravá – jihočeská!“

Museli jsme zakročit a viníky vyházet z lodi. Nenechám si kopat do dveří apod. Nevěsta brečela, lidé odjeli domů a bylo. Mám prázdnou loď ale asi jsem rád…

Kamarádka Pavla dělala fotky.

29.10.2016 sobota

Cesta na loď byla jak jinak, než dobrodružná. Naprosto plný WV Sharan se mnou a s Panákem, se vydal včera na cestu do Itálie. Ještě před hranicemi nás zastavila policejní hlídka. Mě (abstinenta) kontrolovali na alkohol a Panáka (ze Srbska) kontrolovali z emigračních důvodů. Byla tma, takže naprosto přeloženého vozu plného kontrabandu si ani nevšimli.

A jelo se dál. Cesta ubíhala a ráno v Itálii nás stavěla opět hlídka. Tentokráte Italská. To už mi ale trochu lepilo. Překvapivě je nezajímalo auto plné masa a nafty, ale brámové ráhno prostrčené vnitřkem vozu mezi námi! Tolik práce mi ho dalo tam dostat a teď musí ven, i když ničemu nevadí a příjemně se na něm veze ruka. Skřípal jsem zuby a ráhno naprosto blbě uvázal na zbývajících 200km na střechu. Policisté byli spokojeni, ale já, když jsem zjistil že jejich čas a péče mě bude stát 60EUR, už méně.

Jinak sobota probíhala standardně. Uklízelo se a naloďovalo. Tentokráte tu máme skupinu lidí z „Prázdninové školy Lipnice“ a tak to bude hodně hravý týden!

Nefouká a tak jsme se dotrmáceli do Portoferraia pod plachtami na celém předním stěžni (s pomocí motoru). Nabrali jsme vodu, doplnili potraviny a vyrazili na kotvu do zátoky.

31.10.2016 pondělí

Dopoledne probíhají na La Grace hry. Takzvaná „lodiáda“. Každý z účastníků zájezdu si měl určit co je pro něj těžké a kolik by si za to zasloužil bodů. Pro někoho je těžké z boku skočit do vody, pro někoho zhoupnout se na laně, pro někoho podplavat loď a pro jiného zase třeba se svléknout do naha před ostatními. Cílem této hry je to dokázat a překonat sám sebe! Nejvíce lidi asi baví tahání se na kluzáku za člunem. Na to si troufli skoro všichni, ale udržet se dokázal jen málokdo.

Odpoledne vyplouváme na plavbu kolem Elby. Nefouká, takže nám v tom výrazně pomáhá náš motůrek MAN.

Před západem slunce se nám lidi potápí u vraku Elvis Scott. Každý den této skupiny je neskutečně aktivní, každý den nabitý činnostmi a tak si Martin stěžuje, že „žerou jako mlejn“.

24 litrů mléka, které běžně bereme na týden, zmizlo jako pára nad hrncem za 3 dny. Asi jim na Korsice koupím krávu!

Na noc kotvíme v zátoce Fetovaia a bezvětrná noc je klidná.

1.11.2016 úterý

Hned o snídani zvedáme plachty a se zvedajícím se větrem vyplouváme na Korsiku směr Bastia. Je krásný, slunečný den a v zádech máme vítr o síle 7kn. Loď pluje rychlostí 3kn otevřeným mořem. Chytám ryby, jestli chytím se uvidí.

Cestou probíhají školení a výcvik na jednotlivá témata, jako je práce se strachem či sebeovládáním atd. Je prima, že jsou lidi jako je team z „Prazdninové školy Lipnice“, kteří pomáhají lidem zvládat jejich osobní traumata a nepřekonatelné obtíže. Každý jsme jiný a přitom úplně každý máme svůj strašák. Pokud ho ze života odstraníme, hrozně se nám uleví.

Pokud vás na tracku La Grace zaujalo více než hodinové zpomalení lodi uprostřed otevřeného moře, věřte mi, že všichni účastníci se rozhodli, že hodinu poplavou. 11Nm od Korsiky jsme je ale vytáhli z vody a rozhodli se na tento krásný ostrov dovézt.

Večer přistáváme v Bastii. Naše oblíbené místo je v portu na kotvě a zádí ke zdi. Následovala večerní procházka a klidná noc.

2.11.2016 středa

Hned ráno vyplouváme. Fouká svěží jižní vítr. Taháme plné prádlo a plujeme rychlostí kolem 5 uzlů na ostrov Capraia. Cestou se kromě jachtingu kadeti věnují práci. Čestmíra jistě potěší, že už dnes máme nový lem kolem ostrovů. Jinak se na lodi po čas plavby hrají i různé hry a na konci plavby ještě filmujeme La Grace ze člunu. Slunce pálí celý den jako o život, ale po západu slunce už je chladněji. Jsme na Capraie v zátoce na kotvě.

3.11.2016 čtvrtek

Celou noc jsme drželi noční hlídky, ale ukázalo se, že počasí se nezhoršilo, jak jsem předpokládal. Jako zábava pro hlídku běžel na střední palubě jako v letním kině film Master and comander.

Vstáváme v 6:30 hod. a hned vyplouváme. Fouká 15kn vítr, ale proti, a tak nám cesta k Elbě (30NM) trvá celý den.

Zpestřením dne se stal požární poplach. To si tak sedím v kapitánské kajutě a najednou slyším: „hoří, hoří ve strojovně!!!“

Ve vteřině jsem byl před strojovnou! Srazil mě jen Honza, který se tam narval o chviličku dřív. Popadl jsem hasičák a zmizel za ním. Nakonec se ukázalo, že zdrojem požáru je dobíjecí diodová přenosná lampička strčená do zásuvky. Proč se spálila a chytla vědí asi jen soudruzi v Číně!

Po pár hodinách bezvětří vítr zase zesílil a my si skvěle zaplachtili do Portoferraia.
Byl to moc hezký den.

4.11.2016 pátek

Budíček byl opět dříve než obvykle. Je to důležité, protože každý den je hodně plný. Dnes lidi vyrazili nejen na cestu na hrad Volterario, ale dokonce si skupina střihla 4hodinový pochod po hřebenovce až do Cava. My zatím koupili naftu i vodu pro loď a doplnili potraviny na příští týden. Stihli jsme opravit motor u motorového člunu, kterému se při přistání přetrhlo lano řízení.

Ve dvě hodiny odplouváme z mariny a vzhůru do Cava. Tam je slavnostní zakončení naší hry. Vyhrávají všichni kdo to zvládli! Jsou to prima lidi a bylo moc fajn parta. Fascinuje nás třeba, jak jsou aktivní. Málo kdy se stane, že máme na plavbě 30 kadetů, co se pere o práci a v lanoví všichni lezou jak veverky. No, byl to prima týden a zbývá ho jen zakončit dobrou oslavou. Ta dnešní bude spojená s oslavou jedněch narozenin. Tak všechno nej Dančo!!!

5.11.2016 sobota

Sobota je klasika, jen z počasí jsem trošku nervozní! Strašně se to zkazilo a prognóza je, že se to má večer otočit do zátoky Baratti, což by logicky znamenalo, že jsem půjdou třímetrové vlny. Hned jak jsem nalodil další partu tak vyplouváme. Chvíli to jde, ale pak jsme vlítli do vln a to byl tanec! Od Chačaturiana.

Naštěstí vítr trochu zeslábl, a tak jsme se na motor během pár hodin dostali do Porta Azzura. Tady v zátoce je to dobrý.

6.11.2016 neděle

Fičí jako blázen a na horizontu jsou velké vlny. Dopoledne probíhá výcvik a odpoledne lidi vyrazili na delší procházku na horu s křížem a ke klášteru Madony z Monseratu. Přihnal se ale déšť a tak se jen tak tak schovali. Já hlídal loď a tak jsem byl v suchu. Právě padlo poslední rozhodnutí, vyplouváme až ráno.

7.11.2016 pondělí

V noci se rozfoukalo jako blázen. Nárazy větru dosahovali 35kn. Byl jsem rád, že jsme zůstali v zátoce, i když jsem si vědom, že ráno opadne vítr a vlny až zase tak moc ne. Nebude to příjemná plavba.

Hned po snídani v 8 hod. vyplouváme. Na moři jsou 1,5 metrové vlny. Ale proti 3 metrovým včera je to hračka.

Ještě jsem zapomněl, že jsme z more vylovili kajak. Byl bez chlapa, takže můžu objektivně říct, že je náš!

Dalším skoro úlovkem byl nádherný velký mečoun. Nebýt maličkosti, že se u lodě utrhl a odplaval, tak jsme ho už měli na pánvi….

Taháme plachty a plujem směr Giglio. Jde to ale pomalu.

Do 20hod. jsme se došourali “až” na ostrov Gianutri. V kaldere tohohle kráteru jsem už nestál spousty let. Nevýhodou je velká hloubka až ke břehu. Ale nefouká a na moři jsou pořád velké vlny, takže plout dál teď nemá cenu. Všichni doufáme, že se vítr zítra otočí.

8.11.2016 úterý

Celou noc držíme kotevní hlídky. V 3:30hod se vítr otočil. Před námi je 110NM k ostrovu Ponza a pak ještě cca 180NM do cíle. Není na co čekat. Zvedáme kotvu a vyplouváme. Dopoledne to plachtí, ale pak vítr lehá a tak hold motorujeme. Předpoklad dobrého větru je až večer, tak budu doufat, abychom neudělali vír v nádrži s naftou.

Plavba je to na prd. Celou noc se střídá slabý vítr s poryvy 30kn, které jsou pod těžkými, dešťovými mraky. Taháme plachty nahoru a dolů a jen málokdo má ještě něco suchého na sebe. Do toho velké vlny. Ještě že už nikdo nezvrací.

Přichází zpráva od tornádech tvořících se v této oblasti, které strhli nějaké domy u Říma a tím zahynuli dva lidi. Tornádo nevidím žádné, ale blesky bičují hladinu kolem lodi ze všech stran.

9.11.2016 středa
V 6 hod. ráno v hustém dešti kličkujeme mezi útesy před ostrovem Ponza. Plánuju tu krátkou zastávku pro doplnění potravin, sehnání aktuální předpovědi počasí a malého odpočinku. Počasí se nemá vylepšit až do víkendu.