Letecká evakuace z Ragtime 400 mil od pobřeží USA

Vrtulník HH-60W Jolly Green II ze 305. záchranné perutě doplňuje palivo z letounu HC-130J Combat King II během záchranné mise 6. července 2025. 305. záchranná peruť je geograficky oddělenou jednotkou 920. záchranného křídla se základnou na letecké základně Davis-Monthan. Foto: Air National Guard/courtesy photo

6. července během závodu Transpac proběhla záchranná operace člena posádky plachetnice Ragtime. Loď se nacházela přibližně 400 námořních mil (cca 740 km) od západního pobřeží USA. Dobrou zprávou je, že vše dobře dopadlo. Informace od člena posádky i od různých složek amerického letectva ukazují, jak náročné podobné operace jsou.

Transpacific Race, známý také jako Transpac, je prestižní jachtařský závod konaný každé dva roky od roku 1906. Trasa vede z Los Angeles do Honolulu na Havaji a měří přibližně 2 225 námořních mil (4 121 km). Závod je proslulý rychlými plavbami po větru, kdy jachty využívají pasátový vítr a spinakry.

Závodní oldtimer Ragtime

Ragtime je 62stopá závodní jachta navržená novozélandským konstruktérem Johnem Spencerem. Jedná se o veterána z roku 1963 (původně nesla jméno Infidel). Díky ultralehké překližkové konstrukci (pouze 11 800 kg, tedy asi polovina hmotnosti běžných lodí této velikosti v té době) a inovativnímu designu se stala ikonou oceánských závodů. V roce 1967 zvítězila na Mistrovství tříd v novozélandském Aucklandu a ovládla Transpacific Yacht Race v letech 1973 a 1975, kdy překonala i mnohem větší lodě.

Ragtime, Foto: Steve Jost

V roce 2024 prošla Ragtime rozsáhlou renovací. Majitelka Tina Roberts zachovala charakteristické prvky původní konstrukce a zároveň zesílila trup, přidala karbonový stěžeň, nové elektronické systémy a větší hlavní plachtu. Cílem byl konkurenceschopný návrat na Transpac 2025. Ragtime závod přerušila po uplutí 500 námořních mil kvůli zdravotním komplikacím těhotné členky posádky. Posádka se rozhodla loď otočit zpět směrem k Los Angeles a po 24 hodinách a konzultaci s pobřežní stráží padlo rozhodnutí pacientku evakuovat letecky do nemocnice.

Záchranná operace

Záchranná operace zahrnovala dva vrtulníky HH-60W Jolly Green II z 305. záchranné perutě USAF a letoun HC-130J Combat King II ze 79. perutě, který doplnil další HC-130J z 130. záchranné perutě kalifornské Národní gardy. Součástí zásahu byl také čtyřčlenný tým specialistů záchranářů (48. záchranná peruť). HH-60W je nástupcem řady Black Hawk, speciálně upraveným pro pátrací a záchranné mise. Disponuje pokročilou navigací, prodlouženým doletem a specializovaným vybavením. HC-130J je záchranná verze dopravního letounu Hercules, uzpůsobená pro mise na dlouhou vzdálenost. V tomto případě letoun zajišťoval doplňování paliva pro vrtulníky. Zdvojení strojů zajišťovalo zálohu v případě technické závady.

Zásah probíhal ve 23:00 místního času. Původní plán počítal s tím, že Ragtime stáhne plachty a evakuace proběhne přímo z paluby. Vzhledem k vlnám o výšce 1,2 až 1,8 metru a větru o rychlosti kolem 37 km/h byl tento plán kapitánem vyhodnocen jako příliš nebezpečný. Po konzultaci se záchranáři byli do vody spuštěni dva záchranáři s košem. Loď stála s hlavní plachtou utaženou na střed lodě, ale proti větru začala pomalu couvat a vzdalovat se záchranářům ve vodě. K prvnímu záchranáři se povedlo doplout a hodit mu házečku. Druhý se však mezitím vzdálil. I pro něj musela loď doplout a podařilo se ho zachytit na první pokus. Zachraňovaná členka posádky byla poté naložena do koše a spuštěná ze zádě do moře, kde ji i záchranáře vyzvedl vrtulník. Po přeletu na pevninu byla žena krátce hospitalizována a následně v pořádku propuštěna.

Pro zajímavost – během zásahu vrtulníky spotřebovaly přibližně 8 300 litrů leteckého paliva.