LiFePO₄ baterie na loď: Vyplatí se přechod z olova?

Na naší lodi mám pořád ještě klasické olověné baterie. Fungují… tak nějak. Když jsme v maríně, je to bez problémů, ale jakmile pár dní kotvíme mimo civilizaci, začínají kompromisy. Kolik proudu ještě můžu vzít? Co všechno můžu nechat zapnuté? A opravdu musím každé ráno trnout, jestli vytáhnu kotvu?

Za ta léta nás už akumulátory vypekly mnohokrát. První signál blížících se problémů je vždy kotevní vrátek. Neroztočí se, a předtím zhasnou přístroje v kokpitu – i když běží motor.

Mám pocit, že výměna baterií na lodi má podobný rytmus jako Vánoce. No dobře, trochu přeháním… ale ne zas tak moc.


Proč uvažuju o lithium bateriích na loď

Řekněme si to na rovinu – olovo je spolehlivý starý známý, ale do dnešní doby už úplně nestačí. A tak jsem se pustil do důkladné rešerše: co přesně umí moderní LiFePO₄ baterie, co to obnáší, a stojí to vůbec za to?

Možná se chystáte na stejný krok jako já – tak tady je shrnutí toho nejdůležitějšího, co jsem během hledání zjistil. Třeba vám to ušetří pár hodin pátrání.


Tenhle článek si můžete poslechnout i v audio verzi


Co je LiFePO₄ baterie a jak se liší od olova

LiFePO₄ znamená lithium-železo-fosfát. Tyto akumulátory jsou úplně jiná liga – ať už jde o výdrž, váhu, kapacitu nebo způsob nabíjení. Může to znít jako „hi-tech hračka“, ale v praxi jsou odolnější, bezpečnější a efektivnější, než jsem čekal.


Výhody LiFePO₄ baterií na lodi

1. Využitelná kapacita

Olověná baterie vám reálně dá tak 50 % své kapacity, víc jí nedělá dobře. Lithium zvládá 90–100 % bez újmy. Znamená to, že na stejné potřeby stačí menší a lehčí baterie.

2. Nízká hmotnost

Lithium váží zhruba třetinu toho, co olovo. Na lodi, kde počítáme každý kilogram, je to obrovská výhoda.

3. Rychlé nabíjení

Olověná baterie se nabíjí dlouho, zvlášť poslední třetina. LiFePO₄ přijímá proud rychle – ideální při dobíjení soláry nebo alternátorem během přeplavby.

4. Stabilní napětí

Napětí lithium baterií neklesá skokově. Díky tomu spotřebiče i elektronika fungují stabilně.

5. Dlouhá životnost

Výrobci běžně udávají 3000 až 5000 cyklů. Počáteční vyšší cena se tedy časem výrazně vrátí.

6. Minimální samovybíjení

Ztráta jen 2–3 % za měsíc. Baterie může zůstat celou zimu bez údržby – což u olova nejde.

7. Bluetooth monitoring

Většina LiFePO₄ baterií má integrovaný BT modul pro monitoring přes mobil. Po letech „tápání naslepo“ s olovem je tohle fakt velké plus.


Nevýhody LiFePO₄ baterií – co si pohlídat

1. Vyšší cena

Ano, lithium je dražší. Ale když jsem si spočítal, kolik jsem utratil za olovo za posledních 10 let… už mi to tak drahé nepřijde.

2. Kompatibilita s nabíječkami

Ne každá nabíječka umí lithium. Equalizační režim nad 15 V je pro ně škodlivý. Ideální je mít nabíječku a MPPT regulátor s „LiFePO₄“ režimem.

3. Solární regulátor

I regulátor od solárních panelů musí být s lithium kompatibilní. Pokud plánujete LiFePO₄ + soláry, zkontrolujte specifikace regulátoru.

4. Mrazivé počasí

LiFePO₄ nesnáší nabíjení pod 0 °C. Mnohé baterie mají ochranu v BMS nebo integrované topení – hlavně pokud zimujete ve střední Evropě, berte to v potaz. Edit: Některé bateria mají svůj zdroj ohřevu

5. Alternátor

Lithiovku nejde připojit přímo na stávající „obyčejný“ alternátor. V tomto bodě bude potřeba další průzkum – zůstaňte naladěni.


Jakou lithium baterii na loď vybrat? Značky, které mě zaujaly

Při hledání mě zaujaly tyto značky, dobře hodnocené mezi jachtaři:

  • Victron Energy – špičkové systémy, ale někdy složitější na zapojení

  • Liontron – výborný poměr cena/výkon, Bluetooth, snadný servis

  • SOK Battery, Fogstar, Battle Born – populární u jachtařů i karavanistů

  • DIY řešení (např. EVE články + vlastní BMS) – pro technicky zdatné kutily

poznámka: jak je u Krásy jachtingu zvykem, tyhle značky vůbec netuší, že je tady zmiňuji a tedy nám nic neplatí. Pokud snad někdo z vás, ze čtenářů, tyto značky vlastníte nebo jste jejich generální ředitel, dejte mi vědět, určitě se dohodneme 🙂


Závěr: Proč přecházím na LiFePO₄ baterie

Po téhle rešerši mám jasno: přechod na lithium není otázka „jestli“, ale „kdy“. Víc energie, méně starostí, delší životnost – a hlavně svoboda, kterou na kotvě oceníte.

Pokud se na podobnou výměnu chystáte, doufám, že vám moje poznámky pomohly.
A pokud už LiFePO₄ baterie na lodi máte – napište mi do komentáře, jak jste spokojeni. Rád si poslechnu další zkušenosti.

Tak ať to pluje a svítí 😊

Slyšeli jste o Námořním klubu? Zkuste se podívat sem.