Pětidílný seriál zkušeností a praktických rad k jachtingu na Mallorce z pera Juraje Hurtíka.
Z dosavadních zkušeností mohu popsat praktiky dvou charterových společností v Palmě.
Září 2024 – marina La Lonja, Alboran Charter
Výborná poloha mariny, doslova pár kroků do centra Palmy, ale ne úplně u rušné silnice. Prostornější uličky mezi moly. Nápomocný personál. Pronajímali jsme si Sun Odyssey 410 „Verdejo“ (název lodi je zároveň názvem španělské odrůdy bílé vinné révy a celá flotila Alboranu nese názvy alkoholických nápojů – najdete tu například „Whisky“, „Gin-Tonic“, „Prosecco“ a další chuťovky. Komunikace přes VHF musí být pak docela zábavná). Check-in jsem absolvoval s mladým, zřejmě ještě začínajícím technikem – někdy jsem ho zaskočil otázkami, ale vždy ochotně zjistil odpověď. Prošli jsme celou loď, motor, čerpadla, pojistky, kompletně roztáhli plachty – na co si vzpomenete. Celý proces trval dobře přes hodinu. Oceňuji trpělivost a ochotu technika – dokonce za precizní check-in poděkoval a jako důkaz, že to myslí vážně, přinesl odměnu – láhev dobrého vína.
Pozor na kauci: Její složení u této společnosti je možné pouze fyzickou kreditní kartou, nepřijímají hotovost ani virtuální karty. A složení kauce je reálná platební transakce, stažená z vaší karty, ne jen nějaká blokace částky – pozor na limity! Následně si slečna z charterovky opíše na papírek (sic!) a přilepí ke smlouvě kompletní údaje o vaší kreditce – aby vám po skončení plavby mohla být kauce vrácena. Bezpečnost plateb je tedy mírně řečeno… problematická.
Vrácení proběhlo bez problémů a rychle, než jsme se vrátili z města, technici si loď prošli, další láhev vína jako poděkování, kterou nám nechali na stolku, přišla vhod. Kauce naskočila zpět na kreditku ještě cestou na letiště.
Celkově je moje zkušenost s Alboran Charter pozitivní, až na zvláštní operace s platební kartou. Pokud byste si půjčovali Sun Odyssey 410 „Alboran Verdejo“ (r. 2022), loď je podle mě velmi dobře řešená, co se vnitřního prostoru týče. Při přebírání si mimo jiné zkontrolujte stav lan, zda nejsou prodřená – zejména lana mechanismu nahrazujícího vozík geny, dále sloupky zábradlí, zda jsou skutečně všechny dole ukotvené šroubem, a stav a délku vyvazovacích lan.
Květen 2025 – marina Naviera Balear, Dream Yacht Charter
Tato marina se nachází v západní části přístavu Palma, dál od centra, ale stále v docházkové vzdálenosti. Okolí je hlučnější, blíž u silnice, v době našeho pobytu probíhala její rekonstrukce. Poměrně stísněný manévrovací prostor.
Pronajímáme si úplně nový Oceanis 40.1 „Fopadech II“. Firma DYC má celosvětovou působnost a velmi přehledný model pronájmu – vše potřebné doobjednáte v jednom balíku (motor k dinghy, ložní prádlo, transit log, úklid a redukce kauce na 0 €). Konečná cena vyšla výhodněji než u konkurence.
Prvním kazem na kráse byla neochota komunikovat před začátkem charteru – nedostanete ani základní info o lodi (potřebné např. na rezervaci marin). Místo odpovědí přehazování dotazů mezi různými „manažery“ a „ředitele“, občas připomínalo absurdní Kafkovy scény. Technik při check-inu působil otráveně a nezúčastněně („Kontrola plachet? Fouká zadní vítr, nejde to, ale jsou v pořádku, vždyť jsme je kontrolovali dnes ráno“ – samozřejmě, nebyly v pořádku, ale to jsem zjistil až druhý den).
Adrenalinový návrat: Fouká silný východní vítr. Jiné charterovky automaticky posílaly marinéry v motorových člunech na pomoc lodím. V Naviera Balear, i přes předchozí ohlášení přes VHF, skupinka zaměstnanců v firemních tričkách postávala na molu a až po nevydařeném prvním přiblížení se neochotně uvolili vlézt do člunu a dotáhnout nás na místo. Široký Oceanis bez bowthrusteru + úzký koridor + vítr + nezkušenost posádky a kapitána = ne úplně příjemný závěr. Na molu žádná odpověď na pozdrav. Kdo ví, možná jsme loď vraceli o den dřív kvůli plánovanému výletu do Palmy – museli na nás čekat v jinak prázdné marině?
Zajímavostí Mariny Naviera Balear jsou nádrže na palivo zabudované přímo v molu pod kovovými poklopy. Loď je třeba při návratu natankovat z tohoto zdroje – charterovka to výslovně vyžaduje. Technik přitáhne přenosné čerpadlo, podá vám hadici a vy doplníte nádrž. Odpadá tak tradiční návštěva benzínky.

Check-out proběhl bez problémů, technik je najednou samý úsměv a hned bylo jasné proč – v ruce drží papír a chce zpětnou vazbu na jejich služby. Celkově bych řekl, že DYC má dobře propracovaný systém, jen ten přístup je takový „korporátní“. Asi jsem čekal příliš mnoho?
Pokud si budete pronajímat Oceanis 40.1 „Fopadech II“ (2024), mimo jiné si zkontrolujte hlavní plachtu – v jakém je celkově stavu, zda nechybí stěžňové jezdce. Dále celkový stav dinghy a jejího přívěsného motoru. Nejen to, jestli nastartuje, ale hlavně jestli znovu nastartuje i po zahřátí – pokud ne, startujte s pořádně přidaným plynem.
I nová loď má své mouchy
Obě pronajaté lodě byly prakticky nové. Přesto jsme během check-inu a plaveb narazili na několik technických drobností, které bylo třeba řešit. V zásadě nešlo o nic kritického, ale chci tím poukázat na fakt, že ani nová loď nezaručuje bezproblémový stav. Charterovky totiž často do výbavy, byť nové jachty, doplní věci ve stylu „ať to ještě doslouží“. Proto je důsledná kontrola při přebírání opravdu na místě.
Malá poznámka k vodě
Na Mallorce se můžete setkat s různými režimy zásobování vodou. V některých přístavech je voda pitná, v jiných nikoliv. Někde dokonce najdete obě možnosti – nepitná voda je v ceně poplatku za kotvení, za pitnou se ale připlácí zvlášť. Myslete na to, když vás napadne otázka, zda je voda ve vašich nádržích pitná a vhodná k přímé konzumaci.
Pokračování příště

