Tady se vyplatí zbystřit – nocování na Mallorce se od Jadranu zásadně liší.
V Chorvatsku máte k dispozici širokou síť marin, zátok a bójkových polí, které jsou doslova „ušité na míru“ charterovým lodím. Na Mallorce to tak není. Zde mají domov soukromé milionářské jachty i velká flotila domácích a „přespolních“ plavidel všech velikostí. Charterové plachetnice jsou tu jen jednou z mnoha součástí provozu – a celkově spíš okrajovou než prioritní.
Rezervace je téměř nutností, ne výhodou
I když má marina stovky mooringových míst, většina z nich bývá trvale obsazena rezidenty. V sezóně to může být zásadní problém a i mimo hlavní sezónu se doporučuje rezervace místa předem. Pilot book na to často upozorňuje – a není to jen fráze. A zapomeňte na jadranský přístup typu: „vpluji dovnitř, marinér mi zamává a ukáže volné místo“. Na Mallorce se důsledně dodržuje komunikace přes VHF (marina obvykle na kanálu 8 nebo 9). A do přístavu vplouváte až po potvrzení a pokynech.
Mariny: CN vs. Ports IB
Mallorské mariny lze rozdělit na dva základní typy:
- Soukromé mariny (obvykle pod značkou Club Nàutic, dále jen CN), nabízející luxusnější vzhled, klubovou atmosféru, méně míst pro tranzitující a výrazně vyšší ceny – klidně až 100 € za noc. Díky tomu je ale někdy snazší v nich místo získat.
- Veřejná síť Ports de les Illes Balears, zkráceně Ports IB (něco podobného jako ACI v Chorvatsku). Jsou zaměřeny více na návštěvnické lodě, úroveň služeb ale rozhodně nezaostává za marinami CN, někdy je může i předčit a ceny jsou příznivější – kolem 30 € za noc. Skutečně není výjimkou, že CN a IB marina leží v zátoce doslova vedle sebe, ale rozdíl v ceně je značný.
Na velikosti záleží
Ne všechny mariny jsou dimenzovány pro moderní charterové lodě. Mnohé vznikly rozšířením starých rybářských přístavů, takže manévrovací prostor může být stísněný, hloubka nemusí stačit pro větší kýlové lodě a některé mají i omezení na šířku plavidla.
Zde velmi pomůže pilot book a důkladné plánování trasy. Důkladně čtěte popisy a vůbec se nespoléhejte na to, že jakákoli marina vás bude schopna přijmout. Hloubkoměr se na Mallorce stane vaším důvěrným přítelem.
Jak rezervovat marinu
CN mariny:
Rezervace probíhají přes webové stránky jednotlivých marin, někdy jen ve španělštině. Není třeba se bát, samotné rezervační formuláře, jakmile se k nim proklikáte, většinou nabízejí i angličtinu. K rezervaci budete potřebovat údaje o lodi (název, typ, rozměry), své skipperovské údaje a pozor – údaje o vlastníkovi lodi, číslo pojistky a tzv. „list“ – registrační kód, který musí mít ze zákona všechny lodě pod španělskou vlajkou.

Tyto údaje charterovky samozřejmě mají, ale neposkytují je automaticky ani vás na to neupozorní. Vyžádejte si je co nejdříve – ideálně ještě před vyplutím. Alboran Charter údaje po urgenci dodal, DYC tuto žádost zcela ignoroval. Jistě, všechny údaje najdete na palubě – jenže na rezervaci volného místa už pak nemusí být čas?
Rezervace telefonicky? Možná. Ale CN mariny vyžadují okamžitou platbu – pokud jste ochotni diktovat údaje své kreditní karty přes telefon, prosím.

Ports IB – veřejné mariny:
Navštivte: https://reservas.PortsIB.es/reservas/en/
Zde si potřebujete vytvořit uživatelský účet a mít v ruce tzv. BOAT CODE (jedinečný kód lodi v systému Ports IB).
Boat Code vám musí dát charterovka, resp. je to kód, který obdrží majitel lodi po její registraci v systému Ports IB. Po jeho zadání je vaše loď v systému dohledaná a jsou vám nabídnuty dostupné mariny. Není potřeba vyplňovat další údaje o lodi či vlastníkovi.
Zní to jednoduše, ale jen pokud vám charterovka bude ochotna nebo schopna tento kód poskytnout. Jinak jej získáte až v sobotu večer v marině a budete řešit rezervace až poté. Alboran Charter nám kód po vyžádání poslal, Dream Yacht Charter – neochota a nakonec úplné ignorování.

Upozornění: Rezervace jsou (většinou) nevratné
Většina marin neumožňuje storno objednávky. Takže: doporučuje se rezervovat předem, ale při změně plánu máte smůlu – stejně jako když charterovka na poslední chvíli změní přidělenou loď.
Bójky a kotvení
Bójková pole:
Rezervace je také vhodná – mohou být v sezóně obsazená – ale situace je přece jen uvolněnější. Platba není vždy vyžadována předem. Z mé zkušenosti pro bójky pod správou CN stačila rezervace e-mailem a následný potvrzovací telefonát ráno v den příjezdu. Platba předem se nevyžadovala. Při rezervaci přes systém Ports IB postupujete přesně jako u marin, podle popisu výše – včetně platby předem.
Kotvení? Pozor na Posidonii
Kotvení má na Mallorce jedno specifikum – chráněná mořská tráva Posidonia, důležitá pro místní ekosystém. Spouštět kotvu na místech jejího výskytu je zakázané, kontrolované a sankcionované. Budete na to důrazně upozorňováni doslova všude a existuje i aplikace a podrobné mapy porostů – doporučuji si je stáhnout před plavbou.
Zde opět poskytne neocenitelnou pomoc pilot book s popisem vhodných kotvišť. Pobřeží Mallorky je nádherné, ale zároveň typické strmými srázy a úzkými zátokami. Vhodná kotviště bývají přeplněná a často úzká. Lépe chráněné oblasti jsou osazené bójkami. Celkově tedy může být hledání vhodného místa zejména na přenocování náročnější než například ve spleti chorvatských ostrovů.
Pokračování příště.
Máte rádi jachting? Zkuste NÁMOŘNÍ KLUB!

