Man over board zahynul

Jak jsme o tom již referovali zde na Kráse jachtingu, v oblasti Channel Islands, konkrétně u ostrova Guernsey, zahynul v květnu francouzský jachtař. Podrobnosti, které uváděla jiná jachtařská média byly značně neuvěřitelné a tak jsme čekali na seriózní zprávy. Byly však neuvěřitelné úplně stejně.

Časopis PBO vyslal na Guernsey reportéra, který vyzpovídal místní přístavní autority a hovořil zejména se zástupcem velitele přístavu, s panem Tonnym Pattimorem, který říká, že za celých 30 let se nikdy nesetkal se situací, kdy v tísňové situaci mohl někdo přivolat záchranu, ale neučinil tak.

Jachta Jouvente u mola v St. Peter Port (zdroj PBO)
Jachta Jouvente u mola v St. Peter Port (zdroj PBO)

Francouzská jachta Jouvente byla na cestě z Dartmouth do Bici, svého domovského přístavu. Na palubě byl vlastník jachty, další dva jachtaři a třiašedesátiletý René Yves Luis Morvan.  Na plavbě je zaskočilo špatné počasí a tak se rozhodli schovat se na Guernsey, v přístavu St. Peter Port. Přibližovali se severozápadního směru a jejich kurs je i vlivem silného přílivového proudu zavedl blízko ke skalám Les Hanois.  Zde vlny zaplavily kokpit a Luise Morvana strhly přes palubu, mezi horním a středním lankem zábradlí. Morvan měl na sobě jak vestu tak jachtařský oblek. Posádka se mu snažila hodit lano, ale nezdařilo se to. Když se k němu snažili přiblížit lodí, způsobily vlny stočení lodě, a Luis Morvan se octl pod lodním trupem. Podle svědectví posádky však opět vyplaval a držel se na hladině. Třetí pokus o záchranu muže přes palubu zase nevyšel a protože se loď nebezpečně přiblížila skaliskům, rozhodl se skipper než riskovat celou loď, opustit raději nešťastníka ve vodě a zamířit k přístavu St. Peter Port. Tam se posádka nejdříve VHF rádiem zeptala, jestli je volné stání a pak, tři a třičtvrtě hodiny po incidentu, nehodu nahlásila.

Nikdo neví, proč neohlásili nehodu hned, proč nepoužili světlice, které na lodi prokazatelně měli. Celá oblast je dobře monitorovaná na VHF pásmu z Guernsey, z Jersey a také z jižní Anglie. Volání VHF rádiem by bylo určitě zachyceno! (pozn.red. to můžeme potvrdit, posádka lodě Esprit, která měla havárii v oblasti o týden dřív potvrzuje okamžitou odezvu na volání VHF rádiem).  O incidentu referovali, slovy pana Pattimora, “velice blazeovaně”. Pobřežní stráž tak aktivovala záchranný systém až 4 hodiny poté, co  Luis Morvan zmizel v moři. Pátraní bylo bezvýsledné a tělo pana Morvana vydalo moře až o týden později na francouzském pobřeží.

Tři zbývající jachtaři byli zadrženi, vyslechnuti a propuštěni. Vyšetřování bylo zahájeno bezodkladně a stále probíhá. Šéfinspektor Hardy k tomu říká: “Je brzo předjímat k čemu vyšetřování dojde. Nicméně spolupráce s francouzskými autoritami je velmi dobrá a případ postupuje uspokojivě”.

Za redakci chceme jen dodat: Dávejte na sebe na plavbách pozor! Moře chyby neodpouští.

Podle Practical Boat Owner -jf-