Málo platné, být skipperem na plachetnici je značně komplexní role a problematických situací, kterým musí skipper čelit, může být mnoho a nejrůznějšího charakteru. Poněkud paradoxně, ale jednou z nejtěžších věci na charterovém jachtingu je nikoliv čelit rozvášněným živlům (ty tak často zase nepotkáte), nýbrž čelit moři v místě, které by mělo být to nejbezpečnější. Čelit moři a jeho úkladům při manévrování v marině.
Každý skipper to zná, to rozechvění a nervozitu, když se blíží k marině nebo k molu, hlavně děje-li se tak za silnějšího nebo dokonce silného větru. Loď totiž není auto – není možné ji jen tak zabrzdit, jen tak otočit, jen tak zastavit, vystoupit a podívat se, jak to kolem vypadá. Loď se pohybuje ve vodě lehce a s minimálním třením, zato s hybností těžkého nákladního vozu. Plachetnice má hmotnost podle své velikosti v průměru 8-12 tun a to už je pěkný macík v pohybu, i když je ten pohyb relativně pomalý. Navíc, díky velké ploše trupu nad vodou, je velmi citlivá na vítr – a vítr se tak stává hlavní faktorem při kalkulaci úspěšného manévru. Prostě máte v ruce věc těžkou deset a více tun, nemáte brzdy, nevidíte dopředu, nevidíte přes posádku, nevidíte, co se děje u hladiny a ještě ta věc rejdí podle toho, odkud fouká jaký vítr. A i malé odření lodě o molo nebo o cizí loď může stát (a také často stojí) velké peníze.
Dalším problémem při manévrech s plachetnicí v marině je, že na rozdíl od auta, kdy můžete trénovat kdy a jak chcete, se průměrný skipper dostane na loď párkrát za sezónu – a svůj pobyt nemůže zasvětit trénování manévrů. I když by chtěl, posádce by se to jistě nelíbilo. A tak se většinou skipper učí manévry na ostro, což může být záležitost velice adrenalinová, ovšem také se při ní, jako při ostatních adrenalinových sportech, vyplatí dobré pojištění.
Prostě jak se říká, v marině je vždycky zábava. 🙂
Ale je tu řešení. Nemůže-li totiž Mohamed k hoře (skipper k moři), přijde hora k Mohamedovi (moře ke skipperovi) a to v podobě nové knížky Františka Novotného – Za kormidlem v marině s podtitulem Vše o manévrování s lodí.
Františka Novotného netřeba jachtařské veřejnosti příliš představovat. Bývalý profesionální skipper a v současnosti spisovatel na plný úvazek, který kromě toho, že má za sebou několik Atlantiků, spoustu plaveb ve Středomoří, v Rudém moři, na Baltu a v Severním moři, má na kontě i řadu knih, z velké části sci-fi (nejznámější je asi série Valhalla nebo křižník Thor), a z oblasti jachtingu a námořnictví. Například Plachty v ohni (Albatros), Veleobři oceánů (Albatros), Za kormidlem nejen na Jadranu (IFP Publishing) a Za tajemstvím Vlaštovek a Amazonek.
Poslední Františkovo literární dílo na poli jachtingu je již zmíněná kniha Za kormidlem v marině (vydává IFP Publishing ve spolupráci s Krásou jachtingu), která se věnuje právě obávanému manévrování ve stísněných prostorech. Na sto padesáti stránkách a za pomoci téměř stovky schémat a stovky fotografií vysvětluje František zásady správného manévrování v různých typech marín za různých, někdy i extrémních podmínek. V knize popisuje nejen maríny muringové, které najdete hlavně v Chorvatsku, ale také maríny kůlové, maríny prstové, maríny bójkové, které naleznete zejména v severnějších oblastech (ale nejen, jsou i ve Středomoří). Podrobně také popisuje specifika stání na kotvě s vyvázáním na molo, způsobu, který je vlastní zejména v Řecku.
Popis manévrů je koncipován „stavebnicově“, tedy tak, aby byl skipper schopen z určitých jednoduchých prvků a principů, které se vlastně opakují, seskládat úspěšný manévr podle panujících podmínek a to v různých typech marin. Prostě a jednoduše, ať vyrazíte na plavbu kamkoliv, bude se vám tahle kniha hodit a neměli byste být zaskočeni v žádném typu marín žádnou sílou a směrem větru.
Kniha, o které tu píšu, vyšla na konci dubna 2015.
A abych nezapomněl – koupí knihy nic neriskujete – nakladatelství IFP Publishing dává 60 dnů garanci na vrácení peněz od okamžiku, kdy knihu obdržíte. Prostě když se rozmyslíte, nebo se vám kniha líbit nebude, vrátí vám peníze bez řečí a nebudou se ptát proč.
Já ale pevně věřím, že se vám kniha líbit bude a že nervozita při zajíždění bude věc, která se vám napříště vyhne a budete již jen svědkem uznalého pokyvování hlavou se slovy „…inu dobrá námořní praxe je dobrá námořní praxe. To se pozná. Je to borec“ A podobně.
Dobrý vítr!
Tady na ukázku pár stránek