Michal Krysta a ClassGlobe 5.80: Chci se poprat o co nejlepší umístění!

Foto: acrossthehorizon.cz

Je to pár měsíců, co Don McIntyre ohlásil vznik třídy ClassGlobe 5.80 inspirované amatérský stavěnými polskými plachetnicemi Setka Janusze Maderskeho. Záměrem bylo vytvořit malou, jednoduchou a co nejdostupnější třídu, se kterou se dá bezpečně závodit kolem světa. Ohlas byl obrovský. Spousta amatérských jachtařů si konečně může splnit sen. My na Kráse jachtingu máme velkou radost, že jedním z prvních, co se rozhodli v této třídě soutěžit, je náš čtenář Michal Krysta. Tady je rozhovor s Michalem právě na žhavé téma ClassGlobe 5.80, za Krásu jachtingu se ptal Boris.


Já o tobě vím od doby, kdy ti u nás vyšel článek o plavbě na nafukovacích katamaránech na finských jezerech. Když jsem pak zapátral, zjistil jsem, jsi “multisportovec”. Paragliding, divoká voda, horolezectví, triatlon, dokonce hokej a nyní jachting… Čemu se teď hlavně věnuješ? 

V posledních letech se nejvíce věnuji jachtingu. Stále ještě závodím v paraglidingu a hodně cestuji, ale jachting je pro mě aktuálně na prvním místě. Občas si zajedu nějaký triatlon, závod na skialpech, nebo extrémní kvadriatlon. Snažím se udržovat fit a dělat co mě baví.

Foto: acrossthehorizon.cz

Jak ses dostal k jachtingu?

K jachtingu jsem se dostal jako malý kluk, kdy mě rodiče posadili do Optimistu a já pak trávil víkendy křižováním malého rybníka a poznával kouzlo vody a větru. Vše jsem se učil za pochodu a ke všemu dospěl metodou pokus-omyl. To mě naučilo hodně přemýšlet a už v mladých letech jsem začal studovat počasí a vše, co s jachtingem souvisí. Pak  následovaly roky na divoké vodě a světové závody. Po kariéře kajakáře jsem se pustil naplno do horolezectví a paraglidingu. A až poté jsem se vrátil k jachtingu. 

Kde se za normálních neepidemiologických podmínek plavíš?

Poslední roky se plavím převážně v Řecku, kde mám zakotvenou i svou loď. Je to perfektní tréninkové místo. Kromě toho, že je tam klid a minimální provoz, dá se trénovat v obtížnějších podmínkách. Občas převezu nějakou loď z Chorvatska na jih, nebo jedu plachtit do severních vod. Aktuální tréninková lokalita jsou Nové Mlýny na Jižní Moravě.

Foto: acrossthehorizon.cz

Mít vlastní loď je úděl a břemeno, o kterém byla a bude napsáno spousta vtipných či méně vtipných historek – koneckonců, každý majitel lodě to dobře zná. Příběhy o kupování a nekonečném boji s údržbou jsou na Kráse jachtingu oblíbené, tak tě poprosím o tvé. A klidně zveličuj 🙂

Touha po vlastní lodi tady byla několik let. Začalo to prvním návratem z Finska, kdy se mi kamarád zmínil o lodi na prodej, která pomalu chátrá na jedné zahradě v Podivíně. Hned jsem se do Salacie zamiloval a začal ji rekonstruovat. Po roce práce jsem se z důvodu cestování posouval v opravách velmi pomalu a bylo mi jasné, že jen tak nevypluji. Do toho přišla nabídka ke koupi lodi ve velmi slušném stavu stojící v boatyardu v Řecku. Lady Mouche byla výrazně větší se zabudovaným motorem a pro mé účely tak mnohem vhodnější. Zároveň byla perfektně vybavená a potřebovala jen 2 týdny práce. Tak jsem se zamiloval podruhé :-). Od té doby s ní brázdím řecké vody a postupně ji vylepšuji. Jedná se o typ Beneteau First 30.

Jak ses dostal k ClassGlobe 5,80 a proč ses rozhodl stavět a soutěžit?

Vše vyplynulo ze situace, která od března panuje. Původním plánem byla sólová plavba přes Atlantik, ale vzhledem k uzavřeným hranicím a omezením jsem musel plán na letošní vyplutí odsunout. Shodou okolností jsem na Kráse jachtingu objevil článek o nové lodní třídě Class Globe 5.80 a než jsem článek dočetl, už jsem objednával plány. Bylo to rychlé a impulzivní rozhodnutí. Jsem závodní typ a možnost závodit na vlastnoručně postavené lodi mě fascinovala. 

Organizátor zatím vyhlásil 4 soutěže – 3 přes Atlantik (2021, 2022, 2023) a hlavně etapový závod kolem světa na rok 2024.  

Ano. Jsou vyhlášeny 4 závody. První závod se pojede v roce 2021 přes Atlantik, druhý v roce 2022 z Evropy na Azory a zpět, v roce 2023 opět závod přes Atlantik a v roce 2024 Mini Globe Race kolem celého světa. Pro mě je jednoznačný cíl první závod Transat 2021 přes Atlantik. Ve zdraví ho dojet a poprat se o co nejlepší umístění. Co bude dál, nevím. Chci rozhodně zůstat nohama na zemi, sbírat zkušenosti a zlepšovat se. Závod kolem světa na tak malé lodi je rozhodně obrovská motivace, ale prozatím si nedovedu představit, co by to vše obnášelo. Přihláška se bude muset poslat už letos v listopadu, takže moc času na rozmýšlení není. Uvidíme.

Plány ke stavbě ClassGlobe 5.80 Foto: acrossthehorizon.cz

Co v praxi znamená pustit se do stavby ClassGlobe 5.80?

Jsem zvyklý dělat věci naplno a pořádně. Pokud mám postavit kvalitní loď a podat kvalitní výkon, musím se orientovat jedním směrem a dát do toho vše. Čas běží a na pořádný tréning před Transatem prostor nebude. Prioritou je postavit co nejdříve loď a odjet s ní trénovat na moře. V prvé řadě jde o to sehnat na celý projekt dostatek financí. Zabere to rozhodně více času, než samotná stavba. Nikdy jsem loď nestavěl, tak to pro mě bude velká neznámá a zároveň motivace naučit se něco nového. Postupně zjišťuji,,co vše to obnáší a rozpočet jen roste.

V jaké jsi fázi příprav? Co všechno je potřeba zorganizovat?

Před nedávnem jsem obdržel plány, takže jsem se okamžitě pustil do shánění materiálu, což v této době není úplně jednoduché. Pokud má loď získat registraci lodní třídy Class Globe 5.80, musí být postavena z certifikované překližky Marine, což se zdá být zatím největším problémem. Sehnat podpaletové množství je v ČR nemožné. Kromě shánění materiálu je tu komunikace se sponzory, médii a převážně práce na plnění rozpočtu. Celkové náklady do závodu Transat jsou spočteny na 2 mil. Kč. Podařilo se mi domluvit spolupráci s firmou NaturalMed, se kterou se ve jménu produktu ProMan plus, pouštíme naplno do stavby. I tak ale zůstává většina rozpočtu nepokryta.

Kde tě mohou lidé sledovat?

Najdete mě na facebooku @acrossthehorizon1, nebo webu: www.acrossthehorizon.cz, kde budu v rámci blogu dokumentovat i celou stavbu. Budu velmi rád za jakoukoli formu podpory a propagace. Pevně věřím, že celý projekt bude inspirací nejenom pro jachtařskou komunitu, a že se podaří posunout český jachting zase o krůček dál.

Děkuji za rozhovor, určitě se neslyšíme naposled a Krása jachtingu bude určitě všemožné nápomocná tak krásnému cíli.


Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!