Muškátové víno – loď roku!

Foto: chantierbrava.com

Jste se v té Kráse zbláznili, co to je za titulek? Ne prosím, nezbláznili (a je to samozřejmě trochu clickbait). Tedy vlastně zbláznili, ale jen tak platonicky do francouzských maluchů. Už jsme tu představili Gazely a Pabouky a nedávno jsme díky časopisu Voile & Moteur objevili další retro a také loď století – jak tento časopis označil model Muscadet (v překladu Muškát / Muškátové víno). Jeho reinkarnaci aktuálně vybral jako loď roku 2021 v podkategorii Cena Bernarda Rubinsteina. Ta cena se nedává za prostor, rychlost, karbon-titanové úžasňákoviny … ale za “srdce a příběh”, a je pojmenována po zesnulém šéfredaktorovi časopisu.

Mouscadet se vyráběl od roku 1963 v malé rodinné loděnici Aubin (založil Baptiste Aubin v roce 1926). V druhé polovině 20 století loděnice vyráběla malé rodinné lodě na víkendové pojachtění a nazývala je – velice francouzsky – podle alkoholu a vína (Cabernet, Sauvignon, Armagnac, Cognac a Mouscadet). Tento alko-fetišismus má původ u Philippa Harlého, konstruktéra, který tyto a i všechny své ostatní návrhy pojmenoval podle alkoholických nápojů. Mouscadet byl jeho druhý model. Po představení na Festivalu v La Rochelle se o 6,4 metru dlouhé lodi psalo jako o “rychlé, funkční, ne moc hezké a relativně levné”. S tou krásou se to později vyvinulo do přezdívky ošklivé káčátko, ale cenou a funkčností se výrobce trefil, takže do roku 1979 u Aubinů postavili 583 kusů a u zákazníků začala láska, co trvá dodnes.

Foto: apmuscadet.com

V současnosti se zachovalé lodě sentimentální opatrují a jejich majitelé se sdružují v Asociaci majitelů Muscadetů (L’association des Propriétaires de Muscadet / AMM). V našich podmínkách podobné asociacím Citroenu 2CV nebo trabantistů. Každý rok pořádají okolo 20 akcí – menších i větších regat a festivalů, kde se majitelé a jejich lodě scházejí. Vrcholem je čtyřdenní celonárodní (tj. francouzská) regata. Účast 50 až 80 lodí není výjimkou.

Foto: apmuscadet.com

V roce 2020 se loď začala znovu stavět v loděnici Brava v Nantes. Původně se v ní zaměřovaly na opravy a rekonstrukce starých Mouscadetů a ještě menších 5,50m dlouhých Corsairů. Po několika úspěšně opravených lodích se majitelé loděnice dohodli s rodinou Harlemu as APM, že se pokusí Mouscadet znovu vyrábět a prodávat.

Foto: chantierbrava.com

Nový Muscadet se staví původní metodou – lepením z překližky. Jako lepidlo ai pro saturaci překližky se používá epoxid. Pro prvky z masivu se používá tropické dřevo (sapeli). Šarpiová konstrukce je jednoduchá, design je poplatný době vzniku, ale zároveň je to loď dostatečně pevná, aby kromě rodinných výletů zvládla Atlantik, nejen kolem západního pobřeží Francie ale i na přeplavby. Ve svých dobách si tuhle loď vybralo 36 závodníků na Transat a ve startovním poli vydržely až do roku 1991. Oproti původním lodím nový výrobce po dohodě s asociací odstranil diagonálně výztuže spodku trupu a použil silnější 12 mm tlustou překližku (povodně 9 mm). Loď má jednoduché šalupové oplachtění, motor je přívěsný a v podpalubí se vyspí čtyři osob. Loď je možné objednat hotovou nebo jen trup. Cena začíná na 28 000 Euro za trup, 46 000 Euro za hotovou loď ve standardním provedení a první kus znovuzrodeného Muscadetu je s různou příplatkovou výbavou k dispozici za 58 000 Euro (všechny ceny jsou s daní).       

Foto: chantierbrava.com

 Ještě jedna zajímavost: Přísná pravidla třídy zahrnují dvě neobvyklá ustanovení. Nejprve musí být posádka společenská a dobře naladěná, ochotná účastnit se večírků a společenských akcí pořádaných organizátori regat. Zadruhé, loď musí mít na startu závodu na palubě alespoň jednu plnou láhev Muškátu a jednu plnou láhev při překročení cílové čáry.

  • LOA 6,4 m
  • LWL 5,6 m
  • Šířka 2,26 m
  • Ponor 1,12 nebo mezi 0,75 / 1,25
  • Výtlak 1200 kg
  • Balast 520 kg
  • Plocha plachet 25,05 m2
Foto: apmuscadet.com

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!