Naper tu loď na skály!

Kýl po najetí na skály. Foto: facebook.com/LinjettSegelbatar

Jedete si sedmi uzly, velká pohoda, jachting, jaký se povede tak jednou za celý týden a najednou… rána. Loď se okamžitě zastaví, všechno letí vpřed a zase zpátky. Bledý kapitán běží do podpalubí zkontrolovat podlážky, šrouby kýlu, žene posádku s vestami na palubu a doufá, že to trup vydržel. I tak ho pravděpodobně prozradí praskliny na přechodu do trupu a pokud je to slušný člověk, zamíří hned na bázi kde loď zkontrolují. Je to drahé a stresující. A nikdo to nechce zažít. A nebo ano? Ve Švédsku totiž takhle mlátí loděmi o skály záměrně. 

Rodinná loděnice Rosättra Båtvarv sídlící severně od Stockholmu své modely před uvedením do výroby rok testuje. Teprve po rozsáhlém, téměř destruktivním zkoušení přistoupí k tvorbě forem a výrobě. Aktuálně firma připravuje nový model Linjett 43 a jedním z testů je záměrné najetí lodě kýlem na skály. A to nejen jednou, ale hned několikrát různými rychlostmi.

U Linjett 43 má toto testování několik důvodů. Kromě odzkoušení odolnosti konstrukce trupu je to test pro odolnost systému zvedání kýlu. Nová plachetnice může měnit ponor hydraulicky tlačítkem v kokpitu a to v rozsahu od 1,9 po 2,45 metru. Kýl je uložen v krabicové konstrukci pod stolem salonu a kromě hydrauliky obsahuje i tlumič nárazu. Konstrukce kýlu  mu umožňuje “uhnout” při nárazu dozadu a pohltit tak část energie. Při testování kýl “uhnul” až 70 centimetrů. Jak test vypadal, a jak to při něm vypadalo v podpalubí můžete vidět ve videu.

Následně byla loď vytažena a celkově zkontrolována na poškození. Olověný kýl byl na náběžné hraně pořádně dobitý, ale podle vyjádření loděnice samotná konstrukce trupu, ani uložení kýlu nevykazovaly žádné poškození.