Ocean Globe Race 2023 vstupuje do finální fáze příprav

Začátek prvního Whitbread Race, 1973. Zdroj: Bob Fisher / PPL

Přípravy na závod Ocean Globe Race (OGR) 2023, které byly započaty v roce 2019, vstupují do poslední fáze, poháněné vášní a odhodláním všech 23 účastníků. Tento závod kolem světa, v duchu původního závodu Whitbread Race z roku 1973, ve kterém budou posádky vybaveny jen sextanty a papírovými tabulkami, nadále přitahuje velký zájem námořníků.

Mezi poslední události patří zrušení kategorie „Classic Challenge“, původně oznámené šest měsíců po spuštění OGR. Tato třída byla přidána ke třem retro třídám kvůli silnému lobbingu majitelů Whitbread 60, Volvo 60 a Maxi-Yacht, kteří se také chtěli závodu zúčastnit. Pořadatel souhlasil, a k závodu tedy byla přizvána širší paleta jachet, souvisejících se zlatou érou Whitbread.

Éric Tabarly na své Pen-Duick VI. Zdroj: sail-world.com

Během prvních šesti měsíců vyjádřilo zájem závodit osm nadšených týmů, ale o dva roky později nepřišlo ani jedno startovné. 

„Nechtěli jsme, aby třída Classic Challenge jen tak zmizela, nicméně jsme se báli, že přihlášek bude málo.” Don McIntyre, zakladatel OGR Race, řekl: „Potřebovali jsme čtyři přihlášky do konce ledna 2022. Nakonec jsme dostali zajímavý návrh, ale všechny podané přihlášky byly od jedné společnosti a to se mi nezdálo správné.“

Diskuse s potenciálními startovními, cílovými a průběžnými přístavy byly náročné kvůli COVID a několika dalším závodům po celém světě, které se odehrávají ve stejnou dobu. Flotila OGR je tak kvůli jednodušší logistice zredukována na 30 jachet ve třech retro třídách. 30 jachet, dlouhých 48 až 76 stop, nějaké místo zabere! 

OGR je největší celosvětový závod plachetnic s plnou posádkou za poslední desetiletí a nyní už zbývá domluvit jen sedm průběžných přístavů. „Doufali jsme, že oznámíme konečnou trasu už před rokem, ale jednání teprve finišují,“ řekl Don McIntyre. „Zejména britské přístavy nemají po COVID nejen žádný rozpočet, ale ani nadšení pro takovou akci, takže start bude v EU. V současné době nás od přijetí konečného rozhodnutí dělí už jen pár týdnů.”

Flyer Class obsazují ikonické jachty  ze 70. let!

Neptune, 60 stop dlouhá francouzská jachta, která se zúčastnila Whitbread 1977, se připojuje k OGR. Tím se celkový počet francouzských účastníků zvyšuje na sedm. Nedávno dokončila svůj transatlantický přejezd z Martiniku do Bretaně a připojila se k dalším ikonickým jachtám ve třídě Flyer Class.

Tan Raffray, významná postava z Challenge Metrique, viděl příležitost splnit si svůj sen, a postavil projekt kolem vynikající posádky jeho 8M JI Hispania, jejíž členem je mimo jiné i Daniel Gilles, původní člen posádky z roku 1977 a oficiální životopisec Érica Tabarlyho.

Raffrayovu 60-stopou hliníkovou jachtu Neptune postavil stejný stavitel, jako legendární Pen-Duick VI Erica Tabarlyho. Jachta závodila ve Whitbread v roce 1978 a skončila na 8. místě. Zapsala se do dějin také tím, že spolu s Ericem Tabarlym na ní pluli námořníci a novináři Bernard Deguy a Bernard Rubinstein, kteří zprostředkovali jedinečný pohled na závod. 

Neptun, renovace. Zdroj: Team Neptun

Začátkem roku 2022 byl Neptune už prakticky v důchodu a kotvil v Karibiku. Tan Raffray a jeho posádka ho ale vzali zpět přes Atlantik, aby se mohl zúčastnit prvního ročníku závodu Ocean Globe Race. 60-stopou hliníkovou šalupu renovují v Morbihan v Bretani. Více informací o projektu najdete na https://neptune-morbihan.fr/. „Přineseme na otevřené moře hodnoty posádky osmimetrové FRA7, přátelství, solidaritu a sdílení zkušeností. Všichni už žijeme projektem, který nese loď navržená André Mauricem, a která se jmenuje po bohovi moře.“, říká Tan Raffray. “Neptun ovládl naše duše!” 

Neptune 2022. Zdroj: Team Neptune.

Neptune je jednou ze 6 původních lodí ve třídě Flyer, které závodili už v roce 1977. Kromě něj se vrací i Pen-Duick VI Erica Tabarlyho, L’Esprit d’Équipe Lionela Reignera, vítěze 81’ Whitbread, Mor Bihan, historický vítěz etapy v 81’ Whitbread s Philippem PouponemHalvardem Mabirem na palubě, a bývalá Swan 65 Clare Francisové, nyní Translated9.

Návrat L’Esprit d’Équipe do Les Sables d’Olonne. Zdroj: oceangloberace.com

Mezitím účastník OGR Tracy Edwards, nejslavnější kapitánka Whitbreadu, ze závodu odstoupila. Do svého prvního Whitbreadu vstoupila v letech 1985–1986 plavbou s Norsk Data GB a ve druhé etapě se stala kuchařkou na palubě Atlantic Privateer. V roce 1998 vedla první výhradně ženskou posádku Whitbread na palubě Maiden. Bohužel, nová plavba Tour její 58 stop dlouhé lodě Farr design (býv. Disque d’Or 3) byla kvůli COVIDu o více než rok odložena. To znemožňuje včasnou přípravu na OGR v roce 2023.

Trasa Ocean Globe Race 2023. Zdroj: oceangloberace.com

 

(tisková zpráva)

V Kráse jachtingu jsme o Ocean Globe Race psali také ZDE a ZDE.